Skip to main content
 
Történelem

A Porsche sztori

2016-10-06 No Comments 7 perc olvasási idő

A világ egyik legkedveltebb autómárkája a Porsche, amelynek történetében több mérföldkő is kötődik a Bosch termékeihez. A következőkben bebarangoljuk a Porsche történelmét és az említett mérföldköveken keresztül megmutatjuk, hogyan kapcsolódik egymáshoz a két nagy múltú vállalat.

Ferdinand Porsche a világ egyik első hibrid járművében

Ferdinand Porsche a világ egyik első hibrid járművében

A történet 1875. szeptember 3-án kezdődött, amikor Robert Boschhoz hasonlóan egy korszakos zseni született meg. Ez a dátum ugyanis olyasvalaki születésének napja, aki nélkül az autóipar minden bizonnyal egészen más mederbe terelődött volna. A két mérnök között sok a hasonlóság, mindketten úttörők voltak a maguk módján. Ferdinand Porsche első automobilját huszonhárom évesen 1898-ban, a Lohner Császári és Királyi Hintóvállalatnál készítette el. A „villanyhintó” két első kerekében villanymotorok kaptak helyet, és nagyjából 50 kilométert tudott megtenni egy feltöltéssel. Nem sokkal később Porsche megépítette a „Mixte” névre hallgató hajtásláncot. Ezzel korát messze megelőzve megalkotta a mai hibridek ősét, hiszen a Lohner-Porsche benzinmotorral állította elő az elektromos hajtás működtetéséhez szükséges energiát. Ez a megoldás került a híres Semper Vivusba.
Porsche később dolgozott a Mercedes-Benznek is, ahol többek közt olyan legendás versenyautókat fejlesztett, mint az SSK. 1930-ban aztán úgy döntött, hogy saját céget alapít, hiszen így függetlenné válhatott és tervezői zsenialitását több megrendelő szolgálatába állíthatta. Vállalkozását Dr. Ing. h.c.F. Porsche GmbH – Konstruktion und Beratung für Motoren und Fahrzeugbau (Motor- és Járműfejlesztő és -tanácsadó Iroda) néven 1931. április 25-én jegyezték be.  Ebben a vállalkozásban már a fia, Ferdinand „Ferry” Anton Ernst is szerepet vállalt, aki éppen a Robert Bosch AG kötelékében szerzett tapasztalatokat. Külön érdekesség, hogy a már önálló Porsche márka első saját néven forgalmazott autóját, a 356-ot már Ferry Porsche tervezte.

Ferry és fia „Butzi” Porsche is dolgozott a Bosch kötelékében

Ferry és fia „Butzi” Porsche is dolgozott a Bosch kötelékében

A Porsche az elsők között kínálta a Bosch halogén fényszóróit

A Porsche az elsők között kínálta a Bosch halogén fényszóróit

Miközben a 356 egyre népszerűbb lett a vásárlók körében, megérkezett a családi vállalkozásba Ferry Porsche fia, Ferdinand Alexander „Butzi” Porsche is. Butzi édesapjához hasonlóan a Robert Bosch GmbH munkatársaként tevékenykedett, majd az Ulmi Formatervezési Főiskola hallgatójaként szélesítette látókörét az ipari formatervezés területén. Neki köszönhetjük egyébként az időközben legendává érett 911 típus formatervét. Az 1963-ban bemutatott sportautó egyik érdekessége a sok közül, hogy ennek a típusnak a fényszóróiba szerelték a világon először a Bosch által kifejlesztett H1-es halogén izzót. Persze nem a kezdetektől, ugyanis a H1 izzókat 1966-ban mutatták be, míg a két izzószálas változat, a H4 néhány évvel később, 1971-ben mutatkozott be. A Porsche 911-hez először 1968-ban kínálták extra felszerelésként a Bosch halogén fényszóróit.

