Készen állunk a jövőre?

Néhány évvel ezelőtt a CES (Consumer Electronics Show) kiállítás csupán a szórakozásról szólt. Videojátékok, mobilkészülékek, számítástechnikai termékek seregszemléje volt. Mára viszont szinte minden iparág képviselteti magát, a CES egyre közelebb került a mindennapi életünkhöz. Mindezt a Bosch korán felismerte, így talán nem meglepő, hogy idén is tele volt különlegességekkel a vállalat standja.

Las Vegas a fények és a csillogás városa, és mint ilyen, tökéletes helyszíne az innovatív újdonságok bemutatójának. A Bosch már évek óta alaposan kitesz magáért ha a CES-ről van szó, idén azonban a szokásosnál is nagyobb volt az érdeklődés a cég termékei iránt. Persze, ez nem is csoda, jóval a kiállítás előtt kiderült ugyanis, hogy a Bosch több terméke is innovációs díjat nyert. Megvizsgálva az újdonságok sorát tisztán látszik, hogy a vállalat szinte minden termékét azonos elvek mentén fejleszti.

A Bosch már ötödik alkalommal vett részt a CES (Consumer Electronics Show –Fogyasztói Elektronika Kiállítás) szakvásáron

Az újító szellem a Bosch esetében nem azt jelenti, hogy a korábbi alapelvek megkoptak, vagy felülíródtak volna. Robert Bosch elképzelései ma is visszaköszönnek szinte minden innovatív megoldásból. A vállalat alapítójának legfontosabb célja az volt, hogy könnyebbé tegye az emberek életét, és tisztán látszik, hogy ma is ez vezéreli a mérnököket. A hálózatba kapcsolt autó, motorkerékpár, háztartási gépek, fűtésrendszerek, sőt, maga az Ipar 4.0 szabvány is ebbe az irányba mutat. A Bosch számára ráadásul minden adott ahhoz, hogy úttörő legyen a hálózatba kapcsoltság terén, hiszen a tárgyak internetének mindhárom szintjén komoly szaktudás birtokában van. Az érzékelők fejlesztésében és gyártásában, a szoftverek és szolgáltatások fejlesztésében piacvezető, a saját IoT-felhővel együtt pedig ezek olyan kompetenciákat jelentenek, amelyek garantálják a személyre szabhatóságot. Ez pedig valóban a kulcsa lehet a könnyebb és jobb életnek. A célok tehát magasztosak, a felvázolt jövőkép pedig sokaknak egy-egy sci-fi klasszikus világát juttatja az eszébe. Az embernek néha már olyan érzése van, hogy a technológia sokkal többre is képes lenne, a korlátokat lassan az emberi befogadóképesség jelenti.

A technológiák rohamosan fejlődnek, a kérdés az, hogy az ember képes lesz-e befogadni és kihasználni azokat

Kiváló példa erre a Bosch új tanulmányautója, amelyet a CES közönsége láthatott elsőként. A korábbi évekhez hasonlóan nem a jármű formája, vagy teljesítményadatai jelentették az igazi újdonságot. A Bosch elképzelési szerint a hálózatban kapcsolt világban a jármű központi szerepet tölt majd be a felhasználó életében. Ebben nincs semmi meglepő, hiszen sokan akár órákat is eltöltenek az autójukban minden nap. Egyes felmérések szerint, autonóm járművekkel évente akár 100 óra időt is nyerhetnénk. Gondoljunk csak bele, mennyi időt takaríthatnánk meg, ha csupán a vezetéssel eltöltött órákat máshogy hasznosíthatnánk. Ennek alapfeltétele, hogy a jármű képes legyen önállóan közlekedni, vagyis autonóm legyen. Ami persze nem új cél, kijelenthetjük, hogy ez valójában csak új lehetőségeket teremt. A CES kiállításon bemutatott jármű képes kommunikálni az okos háztartási eszközökkel, szervizekkel, vagy szolgáltatókkal. Gondoljunk csak bele, mennyit könnyítene az életünkön, ha a reggeli indulás után munkába menet bejelentkezhetnénk a kötelező szervizre, a fodrászhoz és meggyőződhetnénk arról, hogy bezártuk-e a nyílászárókat és kikapcsoltuk-e a vasalót. A munkahelyünkhöz érve, a közösségi parkolási adatok alapján rögtön találnánk megfelelő méretű parkolóhelyet és nem töltenénk keresgéléssel értékes perceket. Este pedig – amikor hazaindulunk – ellenőrizhetnénk a hűtőnk tartalmát, összeállíthatnánk és elküldhetnénk a bevásárlólistát az áruháznak, és ott már csak az összekészített csomagot kellene átvennünk. Mindezt akkor, amikor az autónk önállóan az autópályán közlekedik, vagy a dugóban araszol. Rengeteg időt, energiát és pénzt takaríthatnánk meg egy ilyen négykerekű asszisztensnek köszönhetően.

