Történelem

Jó az irány?

2018-02-06 No Comments 5 perc olvasási idő

Gondoltad volna, hogy a Bosch már 35 évvel ezelőtt elkészítette első navigációs rendszerét? Műholdakról akkoriban még álmodni sem mertek a mérnökök, akkor mégis mi alapján navigált EVA, ami ráadásul férfihangon szólt a vezetőhöz?!

„0-0-7-0-8-9 – kérjük, erősítse meg a kezdőcímet” – hallatszott a műszerfalra épített kezelőegység hangszórójából a decens férfihang az indulás előtti pillanatokban. Néhány olvasóban talán rögtön felmerülnek a különböző összeesküvés-elméletek, vagy előtörnek a sztereotípiák a női térképolvasás kapcsán. Azonban annak, hogy miért férfihangon szólalt meg az EVA névre keresztelt prototípus, egészen prózai oka volt: a férfihangot könnyebb volt digitalizálni és kevesebb tárhelyet igényelt. Abban az időszakban, amikor a fejlesztőmérnökök minden bájtnyi digitális adat tárolásáért komolyan megharcoltak, ez fontos szempont volt. A sztereotípiák pedig már csak azért sem igazak ez esetben, mert az EVA-csapatban több hölgy fejlesztőmérnök is dolgozott.

Az EVA egyik prototípusa

A fenti numerikus kód egyébként egy Hildesheimben található címet takar. A Bosch csapata az egész várost digitalizálta ebben a formában, így lehetett megadni a kiindulási pontot és a célállomást az EVA számára. A rendszer ezek alapján meghatározta az útvonalat és utasította a sofőrt a különböző teendőkre, csakúgy, mint a mai navigációs szoftverek. Egyvalamit azonban nem szabad elfelejteni, ahogy korábban is említettük, ekkor még nyoma sem volt a GPS-műholdaknak! Akkor mégis mi alapján dolgozott a rendszer?
A válasz mai szemmel egészen egyszerű, akkoriban azonban egyáltalán nem volt magától értetődő. Az 1983. júniusában bemutatott prototípus abban a tekintetben is úttörőnek számított, hogy ez volt az első komplex járműipari rendszer, amely a kerekek sebességét figyelő érzékelők jelei alapján dolgozott. Ezekből, illetve egy giroszkóp jeleiből állapította meg a sebesség és a megtett út mellett az irányváltásokat is, így akár egy elvétett kereszteződés után is képes volt továbbnavigálni az autóst. A kiindulási és célállomás koordinátáinak megadását követően a rendszer kikalkulálta az útvonalat és hang, valamint grafikus navigációval is segítette használóját. A ma használt összes navigációs rendszer működése nagyon hasonlít az EVA megoldásaira.

Az EVA fejlesztésében és tesztelésében mérnökhölgyek is részt vettek, de a rendszer hangját férfi kollégák kölcsönözték

A fejlődés azonban itt sem állt meg. A TravelPilot utolsó változatai már arra is képesek voltak, hogy a kijelzőn – a beépített kamera videojelei alapján – a jármű előtt lévő útszakaszt jelenítsék meg. A szoftver erre helyezte el a vizuális navigáció segédnyilait, így amikor a vezető a kijelzőre nézett, akkor is látta mi történik előtte az úttesten. Nem sokkal ezután a Bosch befejezte az utólag telepíthető navigációs rendszerek fejlesztését, ez azonban nem jelentette az iparágból elhagyását, sőt! A vállalat felismerte, hogy a navigációs rendszerek iránt egyre nagyobb a kereslet, így erőforrásait a gyárilag telepített, fedélzeti rendszerek irányába csoportosította át.

 A TravelPilot utolsó generációja az utcaképet használta háttérnek a navigáláshoz

Ebben az esetben persze komoly együttműködésre van szükség a gyártókkal, hiszen a fedélzeti rendszer a navigáció mellett magában foglalja az audiorendszert, a fedélzeti számítógépet, vagy épp a járműdinamikai vezérlőket is. Ez tehát egy sokkal összetettebb, komolyabb feladat, amit mérnökeink mindig a gyártó által meghatározott paraméterek alapján teljesítenek. Vannak olyan járművek, ahol csupán részfeladatokat kell megoldani és van olyan is, amikor komplett megoldást kell kifejlesztenünk. A mai, korszerű járművek esetében egyre fontosabbak lesznek ezek a fedélzeti rendszerek. Segítségükkel detektálhatók és térképre helyezhetők az üres parkolóhelyek, kényelmesen tervezhetők az utazások, vagy akár biztonsági figyelmeztetéseket is kaphat a vezető.

A történet további részletei az alábbi, angol nyelvű videóból ismerhetők meg

A navigációs rendszert ma már segítik a jármű fedélzeti alrendszerei mellett a rádióadók forgalmi jelei, az internetes, valamint felhő alapú adatbázisok, sőt akár a mobilhálózatok is. Mai szemmel az EVA abszolút elavultnak tűnik, pedig valójában ez a rendszer alapozta meg a navigációs megoldásokat, a Bosch pedig az 1980-as évektől végigkövette, sőt sok esetben meghatározta a fejlődés irányát.

 

Feliratkozás a hírlevelünkre:

 

Kapcsolódó bejegyzések:

Fagyos fejlesztések

Elveszítjük az irányítást?

Elektromos sztorik