Okosvilág

Az autózás jövője, a jövő autói

2017-03-16 No Comments 9 perc olvasási idő

A Bosch Magyarország Blog rendszeres olvasói már megszokhatták, hogy időről-időre áttekintjük, milyen trendek uralják az autóipar fejlődését. A téma most különösen aktuális, hiszen túlvagyunk az idei év három legfontosabb seregszemléjén: januárban a Las Vegas-i CES szakkiállítás, néhány napja pedig a Genfi Autószalon és a BCW17 hozott érdekes újdonságokat.

Az a tény már önmagában is érdekes, hogy a CES fontos autóipari rendezvénynek tekinthető. Néhány évvel ezelőtt valószínűleg maguk a szervezők is csak jót mosolyogtak volna ezen, pedig ma szinte minden nagy autóipari beszállító és gyártó képviselteti magát. Ez utóbbi érvényes a Genfi Autószalonra is, és az is igaz, hogy a svájci kiállítás autós világa is a feje tetejére állt. Előjáróban csak annyit árulunk el, hogy ott idén a kiállítás egyik legérdekesebb járműve a közúti közlekedés mellett repülni is tudott.

A Bosch tanulmányjárműve: a forma nem mérvadó, a tudása azonban nagyon is az

Ennyire azonban ne szaladjunk előre. Az autóipart jól ismerők tudják, hogy Genf mindig is a különleges koncepcióautók és a nagyszabású premierek helyszínének számított. Jó néhány neves iparművész, formatervező és gyártó legendás járművei mutatkoztak itt be az elmúlt évtizedekben. Ezek a sokszor képtelen autók/elképzelések nagyjából akkor kezdtek új irányba mutatni, amikor a CES kapcsán is megjelentek az autóipari fejlesztések. Az autonóm, vagyis önvezető járművek, a hálózatba kapcsolt közlekedés közös zászlót adtak az elektronikai és autóipari mérnökök kezébe. Ez az irány pedig a bevezetőben harmadikként említett Bosch ConnectedWorld 2017 nemzetközi konferencián teljesedett ki.

A jövőben az lesz igazán fontos, hogy mit kínál az autó az utazással felszabaduló időben

A már említett közös zászló alatt fért el Las Vegasban és Genfben is a Bosch legújabb „tanulmányjárműve”. A futurisztikus nyitott tanulmány – amelyről néhány hete a CES kapcsán már írtunk – valójában mozgásképtelen. A feladata „csupán” annyi, hogy bemutassa a vállalat technológiai fejlettségét. A hálózatba kapcsolt járműveknél ez a szempont azért is különösen fontos, mert abban a pillanatban, amikor az autónk képes lesz önállóan közlekedni, az válik a legfontosabbá, hogy mennyire hasznosan tudjuk eltölteni az ezzel megspórolt időt. A Bosch és az Edag közös tanulmánya képes kommunikálni az otthonunk háztartási eszközeivel, vagy akár az irodai számítógépünkkel. Így utazás közben dolgozhatunk, intézhetjük a bevásárlást, vagy hangos könyvet hallgathatunk, esetleg filmet nézhetünk. Ebben eddig mondhatni semmi különleges nincs, számtalanszor olvashattunk már erről az elmúlt hónapokban. Sőt a tanulmány néhány eleme már a genfi kiállítás szériajárműveiben is ott volt. A Bosch innovatív kijelzői már jó néhány gyártó típusaiban megtalálhatók, legutóbb épp az Év Autója címet elnyerő Peugeot modelljeiben bukkantak fel. A gesztusokkal vezérelhető fedélzeti rendszer pedig már a kompakt kategóriában is felbukkant. Ezek már tulajdonképpen nem is a jövő, sokkal inkább a jelen technológiái.

Az Airbus közlekedési alternatívája új megvilágításba helyezi az autonóm fogalmat