Az asszisztenssé előlépő autó nemcsak az okosotthonnal és eszközeinkkel, hanem az okosvárosokkal is képes lesz majd kommunikálni

Ugyan leírva ez nagyon egyszerűnek tűnik, de a technológia összetettségét jól tükrözi a Bosch-tanulmányautója. A vezetőt arcfelismeréssel azonosítja, ami után a vezetőülés, a kormánykerék, a visszapillantó-tükrök pozícióit, a belső hőmérsékletet és a rádióállomást is beállítja a rendszer. A felhasználók utasításait tapintható érintőképernyők, vagy gesztusvezérlés segítségével fogadja a jármű. Előbbi épp a tavalyi CES-en nyert díjat, utóbbinál pedig érdemes elidőzni egy kicsit, ilyen rendszerek ugyanis már eddig is voltak a piacon a Boschnak köszönhetően. Az új megoldás azonban kiküszöbölte azok legnagyobb hiányosságát, azt, hogy nem adtak fizikális visszajelzést a felhasználónak. Az új generációs gesztusvezérlésnél a Bosch mérnökei ezt a levegő rezegtetésével oldották meg. Az Index helyszínen tartózkodó újságírója, Tóth Balázs a következőképpen fogalmazta milyen érzés használni:

„Hátborzongató érzés, amikor egyszer csak megrezdül a levegőben mozgatott kezem, a semmi kellős közepén. Nem ér hozzá a kezemhez semmi, mégis olyan érzés. Kicsit a fantomvibrálásra hasonlít, amikor azt érezzük, hogy rezeg a zsebünkben a mobil, pedig nincs is ott. Mintha egy láthatatlan villanypásztort húztak volna ki a levegőbe, hogy megmutassák, hol van a gesztusvezérléshez kijelölt terület.”

Az autó tehát minden eddiginél komolyabb szerephez juthat és szorosan összefonódik életünk minden területével. Éppen ezért fontos, hogy a hálózathoz kapcsolódó különböző alrendszerek közötti kommunikáció zavartalan és biztonságos legyen. A Bosch csoport két vállalata az ETAS és az ESCRYPT is ezen dolgozik. A járművek és különböző eszközök biztonsági szoftverei így folyamatos védelmet nyújtanak, és könnyen, akár a biztonságos IoT felhőn keresztül frissíthetőek.

Egy videó arról, hogyan kell elképzelnünk a hálózatba kapcsolt világot!

A könnyebb és egyszerűbb élethez persze nem csak az ilyen tudással felvértezett autók kellenek. Ahhoz, hogy az említett funkciók működjenek, az élet minden területén okoseszközökre van szükség. A Bosch ebből a szempontból gyártóként is jó helyzetben van, háztartási gépek, termotechnikai berendezések, biztonsági kiegészítők, háztartási és ipari robotok – ezek a legkönnyebben integrálható eszközök, amik akár új funkciókat is kaphatnak a hálózatba kapcsolásnak köszönhetően. A füstérzékelő szirénája például a betörők elriasztására is alkalmas, ha a lakásban elhelyezett háztartási robot figyelmeztet az illegális behatolókra. A Kuri névre keresztelt eszköz egyébként a CES egyik legnagyobb sztárja volt, éppen ezért neki hamarosan egy külön bejegyzést is szentelünk majd. Robotika terén azonban nemcsak a háztartási, hanem az ipari eszközök, asszisztensek is komoly fejlődés előtt állnak. A hálózatba kapcsolt ipar a Bosch-technológiájának köszönhetően a régebbi gépek számára is elérhető lesz, az új generációs ipari robotok pedig megkönnyítik a gyárakban dolgozók munkáját. Az APAS névre keresztelt ipari robotot például kimondottan arra tervezték, hogy veszélyes, vagy monoton feladatokon emberekkel dolgozzon együtt. Érzékelőbőre segítségével képes figyelni a vele együtt dolgozó emberre, és ha az veszélyes közelségbe kerül, akkor automatikusan megáll. Ez szintén egy tökéletes példája annak, hogy a Bosch találmányai könnyebbé és biztonságosabbá szeretnék tenni az élet minden területét

Az APAS ipari robot speciális érzékelőbőrrel rendelkezik. Las Vegasban vattacukrot készített a látogatóknak

Az eddig leírtak elterjedéséhez szükséges legfontosabb tulajdonság az egyszerűség, vagyis az, hogy ezeket az eszközöket egyetlen átlátható felületről irányítani tudjuk. A Bosch ezért dolgozta ki azt a szituációmenedzsert, amelynek segítségével az okosotthonunkat vezérelni tudjuk okostelefonunkról, vagy akár az autónkból. Ellenőrzés, vagy feladatok automatizálása, egyik sem jelenthet problémát a közeljövőben. A kérdés most már leginkább az, hogy az emberiség mikor áll majd készen arra, hogy befogadja az ilyen technológiákat?

Kuri a háztartási robot, a Bosch család legifjabb tagja. Róla hamarosan külön bejegyzésben olvashattok

Feliratkozás a hírlevelünkre:

 

Kapcsolódó bejegyzések:

Hálózatba kapcsolt motorok

Elveszítjük az irányítást?

Közelebb a jövő, mint gondolnánk!