Skip to main content
 
Technológia

Elektromos aszfaltszaggató

2019-04-17 No Comments 8 perc olvasási idő

Erő és biztonság: leginkább ezzel a két szóval jellemezhetjük a Zero SR/F elektromos hajtású motorkerékpárjait. Az amerikai gyártó legújabb gépe elképesztően jól gyorsul, a benne rejlő 190 Nm-es forgatónyomatéknak köszönhetően. Ugyanakkor biztonságosan vezethető, bármilyen közlekedési szituációban, legyen az fékezés, gyorsítás vagy éppen kanyarodás – a Bosch tizedik generációs MSC rendszerének köszönhetően.

Akinek kisebb robogók, rollerek, kerékpárok jutnak eszébe a villanymotoros hajtás hallatán – ha kétkerekűekről van szó – az talán el sem akarja hinni, hogy milyen bivalyerős gépet mutatott be nemrég a Zero amerikai motorkerékpár gyártó. Legújabb modelljük, az SR/F egy olyan aszfaltszaggató méregzsák, ami szinte minden más járművet képes legyorsulni, ugyanis 110 lóerős teljesítményt ad le és 190 Nm a forgatónyomatéka, végsebessége pedig eléri a 200 kilométert óránként. Vagyis még dinamikusabban képes gyorsulni, mint például a legendás gyorsasági motorkerékpár, a Suzuki GSX-R 1000, amelynek forgatónyomatéka „csak” 117 Nm.

Felületes szemlélőnek nem szúr szemet az elektromos hajtásrendszer, pedig gyorsan azonosítható, hogy ez a jármű meglehetősen különleges

Ezt az erőt azonban uralni is kell a biztonságos vezetéshez, de ez sem jelenthet problémát, mert a Bosch motorkerékpár-stabilitást szabályozó rendszerével (MSC) szerelték fel, így szinte minden közlekedési helyzetben segít a vezetőnek az úton tartani a gépet. E nélkül bizony a leggyakorlottabb pilóta is megküzdene a motorral.

A féktárcsa mérete méltó a brutális teljesítményhez

Így viszont kényelmesebb, egyszerűbb is használni, mint egy robbanómotoros járművet: nincs sebességváltó és kuplung, tankolnunk sem kell és persze az olajcsere költségeit is megúszhatjuk az elektromos hajtásnak köszönhetően.

Persze ez mind jól hangzik, de ha villanymotorokról van szó, sokan félnek attól, hogy egy-egy feltöltéssel csak kisebb távolságokat tehetünk meg a robbanómotoros gépekhez képest, ráadásul hosszú órákon keresztül tölthetjük járművünket az újabb út előtt. A Zero SR/F azonban ezekre a problémákra is megpróbált megoldást találni: a cég által ajánlott Rapid Charge gyorstöltővel ugyanis elképesztően gyorsan, akár egy óra alatt fel lehet tölteni kilencvenöt százalékra a jármű akkumulátorát, ezt követően pedig városi forgalomban 250 kilométert is meg lehet tenni vele. A kiegészítőként megvásárolható Power Tank használatával pedig akár 320 kilométert is motorozhatunk egyetlen feltöltéssel.

A töltöttségi szint egy digitális kijelzőn követhető

Zero történet

A Zero 2006-ban alakult, akkor még Electricross néven. Az elektromos motorkerékpárokra specializálódott kis startup mára már kinőtte azt a Santa Cruz-i garázst, ahonnét indult és napjainkra meghatározó nemzetközi cég lett az elektromos motorkerékpárok piacán. Szélesebb körben akkor kezdett ismertté válni, amikor 2010-ben piacra dobták Zero S nevű modelljüket.

Az új Zero azonban nemcsak az elketromos hajtás előnyeit kínálja, hanem olyan biztonságos vezetést is, amelyet néhány éve még el sem tudtunk volna képzelni motorozás közben. A Zero SR/F modellt ugyanis a Bosch legújabb, tizedik generációs motorkerékpár-stabilitást szabályozó rendszerével (MSC) szerelték fel. Így a jármű segítséget nyújt a vezetőnek kritikus pillanatokban, hogy az úton tudja tartani a gépét. A rendszer egy sor érzékelő segítségével folyamatosan méri és elemzi a kulcsfontosságú adatokat, többek között a nyomatékot, a gyorsulást, a fordulatszámot mindkét keréken, valamint a sebességet.

A Zero mérnökei szerint is a biztonság a legfontosabb, ezért döntöttek a legújabb menetstabilizáló rnedszer mellett

Ennek köszönhetően az MSC képes beavatkozni a kritikus pillanatokban. A fékvezérlés segítségével elkerülhető, hogy egy hirtelen és túl erős fékezésnél a motorkerékpár kerekei blokkoljanak, és a jármű csúszni kezdjen, vagy ami még rosszabb, átforduljon az első keréken. Az MSC ugyanis kiszámítja a fékerő határértékeit, az első és hátsó kerekek közötti sebességkülönbség, valamint a kétkerekű járművekre jellemző egyéb paraméterek, például a gumiabroncs mérete és alakja, az érzékelők pontos elhelyezkedése alapján.

Mókázásra persze van lehetőség, de a rendszer alapvetően minden szituációban vigyáz a motorosra

Ha a rendszer észleli, hogy túl erősen kezdünk lassítani, aktiválja a nyomásszabályozót. Így egy pillanatnyi időre csökken a fékhatás, ezáltal elkerülhető, hogy a kerék blokkoljon. A rendszer ugyanis pont akkora erővel enged fékezni, hogy kivédhető legyen a baleset, és a lehető legrövidebb távon meg lehessen állítani a járművet. Az sem lesz többé probléma az új Zero motorkerékpárokon, ha valaki csak az egyik féket használja, azt viszont a kelleténél erősebben húzza meg: a fékvezérlés automatikusan biztosítja a fékerő optimális eloszlását a két kerék között.
Gyorsításnál is hasonló a helyzet: mindig csak akkora nyomatékot enged leadni a motornak, hogy azt a vezető stabilan az úton tudjon tartani, akár csúszós, nedves útfelületen is.

Igazi unikum a motorkerékpár-gyártók között a Zero

A MSC-re ebben az esetben azért is hárul nagy felelősség, mert a hatalmas nyomaték mellett a motorkerékpár üres tömege hasonló a benzines kategóriatársakhoz, eléri a 220 kilogrammot és további 234 kilogrammot is szállíthat (beleértve természetesen az utasokat). Az akkumulátorok is védelme érdekében is szükség van a stabilitásra, hiszen a lítiumion akkumulátorok sérülése végzetes lehet (ahogy a hagyományos üzemanyag-tartály esetében is, tűz és robbanásveszély is fennáll a közvetlen fizikai sérülés esetén), így a legbiztonságosabb stabilan tartani a motorkerékpárt. Erre pedig mi más lenne alkalmasabb, mint a jó pilóta és a MSC párosa.

Már-már műalkotásnak is nevezhető a motorkerékpár szerkezeti felépítése