A japán kapcsolat

Keveseknek ugrik be a Mazdáról az autósport és a Bosch, pedig a különc gyártó manapság is aktív ezen a területen. Csak éppen főként a tengerentúlon versenyeznek különböző kategóriákban a Mazda versenygépei – a Bosch közreműködésével. 

Győztes csapaton ne változtass – szokták mondani, pedig néha muszáj. A jelenlegi szabályok például már nem teszik lehetővé a versenyzést Wankel-motoros autóval a legendás Le Mans-i 24 órás viadalon. Ezért maradhat jó eséllyel örökre egyedüli bolygódugattyús erőforrással hajtott győztes versenyautó a Mazda 787B. Ezzel ugyanis a Mazdának sikerült, ami egyetlen más csapatnak sem: Wankel motoros géppel nyert Le Mans-ban, 1991-ben. Mellesleg japán márka sem győzött addig soha a neves 24 órás versenyen, és utána megint nem, bő negyed századon át (hiszen a Toyota 2018-ban nyert először – hibrid versenyautóval.)

A Mazda 787B versenyautót a Le Mans-i 24 órás győztesek 1990-es évekbeli legendájává is megválasztották

Az 1991-es sikert követően a Mazda manapság is részt vesz hosszú távú versenyeken, illetve többféle bajnokságban, főleg az Egyesült Államokban. A WeatherTech SportsCar sorozat Prototípusok osztályában két darab Mazda RT24-P versenyautóval áll rajthoz a Mazda Team Joest csapat. Sikerüket mutatja, hogy idén már a dobogóra is felállhattak az 55 és 77 rajtszámmal induló gépek pilótái.
Egy másik bajnokságban, az IMSA Prototype Challenge presented by Mazda sorozatban a motort adja a Mazda a Prototype Challenge versenyautókhoz. Ezenkívül az IMSA Continental Tire SportsCar Challenge bajnokságban is indulnak MX-5 versenyautók, nem beszélve a kifejezetten e típusnak létrehozott MX-5 Kupáról.

Csupán 24 darab készült 1991-ben a Le Mans-i győztes színezését viselő különleges MX-5 NA modellből

A Los Angeles-i Autókiállításon debütált 2016 novemberében az RT24-P versenyautó, és 2017 januárjában a Daytona-i 24 óráson állt rajthoz első alkalommal. Egy évvel később, 2018-ban lépett először versenypályára a Mazda Team Joest, a floridai 24 órás versenyen, és tavasszal már két alkalommal is harmadikként végzett a csapat. A siker egyik kulcsának tekinthető RT24-P versenyautó nevében a 24 egyrészt a 24 órás versenyekre utal, másrészt a Mazda utánpótlás-nevelő programjára. Továbbá a 24 a kétliteres, négyhengeres Mazda MZ-2.0T erőforrást is jelzi. Ez a turbófeltöltős motor 600 lóerős legnagyobb teljesítményt biztosít a vezető és a 75 literes üzemanyagtartály megtöltése nélkül csupán 930 kilogramm tömegű versenyautónak. Az üzemanyag-befecskendezők és az üzemanyagpumpa is a Bosch Motorsport termékei.

A 4,75 méter hosszú RT24-P végsebessége körülbelül 320 kilométer/óra

A „nagyok” mellett az ismert Mazda személyautókból épített versenyautók ugyancsak népszerűek manapság is. Hiába gördült le a szalagról 2002-ben az utolsó Wankel-motoros RX-7 sportkocsi. Ennek és a már negyedik nemzedékével piacon lévő MX-5 roadsternek egyaránt hatalmas a rajongótábora. Előbbi főleg a tuningolók körében kedvelt, míg a roadster már leggyengébb kivitelében is igazán élvezetes és emlékezetes pillanatokat szerezhet bárkinek. Az élmény persze csak biztonságos keretek között élvezhető igazán. Ezért is vagyunk büszkék, hogy az MX-5 sikeréhez és biztonságához mi is hozzájárulhatunk az autóban dolgozó Bosch blokkolásgátló rendszerrel.
Az MX-5 kapcsán pedig szintén emlékezetes, hogy ennek első nemzedékét éppen második éve piacra dobott újdonságként gyártotta a Mazda a 787B Le Mans-i sikere idején. A győzelem megünneplésére pedig egy 24 darabos exkluzív sorozat készült a roadsterből. Ebben a sorozatgyártású 1,6 literes benzinmotor turbófeltöltőt kapott, így 115 helyett 150 lóerőt teljesített, 203 newtonméter forgatónyomaték mellett. A karosszéria pedig az 55-ös rajtszámú 787B narancs-zöld fényezését kapta. Már csak az ilyen élményautók miatt is kívánunk további sikereket a Mazdának – a versenysportban is.

A 2015-ös Festival of Speed alkalmával gyakran zengett Goodwood a Mazda versenyautóinak üvöltésétől