Skip to main content
 

Sokan esküsznek arra, hogy a motorozás csak akkor lehet igazi élmény, ha azt nem befolyásolja semmilyen elektronikus eszköz, például az ABS. Talán éppen ezért a Keanu Reeves nevével fémjelzett Arch motorkerékpárokon sem volt sokáig blokkolásgátló. Pontosabban addig, amíg ki nem próbálták a Bosch eszközét.

Keanu Reevesről köztudott, hogy rajong a motorkerékpárokért, rengeteg modellt kipróbált, sokáig mégsem találta meg a számára tökéletes gépet. Ezért 2007-ben felvette a kapcsolatot egy, az Egyesült Államokban akkor már ismert motorkerékpár-konstruktőrrel, Gard Hollingerrel, hogy megépítsék Reeves álommotorját. Miközben a színészlegenda új, egyedi építésű motorját tervezték, ismertségük egyre inkább elmélyült, ez vezetett az Arch motorkerékpár manufaktúra 2011-es megalapításához. Céljuk az volt, hogy letisztult, egyszerű, szép gépeket készítsenek, amelyek mindig a megrendelő egyedi igényeihez és persze pénztárcájához igazodnak. Így született meg a KRGT-1, még 2014-ben, majd három évvel később még két másik modellt jelentettek be, 1s és Method 143 elnevezéssel. Tekintve, hogy személyre szabott motorkerékpárokról van szó, az áruk is egyedi, forintra átszámítva húszmillió alatt nem lehet megúszni a költségeket. Ezért a pénzért viszont garantáltan minőségi gépet kap a megrendelő.





Egészen a közelmúltig az Arch Motorcycle filozófiája az volt, hogy nem építenek be gépeikbe olyan elektronikai eszközt, ami a motorozás élvezetét csökkentheti, így elzárkóztak a kipörgésgátló, vagy épp a blokkolásgátló használatától is. Egy szakmai kiállításon azonban mégis megváltozott a véleményük, amikor a Bosch mérnökeivel kezdtek beszélgetni a legújabb technológiai megoldásokban rejlő lehetőségekről. A tárgyalások során ugyanis a Bosch szakemberei állították, az általuk kifejezetten motorkerékpárokra kifejlesztett ABS nem rontja a vezetési élményt, ugyanakkor biztonságosabbá teszi a járműveket. Persze mindezt Reeves és Hollinger csak azután hitte el, hogy a Bosch egyik tesztpályáján, Flat Rockban kipróbálták, hogyan viselkedik egy blokkolásgátlóval felszerelt KRGT-1-es. A tapasztalatatok meggyőzték őket, így el is döntötték, hogy a továbbiakban Bosch ABS-szel szerelik fel az Arch KRGT-1-eseket.

Keanu Reeves (jobbra) és csapata a Bosch tesztpályáján tapasztalták meg, hogyan működik extrém körülmények között egy ABS-szel felszerelt KRGT-1-es

Az eszköz használata ugyanis lehetővé teszi, hogy miközben a motoros fékezni kezd csúszós úton, vagy nagy sebességről lassít, a kerék nem blokkol le, így stabil marad a gép és elkerülhető egy sor súlyos baleset. Ráadásul mindezt úgy éri el a Bosch ABS-e, hogy nem csökkenti a motorozás élményét, mivel nem avatkozik közbe túl korán és erőteljesen. A Bosch motorkerékpárokra tervezett eszköze ugyanis mindkét kerékre elhelyezett sebességérzékelőkkel működik, amelyek folyamatosan továbbítják a mérési eredményeket az ABS központi egységének. Ha a kerék egy-egy intenzív fékezéskor közel kerül a blokkolódáshoz, az ABS közbelép és szabályozza a fékerőt, ezzel megakadályozva azt, hogy a nagy tempónál hirtelen tövig húzott első fék miatt a motor átforduljon az első keréken, a vezető pedig emiatt hatalmasat bukjon.

A teszteléshez átalakított Arch KRGT-1 a pályán

Hollinger a tesztelések után így nyilatkozott: „Ahogyan a legtöbb motoros, úgy mi is abban a tévedésben éltünk az ABS-szel kapcsolatban, hogy az rontja a motorozás élményét. A tesztek során viszont nagyon gyorsan rájöttünk arra, hogy mindez messze van az igazságtól”.
Ráadásul, ha mindez nem volna valakinek elég, az ABS-nek létezik egy kiegészítője, az eCBS funkció, az elektronikus kombinált fékrendszer. Ennek előnye, hogy az eCBS-szel működő motorkerékpároknál elegendő csak az egyik féket kezelnie a vezetőnek ahhoz, hogy automatikusan a másik kerék is lassuljon.

Természetesen minden mérési eredményt rögzítettek és alaposan kielemeztek

A KRGT-1 tesztelése kapcsán készült videó

Már kanyarokban is biztonságos

A Bosch blokkolásgátló rendszereinek legújabb változata az ABS Cornering, ami szemben a többi, „hagyományos” fékerőszabályozó rendszerrel, nemcsak akkor hatékony, ha egyenes úton kell hirtelen nagyot fékezni, hanem – ahogy a neve is elárulja – kanyarodás közben is segít a vezetőnek az úton tartani a gépét. A „panic stop” (azaz vészmegállás) funkciót használva pedig nagy sebesség mellett is biztonságosan meg tudunk állni a lehető legrövidebb fékúttal.