Sport

Élesben is bizonyít

2018-04-06 No Comments 4 perc olvasási idő

Minden idők legerősebb biztonsági autója debütált a 2018-as Formula-1 szezonban. Az AMG GT-R 585 lóerőt mozgósít, és e tekintélyes teljesítmény megzabolázásában a Bosch járműdinamikai rendszere is Bernd Mayländer, a Safety Car pilótájának kezei alá dolgozik.

Írtunk már korábban a Mercedes-AMG GT S modellről, amely a Formula 1 és a Német Túraautó Bajnokság (DTM) versenysorozatban töltött be Safety Car funkciót. Szintén részletesen bemutattuk a Bosch járműdinamikai rendszerét, amely nélkülözhetetlen az AMG GT R tudásának kihasználásához. Most azonban a másik oldalról közelítjük meg az AMG fenevadját, hiszen a Formula 1 idei szezonjában immár ez tölti be a Safety Car szerepét. Pedig a 2015-től 2017-ig szolgált, 510 lóerős GT S is igazi bestia a maga nemében, a GT R azonban mindenben túlszárnyalja.

A tetőre helyezett szénszál-erősítésű fényhidat is szélcsatornában tesztelték, így érdemben nem rontja a GT R légellenállási jellemzőit

Nem csupán az AMG kínálatában, hanem a Formula 1 biztonsági autóinak történetében is a legerősebb modell az idén bevetett, 585 lóerős Mercedes-AMG GT R. A tekintélyes teljesítmény mellé rengeteg, az autósportban bevált megoldást is belepakolt az AMG a csúcs GT-be. Saját bevallásuk szerint többet, mint korábban bármikor. Már maga a négyliteres, két turbófeltöltős V8-as benzinmotor és beépítésének módja is ilyen csemege, akárcsak a futóművek, az aktív aerodinamikai elemek és a könnyűvázas felépítés. A széles első és hátsó légterelők is hozzájárulnak ahhoz, hogy a többi GT modellnél szélesebb nyomtáv biztosítson jobb tapadást és nagyobb kanyarsebességet a GT R-nek.

A GT R esetében csupán néhány apróbb módosítás elégnek bizonyult ahhoz, hogy Safety Car szülessen a sorozatgyártású modellből

Szintén a kedvezőbb légellenállást és a fokozott stabilitást szolgálja az aktív alsó karosszériaborítás, hátul a hatalmas légterelő, illetve alul a kétrészes diffúzor, valamint elöl a beáramló levegőt aktívan szabályozó Airpanel rendszer. A kompromisszummentes menettulajdonságok jegyében kapott könnyített, kovácsolt könnyűfém keréktárcsákat a legújabb Safety Car. Ám mindez nem elég, hiszen aktív hátsókerék-kormányzás, kilenc fokozatban állítható menetstabilizáló és szintén elektronikusan állítható felfüggesztések teszik totálisan alkalmassá feladatára az AMG legújabb biztonsági autóját. A versenytempó mellett is mindig megfelelő fékhatás érdekében pedig kerámia fékrendszer lassítja az autót. A kisebb tömegén túl a kerámiafékek további előnye a hosszabb élettartam és a fokozott használat mellett is stabil fékteljesítmény.

A Safety Car gyári felszereltségét tekintve a borulásgátlót is tartalmazó AMG Track Package, valamint a nagyteljesítményű kerámia fékrendszer jelentik a pluszt a GT R alapváltozatához képest – bár ezek mindegyike megvásárolható extraként a közúti változatokhoz is

A versenypályán egészen más szabályok uralkodnak, mint e különleges GT R közúti forgalomban résztvevő társaira. A Safety Car számára ugyanis például nem maximális, hanem minimálisan megengedett sebességet írnak elő, hogy ne tartsa fel a mezőny nagy tempóra optimalizált versenyautóit. Különben azokon túlságosan lehűlnének a gumik és a fékek, illetve túlmelegedne a motor. Így talán már az elmúlt években egyszer-egyszer panaszkodó Lewis Hamilton sem kritizálja a biztonsági autó tempóját. Ennek minden bizonnyal főnökei és csapattársai is örülnek majd, akik nem mellesleg segítettek az újdonság optimalizálásában is.
A Mercedes-AMG GT R 3,6 másodperces nulla-százas sprintidővel és 318 kilométer/órás végsebességgel igyekszik megfelelni a szigorú feltételeknek. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján azért jó eséllyel sikerrel, hiszen 1996 óta folyamatosan az AMG biztosítja a Formula 1 biztonsági autóit.

A Mercedes-AMG GT R Safety Car jóvoltából a Bosch innovatív járműdinamikai rendszere is aktívan hozzájárul a Formula 1 biztonságához

 

Feliratkozás a hírlevelünkre:

 

Kapcsolódó bejegyzések:

Bárki lehet versenyző

Biztonságos „szörnyetegek”

Távoli rokonok