Évek óta stabil a benzinmeghajtás fölénye

A Robert Bosch Kft. megbízásából a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet 2008, vagyis a gazdasági és pénzügyi válság kezdete óta kétévente, országos, reprezentatív kutatás keretében térképezi fel a magyar autósok üzemanyag-preferenciáját.

A legújabb, 2016-os felmérés eredményei szerint Magyarországon az autósok túlnyomó többsége, 82 százaléka továbbra is a benzinüzemű járműveket részesíti előnyben, bár ez az arány a korábbi felmérésekhez képest valamelyest csökkent, hiszen eddig 85-86 százalékos arányt regisztráltak. A gázüzemű, hibrid vagy elektromos meghajtású járművek aránya mindeközben statisztikailag továbbra sem kimutatható.
Világszerte azonban egyre nagyobb teret hódítanak a közvetlen benzinbefecskendező rendszerek, az alacsony üzemanyag-fogyasztás iránti növekvő kereslet pedig innovatív motorkoncepciók fejlesztését eredményezi. Mivel a közvetlen benzinbefecskendezéses rendszerrel ellátott benzinmotorok hengerűrtartalma egyre csökken, náluk is szinte kötelező elemként jelenik meg a turbófeltöltés. A turbófeltöltő azonban csak magasabb fordulatszámon lép működésbe, alacsony fordulatszámon a motor nyomatéka érvényesül, ami viszont a kis hengerűrtartalom és a benzinüzem miatt eleve nem lehet elegendő. Így fellép az úgynevezett „turbólyuk” jelensége, amikor köztes fordulatszámon a motor megtorpan, elgyengül.
A Bosch mérnökei kidolgoztak egy megoldást erre a problémára, az újításának neve: levegőöblítés. Lényege, hogy üzem közben a motor kipufogó- és szívószelepei egy pillanatra egyszerre nyílnak ki, így dinamikus nyomáskülönbség alakul ki a motor szívó és kipufogó oldalai között. A nyitott szívószelepen át friss levegő ömlik az égéstérbe, ami a kipufogószelepen át kiöblíti a gázt a kipufogócsonk irányába. Az így létrejövő nagyobb kipufogógáz-áram csaknem 50 százalékkal nagyobb nyomatékot biztosít kis fordulatszámon is, kiküszöbölve a turbólyuk hatást.

Benzin helyett jó lehet a víz is

A kiegészítő vízbefecskendezésnek köszönhetően akár 13 százalék üzemanyag is megtakarítható
A kiegészítő vízbefecskendezésnek köszönhetően akár 13 százalék üzemanyag is megtakarítható

A Bosch legújabb innovációja a vízbefecskendezés, ami különösen a kis hengerűrtartalmú, turbófeltöltéssel ellátott benzinmotorok hatásfokát növeli jelentősen. Az új megoldás egy roppant egyszerű felismerésen alapszik: a motorok üzem közbeni túlmelegedését a gyártók az égéstérbe juttatott folyadékkal akadályozzák meg, ami általában plusz, hűtési célra felhasznált üzemanyagot jelent.
A Bosch mérnökei felismerték, hogy a hűtési funkciójú folyadék lehet víz is, amivel elkerülhető a hűtésre „pazarolt” benzin bevitele: még a benzin meggyújtása, tehát az égéstérben bekövetkező robbanást megelőzően finom vízködöt fecskendeznek a szívócsőbe, amely a víz jelentős párolgási tulajdonságának köszönhetően hatékony hűtésként szolgál. Éppen ezért rendkívül kis mennyiségű víz is elegendő: száz kilométerenként mindössze néhány száz milliliter a vízfogyasztás, a befecskendező rendszert desztillált vízzel ellátó kompakt víztartályt így elég néhány ezer kilométerenként feltölteni. A kiegészítő vízbefecskendezésnek köszönhetően – különösen gyorsítások során, vagy autópályán – akár 13 százalék üzemanyag is megtakarítható. Ha a tartály esetleg mégis kiürülne, akkor sem kell aggódni: a motor továbbra is hibátlanul üzemel – jóllehet a vízbefecskendezés előnyeit, a nagyobb forgatónyomatékot és a kisebb üzemanyag-fogyasztást az autótulajdonos ekkor nem élvezheti.

2020-ra a világon a személyautók egynegyedét közvetlen befecskendezéses benzinmotor fogja hajtani

Nem véletlen a Bosch mérnökeinek a benzinüzemű, belsőégésű motorok fejlesztésére fordított figyelme: a Bosch előrejelzései szerint ugyanis néhány éven belül a közvetlen benzinbefecskendezéses technológia fejlődésének köszönhetően a világ személyautóparkjának egynegyedét ilyen rendszerrel ellátott benzinmotorok fogják meghajtani. A kis hengerűrtartalmú, három- vagy négyhengeres, turbófeltöltővel ellátott, közvetlen befecskendezéses benzinmotorok egyre nagyobb méretű és tömegű járművek meghajtására válnak alkalmassá, miközben jóval könnyebbek a korábbi generációs benzinmotoroknál, így összességében jó alternatívát jelentenek a belsőégésű motorok egyre fenntarthatóbb üzemeltetésére.

Iratkozz fel hírlevelünkre a legfrissebb bejegyzésekért:

Kapcsolódó bejegyzések:

Tankolj vizet az erőért

Bosch: belső égés másként

Nincs gáz, ha gáz van