Kellemes meleg a hidegben

Korszerű fűtésrendszerek híján még a bundák és takarók sem tudnák az autózást kellemessé tenni a téli hónapokban. A Bosch már nyolcvan évvel ezelőtt végleg felszámolta a fagyos viszonyt autó és autós között.

Az első autó elkészültét követő igen izgalmas időszakban a tervezők igyekeztek minél több hasznos dolgot kifejleszteni ehhez az újfajta közlekedési eszközhöz. Ma már kicsit nehéz belegondolni, de időre volt szükség ahhoz, hogy a megbízható gyújtásrendszer, a kürt, a fényszóró vagy akár az ablaktörlő szériatartozék legyen egy gépjárműben.

Ma már talán furcsa, de a legtöbb kiegészítő extra felszerelésként került a járművekbe

Hasonló volt a helyzet a fűtéssel is, ami még a múlt század harmincas éveiben sem állt a járművezetők rendelkezésére, ezért a téli utazás meglehetősen rideg volt. Persze a klasszikus irodalmi műveltségű ember lelki szemei előtt feldereng Tolsztoj és Csehov végtelen fagyott tajgája, amin medvebőr bundába burkolózó gárdakapitányok, nyitott trojkán szelték át Oroszország tájait a fagyos éjszakában, de ez oly kevés volt ahhoz, hogy elfojtsa a kellemes hőmérséklet iránti igényt. Hiszen az emberek számára már a hintók idején is alapvető fontosságú volt, hogy lehetőleg ne fagyjanak halálra, de a vastag prémek az egyébként rendkívül kényelmes autókban már nem jelentettek igazi alternatívát. A Bosch ezért 1936-ban előállt újításával, az autófűtéssel. Ez egy olyan, az utastér fűtésére szolgáló egység volt, amely a gépjárművek belsőégésű motorjában felszabaduló hőmennyiséget hasznosította.

Bosch autófűtő rendszer

Az egyszerű berendezést többféle, akkoriban az utakat járó autóba is be lehetett szerelni és tulajdonképpen nem tett mást, mint a motor hűtőrendszerét felhasználva egy ventilátor segítségével meleget juttatott a jármű belsejébe. Sőt képes volt a meleget a szélvédőre is fújni, hogy az arra kívülről megtelepedő jeget leolvassza, belül pedig a párát felszárítsa. A fűtést a ventilátor sebességének állításával lehetett növelni vagy csökkenteni – akárcsak egy mai autóban.

Utólagos beszerelési útmutató Bosch autófűtő-rendszerhez 1963-ból

A Bosch rendszere ráadásul nem csak a téli hónapokban volt hasznos. A forró víz keringetését le lehetett kapcsolni a lemezből készült vízcsöves hőcserélő csapjának elzárásával, így a ventilátor által keltett, huzatmentes légmozgásnak bizony kellemes hűtőhatása is volt melegebb időben. Bizony, mint annyi minden másban, a Bosch ebben is az élen járt. A megoldás jelentősen javította az autózás komfortját. Eleinte még nem építették be sorozatban a gépjárművekbe, csak a drágább modellekbe került be gyárilag, a többi autóba utólag lehetett beszerelni. Szériatartozékká igazából az 1950-es évektől vált a fűtési rendszer a személyautókban.

Mercedes 170 V típusú autóba beszerelt Bosch fűtőrendszer szélvédő-melegítéssel 1936-ból

Az intelligens hőelvezetés azóta is kulcsfontosságú eleme a Bosch vezetési kényelmet szolgáló rendszereinek. A járművek villamosítása, automatizálása és hálózatba kapcsolása terén fejlesztett megoldásaink mellett innovatív szolgáltatásokat is készítenek mérnökeink a modern mobilitás fényében. Így lehetséges az, hogy ma már akár egy okostelefonról is meghatározhatjuk autónknak, hogy hány fokos utastér várjon minket induláskor. Nagyot fejlődött a(z autós) világ, és jó érzés, hogy ennek minden állomásánál tevékenyen jelen voltunk.

Termékreklám 1955-ből

Iratkozz fel hírlevelünkre a legfrissebb bejegyzésekért:

Kapcsolódó bejegyzések:

A közlekedésbiztonság hajnala

A Porsche sztori

Kis műhelyből nagy világmárka