Hipersportkocsi születik

Elsőre talán nagyképűnek hangozhat, hogy hipersportkocsi manapság szinte nem létezhet a Bosch nélkül, ám a közelmúlt eseményei alapján mégis valami ilyesmi az igazság. Most újabb hipersportkocsi születésénél segédkezik a Bosch.

McLaren P1, Porsche 918 – csupa ritka, az autóipar csúcsát képviselő műszaki remek, amelyekre már a szupersportautó sem méltó kifejezés. Számukra született meg a hipersportkocsi frázis. Hiszen még a sportautók táborán belül is külön kasztba tartoznak az efféle különlegességek, amelyeknek bizony kevés vetélytársuk akad. Az Aston Martin azonban e kevesekhez kíván csatlakozni 2019-ben piacra kerülő újdonságával. Ennek tanulmányváltozatát Genfben már élőben is megcsodálhatták a látogatók.
A korábbi Nebula helyett AM-RB 001 fedőnéven készül az Aston Martin és a Formula-1 versenysorozatban tapasztalatot – no és négy bajnoki címet – szerzett Red Bull Racing első közösen fejlesztett típusa. A piacra valószínűleg Valkyrie néven kerülő hipersportautó iránt már most nagy az érdeklődés. Érthető, hiszen születésében a Red Bull Racing korábbi vezető konstruktőre – Adrian Newey – is részt vesz, aki a Red Bull világbajnoki címet szerzett autóit is építette. Tervei szerint most közútra fejleszt ugyanilyet. Az Aston Martin részéről pedig David King felel a projektért, akihez a cég különleges termékei tartoznak.

Gyakorlatilag egy közúti használatra alkalmas Formula-1-es autót ígér az Aston Martin és Adrian Newey

Részletek egyelőre nem ismertek az AM-RB 001-ről, hiszen még csak egy tanulmányautónál tart a projekt. Alkotói mindenesetre azt ígérik, hogy újradefiniálja az utcai sportautóról alkotott képet. Pletykák persze vannak. Maga Adrian Newey árulta el egy interjúban, hogy a cél az, hogy Formula 1-es léptékkel is értelmezhető leszorítóerőt legyen képes előállítani a Valkyre. A külső vonalak alapján ráadásul ez nem is tűnik különösebben túlzó kijelentésnek. Az ütős végeredményhez azonban legalább ennyire meggyőző műszaki tartalomra is szükség lesz, ezen dolgoznak most a mérnökök. Az Aston Martin mellett tehát a Red Bull Racing a fő partner, ám több más résztvevője is ismert már a projektnek. Köztük megtalálható a Bosch is.

A Valkyre hivatalos videója

Tudva, hogy manapság a hipersportkocsik hibridhajtásúak és ez az Aston Martin újdonságára is igaz, korántsem meglepő a cégcsoport közreműködése. A benzinmotor mellett dolgozó hatékony hibridrendszer bizonyos komponenseit a horvát Rimac szállítja. A dolog pikantériája, hogy ez a cég készíti a teljesen elektromos hajtású Rimac Concept One sportkocsit is. A fejlett hajtásrendszerhez persze megfelelő hatékonyságú fékrendszer dukál. Az 1:1 tömeg-lóerő arányú – vagyis a ménesével megegyező tömegű – Valkyrie lassulásáról az Alcon és a Surface Transforms közösen fejlesztett fékrendszere gondoskodik. A teljes mértékben LED-technológiás világítótesteket pedig a brit Wipac szállítja.

Előre 265/35 ZR20, hátra 325/30 ZR21 méretű gumiabroncsokat szállít a Michelin az Aston Martin hipersportkocsijához

Korábban is több különleges modell megvalósításán dolgozott együtt az Aston Martinnal a Multimatic, amely e közúti versenyautó erős, mégis könnyű, szénszál-erősítésű műanyag karosszériáját építi. A minden sportkocsi lényegét jelentő erőforrás szintén a szigetországból származik, hiszen a motorépítésben igencsak jártas Cosworth szállítja a 6,5 literes V12-es szívómotort. Ehhez hétfokozatú, kormánykerékről kapcsolható, könnyű és gyors Ricardo sebességváltó csatlakozik. Pontosan itt a Valkyrie szívénél, vagyis az erőforrásnál kapcsolódik a hajtásláncba a Bosch, hiszen a motor és a sebességváltó vezérlő számítógépét szállítja majd a Bosch. No meg a menetstabilizáló rendszert, amely egy ilyen járműnél túlzás nélkül élet-halál ura. Hatalmas feladat ez, hiszen az elképesztő teljesítményadatok előre vetítik, hogy a Valkyre tulajdonosai igyekeznek majd kihasználni a sportautó tudását. Mérnökeink persze már több hasonló feladat kapcsán is bizonyítottak, elég csak a Pagani Huayra rendszerére gondolni, itt azonban még ahhoz képest is további 250 lóerő megzabolázása a feladat.
Legfeljebb 150 darab készül minden idők leggyorsabb, 1000 lóerő körüli közúti Aston Martinjából, és még további 25 versenypályára szánt változat. Az első példányok 2019-ben kerülhetnek a vásárlókhoz.

Néhány éve a Bosch 740 lóerős hibrid változatot épített az Aston Martin DB9 alapjaira, így pláne érthető, hogy a brit márka legnagyobb projektjében is részt vesz a Bosch

Feliratkozás a hírlevelünkre:

Kapcsolódó bejegyzések:

Guruló műalkotás

A jelen „sztárjai”

A Porsche sztori