Skip to main content
 
Okosvilág

Hálózatban: szórakoztatás és biztonság

2015-07-28 No Comments 5 perc olvasási idő

Ma már csaknem lehetetlen internet nélkül elképzelni az életünket. Körülvesz minket, bárhová is menjünk, és ugyanez már az autókra is igaz, tekintve, hogy a Bosch az autókat is az internetes világ aktív résztvevőivé alakította át. Az ezáltal „hálózatba kapcsolt” jármű azt jelenti, hogy a vezető hozzáfér többek között a torlódásokkal, vagy balesetekkel kapcsolatos információkhoz, de a világháló például azt is tudatja a sofőrrel, hogy hol talál megfelelő parkolóhelyet vagy (a nagy e-boom hajnalán) elektromos töltőállomást, amit akár azonnal le is foglalhat és ki is fizethet.

Az autók azonban egyúttal digitális szórakoztató-centrumokká is válnak, hiszen a Bosch segítségével egyre könnyebb lesz folyamatos hálózati hozzáféréssel rendelkezni és zenei szolgáltatásokat, közösségi oldalakat, vagy épp az okostelefonokra írt alkalmazásokat elérni. Egyenesen a műszerfalról. Az infotainment szóval – ami az information (információ) és az entertainment (szórakoztatás) szavak nászából született – lehet legpontosabban tetten érni a Bosch ez irányú törekvéseit: olyan interaktív felületet kívánnak létrehozni, ami egyszer elengedhetetlen, karnyújtásnyira lévő információforrásként szolgál, pár pillanattal később azonban már például felhőalapú zenelejátszóként gondoskodik a felhőtlen vezetési élményről.

Csatlakoztatás után a jármű kijelzőjén kel életre a telefon

Csatlakoztatás után a jármű kijelzőjén kel életre a telefon

A Bosch mySPIN nevet viselő, integrált megoldása lehetővé teszi az Android és iOS rendszerű készülékek számára, hogy kapcsolódjanak a jármű információs és szórakoztató-rendszerére. Így a jármű központi kijelzőjéről számos alkalmazás is kényelmesen, és ami a legfontosabb: biztonságosan kezelhető. A német DA Direkt biztosítótársaság felmérésből kiderült, hogy vezetés közbeni tíz legzavaróbb dolog közül a második helyen a telefonálás, a harmadikon az SMS vagy e-mailírás, a negyediken pedig a navigációs készülék és a rádió állítgatása áll, vagyis ezek együtt, négyen jelentik a legnagyobb veszélyt a közlekedésbiztonságra nézve. A Bosch mySPIN fejlesztésének köszönhetően azonban e tevékenységek többé nem okoznak sérülést, vagy – a lehető legrosszabb esetben – nem kerülnek többé emberéletbe.
Hogy könnyedén lehessen vezetés közben működtetni, a Bosch központi műszerfalon elhelyezkedő rendszerében hatalmas ikonokkal, vagy egyenesen a kormánykeréken elhelyezett gombokkal lehet elérni a legfontosabb tennivalóktól és családi ünnepektől roskadozó naptárat; telefonhívást kezdeményezhetünk és bonyolíthatunk le; könnyen hozzáférhetünk az online térképhez, játszi könnyedséggel érhetjük el a navigációs funkciót; albumok ezreiből válogathatunk a felhőalapú zenelejátszó segítségével; hírek százait érhetjük el csupán egy gombnyomással. Ezen túl pedig számos, már meglévő applikációnkat szinkronizálhatjuk a rendszerrel, hogy még inkább otthon érezzük magunkat az utastérben.

Egyszerűen és biztonságosan elérhetők a különböző funkciók

Egyszerűen és biztonságosan elérhetők a különböző funkciók

A Bosch mySPIN rendszer jótékony, közlekedésbiztonságot növelő képességei mellett azonban egy másik „biztonság” is egyre többször merül fel a hálózatba kapcsolt járművek esetében: ez pedig az adatbiztonság. A járművek hálózatba kapcsolása már ma is nagy lépésekkel halad, a motorvezérlő egységek nagyobb számítástechnikai kapacitása, a világszerte folyamatosan terjedő nagy sebességű mobil távközlési eszközök, valamint az egyre bővülő lehetőségek a biztonságos frissítések rádióhullámokkal történő célba juttatására egyre többféle funkció számára teremtenek új lehetőségeket. Ám a technológia önmagában még nem garantálhatja a sikert, hiszen csak a biztonságos és védett funkciók nyerik el a vezetők bizalmát. A jelenlegi is zajló adatvédelmi viták alapvetően két szempont körül bonyolódnak. Elsőként a funkcionális biztonság az, ami a kívánt alkalmazás biztonságos működését lehetővé teszi és meghatározza azt az eljárást, amellyel biztonságosan le lehet állítani az adott rendszereket, ha valamely összetevőjük meghibásodik. Ezzel szemben az adatvédelem a nem kívánatos külső behatolás ellen véd – a Bosch ezen a területen többlépcsős megközelítésre támaszkodik mind a hardver, mind a szoftver tekintetében, hogy a jövő egyre inkább hálózatba kapcsolt járműveiben is fenn tudja tartani az adatvédelem olyan magas szintjét, mint amit ma kínál.
A Bosch avatott szakértői szerint valójában leginkább egy átfogó európai adatvédelmi szabályozásra van szükség, hogy egy jól működő digitális piac meg tudja vetni a lábát Európában. A Bosch, adatkezelése során garantálja az átláthatóságot, a cég alapállásához híven a vásárlók számára lehetővé teszi annak eldöntését, hogyan és milyen mértékben használják fel az adataikat. A Bosch gondoskodik róla, hogy azok az adatok még útközben is tökéletes biztonságban legyenek. Az utasokhoz hasonlóan.