Nem úgy az Airbus és az Italdesign közös tanulmányjárműve, ami a Genfi Autószalon első napján ellopta a show-t az autógyártók elől. A Bosch régóta dolgozik együtt a repülőgépeket gyártó céggel, erről korábban már itt a Bosch Magyarország Blog felületén is beszámoltunk. Ezzel együtt az Airbus komoly autóipari tapasztalat nélkül vágott bele a tanulmány elkészítésébe. Persze az Italdesign több évtizedes iparági múltja biztosította, hogy a kiállított, Pop.Up névre hallgató jármű teljes mértékben kiforrottnak hasson. A koncepció lényege, hogy átmenetet képez a közúti és a légi járművek között. Úti tervünket egy applikáció segítségével állíthatjuk össze, amikor pedig ezzel megvagyunk, a 2,6 méter hosszú kétüléses jármű értünk jön. Az már talán nem is meglepő, hogy irányítani nem tudjuk, autonóm szerkezetről van szó. A pillekönnyű Pop.Up elektromos hajtáslánca 130 kilométeres hatótávot biztosít, csúcssebessége elérheti a 100 km/órát. Nem különösebben kiemelkedő adatok ezek, csakhogy az Airbus tanulmánya repülni is képes. Amennyiben az úti célunk egy közúton nem elérhető területen fekszik, vagy egy közúti dugó miatt nehezen megközelíthető, egy nagy teljesítményű drón modul csatlakozik a kapszulára és kiemelve azt a gördülő vázból elreptet minket a megjelölt helyre. Repülve 100 kilométert tud megtenni a szerkezet és a 100 km/óra sebességét így is tartani tudja. A leírtakból következik, hogy ez leginkább egy taxi szolgáltatáshoz hasonlít, viszont a szabványos platform akár hosszú távú közlekedéshez is alkalmas lehet. Egyrészt azért mert a kapszulák csereszabatosak egymással, másrészt pedig azért mert mindkét modul feltöltési ideje csupán 15 percet vesz igénybe.

Mozgásban: az Airbus és az Italdesign így képzeli el a közlekedés jövőjét

A most kiállított modell közlekedni még nem képes, csupán egy prototípus. Az Airbus helyszínen lévő vezetője Mathias Thomsen azonban arról beszélt, hogy még az idén megkezdik a teszteket és várhatóan a következő évben működésre kész lesz a Pop.Up. Azt azonban ő is kiemelte, hogy a legnagyobb probléma – akárcsak az önvezető autóknál – a jogi háttérrel van. Ebben az esetben pedig még bonyolultabb a helyzet, hiszen a közúti mellett a légi szabályzást is ki kell dolgozni. Technológiai szempontból a Bosch számára különösen érdekes a koncepció. Az önvezető autók és az elektromos hajtás kapcsán meglévő kompetenciáink megkerülhetetlenek. Azt viszont kevesen tudják, hogy a Bosch Sensortec érzékelői jelenleg is több repülő szerkezetben, így például drónokban is megtalálhatók. Elfordulás és nyomásérzékelők, teljesítményelektronikák dolgoznak ilyen szerkezetekben.

A Bosch már jelenleg is készít alkatrészeket a légtérben közlekedő eszközökhöz

Mindezek fényében különösen érdekes az a bejelentés, amit a vállalat a ConnectedWorld 2017 konferencián tett a napokban. Volkmar Denner a Bosch igazgatótanácsának elnöke Berlinben beszélt arról, hogy a Bosch a jövő önvezető autóinak agyán dolgozik. A mesterséges intelligencia jóvoltából az autó fedélzeti számítógépe képessé válik arra, hogy tanuljon. A mesterséges intelligencia az önvezető autókat még az összetett forgalmi szituációkon, vagy az új helyzeteken is biztosan átvezeti. „Megtanítjuk az autónak, hogyan boldoguljon egyedül a forgalomban” – mondta Dr. Volkmar Denner, a tárgyak internetének nemzetközi szakmai konferenciáján.
A legfőbb cél természetesen az, hogy a közlekedés biztonságosabbá váljon. Ezért kezdett ilyen irányú fejlesztésekbe a cégcsoport és ezért dolgozik majd szorosan együtt az Nvidia vállalattal, amely a gépi tanulással generált algoritmusokat tároló csipet szállítja majd.

A mesterséges intelligenciának köszönhetően a járművek folyamatosan tanulnak majd

Ez persze a távlati jövő, de egyes felmérések szerint az önvezető járművek elterjedésével számítani kell arra, hogy az emberek egyre többet szeretnék majd használni a rendszert. Ez a megnövekedett igény pedig együtt jár azzal, hogy nem csak bizonyos szakaszokon (például autópályákon, városi közlekedéskor) akarják majd a felhasználók így üzemeltetni az autójukat. A mostani előrejelzések szerint alig tíz év múlva, már szinte lehetetlen lesz olyan terméket elképzelni, amely nem kötődik valamilyen szinten a mesterséges intelligenciához. Mindegy, hogy földön, vízen, vagy levegőben szeretnénk közlekedni, az utazás attól a pillanattól nem fárasztó, monoton időtöltés lesz, hanem pihentető, hasznos idő, amelyet az életünkre fordíthatunk. Ezzel együtt a legtöbb ember jelenleg még nem tudja elképzelni, hogy lemondjon a vezetés élményéről, és ahogy korábban már erről írtunk, úgy tűnik egyelőre nem is kell!

 

Feliratkozás a hírlevelünkre:

 

Kapcsolódó bejegyzések:

Készen állunk a jövőre?

Elveszítjük az irányítást?

Elveszítjük az irányítást? (második rész)