A világ egyik legnagyszerűbb sportautója az 1970-es években ismét szorosabbra fűzte a Porsche és a Bosch kapcsolatát. Egy korszakalkotó újdonságot ismerhettek meg a felhasználók a Porsche 911-ben. A K-Jetronic mechanikus befecskendező rendszer 1973-ban debütált a Porsche 911T-ben. Kicsit csalóka a megnevezése, ugyanis manapság hozzászoktunk, hogy a T-betű általában a turbófeltöltést jelöli. Akkoriban azonban a „touring” szó rövidítéseként jelent meg és egyaránt rendelhető volt kupé, illetve targa kivitelben. A K-Jetronic befecskendezővel szerelt 911T-hez azonban csak az 1973-as év második felében jutottak hozzá a vásárlók, és az esztendő végén egy időre eltűnt a palettáról. Persze a K-Jetronic bizonyított és maradt, idővel más Porsche típusokban is alkalmazni kezdték, például az orrmotoros 924-ben. Külön érdekesség, hogy egy Porsche típusban mutatkozott be és abban is ment nyugdíjba a mechanikus befecskendező. Egészen 1994-ig szolgált, utoljára pedig a 3,6 literes 911 Turbo kapta meg a rendszert.

A Motronic fejlesztésében komoly szerepe volt a Porsche típusainak, hasonlóan több másik német gyártóhoz

A Motronic fejlesztésében komoly szerepe volt a Porsche típusainak, hasonlóan több más német termékhez

Persze közben azért további újdonságok is érkeztek a Bosch laboratóriumaiból. Az 1980-as években megjelent a Digital Motronic Electronics (DME) digitális motorvezérlő, amely a ma ismert motorvezérlő elektronikák (ECU) egyik előfutárának tekinthető. Megszületésének hátterében a környezetvédelem állt, ugyanis 1986-ban Kaliforniában új emissziós normát vezettek be, amelynek hatására drasztikusan csökkenteni kellett az autók károsanyag-kibocsátását. A Bosch DME motorvezérlőjével a Porsche jelentősen csökkenthette sportautóinak emisszióját, ugyanakkor ez nem ment a teljesítmény növekedés rovására. Először az orrmotoros Porsche 944-ben és a 911 Carrera 3.2-ben mutatkozott be a Digital Motronic Electronics, majd elterjedt a Porsche összes modelljében.

A Porsche 959 korának legkülönlegesebb autója volt

A Porsche 959 korának legkülönlegesebb autója volt

A közös munka azonban nem állt meg, a Bosch még az olyan különleges projektekből is kivette a részét, mint amilyen a Porsche 959 volt. Az összkerékhajtású sportautóból még a Párizs-Dakar ralira is beneveztek egy versenyváltozatot, fejlesztési céllal. A 959-ből egészen pontosan 345 darab született, és a rengeteg érdekessége közül az egyik, hogy a fényszóróit kizárólag a Bosch gyártotta.

A plug-in hybridek első generációjának több komponensét is a Bosch szállította

Természetesen a Porsche és a Bosch kapcsolata az új évezredre sem szakadt meg és a zuffenhauseni márka legújabb típusaiban is megtalálhatók a Bosch fejlesztések. A Porsche a világon elsőként kínált egyszerre három plug-in hibrid, tehát hálózatról is tölthető modellt. Név szerint a Porsche Cayenne S E-Hybrid, a Panamera S E-Hybrid és a 918 Spyder típusokat, amelyekbe a Bosch fejlesztette a villanymotort, az akkumulátorokat és a teljesítményelektronikát! A sorozattal tavaly személyesen is találkozhattunk Boxbergben, a közelmúltban pedig bemutatkozott a trió második sorozatának legújabb tagja, az új hibrid Panamera.
Természetesen tucatnyi bejegyzés is kevés lenne minden terméket kiemelni, amelyek napjainkban megtalálhatók a Porsche modellekben. Motorvezérlő elektronikák, műszerpanelek, teljesítményelektronikák, szenzorok, elektronikus kormányrendszerek, ultrahangos és radarrendszerek – csak néhány a ma is szállított kiegészítők sorából.
A jövőben pedig a Porsche is a környezetet kevésbé terhelő erőforrások, valamint az autonóm technológiák felé, a teljesen elektromos járművek irányába mozdul el. Abban pedig biztosak vagyunk, hogy ebben a Bosch továbbra is értékes partnere marad a legendás vállalatnak.

Iratkozz fel hírlevelünkre a legfrissebb bejegyzésekért:

[wysija_form id=”1″]

Kapcsolódó bejegyzések:

Újraértelmezett feszültség

Villamosított és digitalizált Hermész

Velünk fejlődő történelem