Automatikus (ön)uralom

A Bosch megalkotta az automatizált autózás műszaki és biztonsági feltételeit, mára már rendelkezik az automatizált vezetéshez szükséges összes technológiával. Nemcsak a hajtáslánc, a fékek és a kormányzás, hanem a navigációs rendszerek és a hálózati megoldások terén is.

Ha a vezetés felelősségét teljes egészében a járműre kívánjuk ruházni, a biztonsági szempontból kritikus rendszerekkel szemben – például a fékek vagy a kormányzás terén – kivételesen szigorú követelményeket kell támasztanunk. Ahhoz, hogy a rendszer akkor is maximálisan stabil legyen, ha egy-egy eleme kiesik, egymásra épülő rendszerekkel, többszörös „védőhálóval” kell a biztonságot megteremteni. A fékek esetében a Bosch már most is rendelkezik ilyen megoldással: az iBooster elektromechanikus fékrásegítő és az ESP fékvezérlő rendszer egyaránt egymástól függetlenül képes a járművet fékezni, anélkül, hogy a sofőrnek be kellene avatkoznia a műveletbe. (Bővebb információért tekintse meg az alant beágyazott videót, mely az iBooster működését magyarázza el.)

A Bosch megoldásainak ezen kombinációja megvalósítja a szükséges biztonságot és támogatottságot; mindkettő létfontosságú elem egy automatizált autóban. Annál is inkább, mert a Bosch új Automotive Steering üzletágának köszönhetően ma már az elektromos szervokormányzást is felvette a palettára. Az EPS elektromos szervokozmányzás növeli a sofőr komfortját, kényelmesebb használni, és nem utolsósorban hatékonyabban, gazdaságosabban (a hidraulikus rendszerekhez képest 90%-kal kevesebb energiát fogyasztva), biztonságosabban tud megfelelni a legmodernebb kormányzási és vezetőtámogató technológiák követelményeinek.

Két lépéssel a történések előtt

Az automatizált járművek olyan, a környezetből származó információkra hagyatkoznak, amelyeket az érzékelők, a járműbe épített szenzorok közvetlenül már nem tudnak begyűjteni. (Például valós idejű adatokra van szükségük a forgalom torlódásairól és a balesetekről.) Ezt csak úgy lehet megvalósítani, ha a járművet egy szerverre, vagy egyenesen az „adatfelhőbe” csatlakoztatjuk. A Bosch ennek érdekében fejlesztette ki hálózati horizont megoldását: ez a rendszer dinamikus „előnézetet” alakít ki a soron következő útszakaszokról és elvégzi az ennek megfelelő változtatásokat a vezetési stratégiában, tervezésben. A hálózatba kapcsolt horizont gyakorlatilag lehetővé teszi az automatizált autó számára, hogy „előre gondolkodjon”, két lépéssel a közút történései előtt járva.

Valós idejű forgalmi adatok, karnyújtásnyira
Valós idejű forgalmi adatok, karnyújtásnyira

Ennek a vezetői élmény szempontjából biztonsági előnyei éppúgy vannak, mint kényelmi szempontjai: az így hálózatba kapcsolt járművek például egy beláthatatlan kanyar vagy dombtető előtt előre figyelmeztethetnek a veszélyre, hogy a sofőr időben levehesse a gázról a lábát. A Bosch ezen kívül a myDriveAssist okostelefonos alkalmazással valós idejű forgalmi adatokat is biztosít: amikor aktív az applikáció, az okostelefon kameráját használja az úton elhelyezett sebességkorlátozó táblák észlelésére és az információt megküldi a szervernek. Az adatokat ezután a központban ellenőrzik, mielőtt a többi, szintén a Bosch hálózatába kapcsolt utazó számára rendelkezésre bocsátanák.

Bosch a közlekedésbiztonságért

A legfőbb ok, amiért a Bosch automata vezetői rendszereket fejleszt, most és természetesen a jövőben is a közúti biztonság kérdése körül forog. Az ENSZ becslése szerint évente világszerte 1,3 millió ember veszti életét közúti balesetekben, melyek 90 százalékban a vezető hibájára vezethetőek vissza. Ha meg tudjuk szabadítani a sofőrt az autó feletti felügyelet feladatától a bonyolult vagy éppen monoton helyzetekben, azzal életeket lehet menteni. Ez a lehetőség 2011 óta, nagyban határozza meg a Bosch munkacsoportjainak tevékenységét is, akik automata megoldásokon dolgoznak: őket világszerte a Bosch mintegy 2000, vezetéstámogató rendszereket fejlesztő munkatársa segíti.

Éles tesztelésen a Bosch automata autója
Éles tesztelésen a Bosch automata autója

2020-ban az autók már az autópályára való felhajtástól a lehajtásig automatikusan haladhatnak majd, tekintve hogy a Bosch prototípusai 2013 eleje óta ezt már meg is tették kísérleti útjaikon, a németországi autópályákon és az Egyesült Államokban egyaránt. Ehhez azonban feltétlenül szükséges, hogy a jogszabályi környezet is lépést tartson a műszaki fejlődéssel. Az 1968-as bécsi közúti egyezmény formájában ma még ugyanis jogi akadályai vannak az automatizálásnak: az egyezmény előírja, hogy a vezetőknek mindenkor uralniuk kell a járművüket, vagyis az automata vezetés közúton jelenleg nem megengedett.
Ugyanakkor már vannak jelei, hogy változások következhetnek be azokban a jogszabályokban, amelyek jelenleg még megkötik a bevezetést fontolgató országok kezét. Az egyik forgatókönyv szerint az automatizált vezetés minden olyan esetben megengedhető, amikor a vezetőnek módjában áll bármikor visszavenni az uralmat a jármű felett, az automata üzemmód felülbírálásával vagy kikapcsolásával. A Bosch bízik abban, hogy a politikai döntéshozók és egyesületek hamarosan a megfelelő irányban fognak lépéseket tenni, több ezer munkatársa mindenesetre megfeszített munkával, napról napra tökéletesíti a fejlesztésekhez szükséges technológiai és biztonsági pilléreket.