Kis műhelyből nagy világmárka

A valamikori finommechanikai és elektrotechnikai műhelyből mára a világ tíz legnagyobb vállalatainak egyike lett a Bosch. Jelenleg is több mint 150 országban van jelen, az idei esztendő pedig egy kerek évforduló kapcsán is fontos. 130 esztendeje annak, hogy Robert Bosch megalapította vállalatát Stuttgartban.

 

Robert Bosch 1886. november 15-én kapta meg a hivatalos engedélyt a „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhely” megnyitására Stuttgartban.

1886. november 15. talán a legfontosabb dátum a Bosch csoport életében. Noha a cég magában hordozza a német vállalati hagyományokat, felépítése különleges és nem lehet eltekinteni az igen szoros, több szálon összefutó amerikai kapcsolattól sem. A következőkben ezeket a szálakat követjük, és rajtuk keresztül mutatjuk be az ünneplő Bosch fejlődéstörténetét.
Robert Bosch már 23 évesen átszelte az óceánt, hogy a kor egyik legnagyobbja, Thomas Edison mellett dolgozhasson. 1886-ban aztán hazatért és meglapította „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyét”. A korai időszak azonban nem nevezhető kimondottan sikeresnek: sok más ekkor alapított vállalathoz hasonlóan a cég majdnem csődbe ment. 1891-re mindössze 15 embert foglalkoztatott az alapításkor 2 fős vállalkozás. A kiadások nőttek, jelentős bevételeket azonban nem hoztak a termékek.
Az áttörést az 1897-es év hozta meg, amikor Boscht felkereste egy ügyfél, aki benzinmotorokhoz használható, megbízható gyújtásrendszert szeretett volna vásárolni. A vállalat már 1887-óta gyártott hasonló rendszereket, azonban kizárólag áramellátást biztosító állómotorokhoz készültek ilyen kiegészítők. Ezek természetesen jóval nagyobbak és nehézkesebbek voltak, mint amire a járműgyártóknak szüksége lett volna. Bosch jó érzékkel ismerte fel, hogy ebben az iparágban nagy lehetőségek vannak, ennek fényében pedig a siker is kulcsfontosságú volt! Végül Robert Bosch kéréseinek megfelelően a cég egyik mérnöke, Arnold Zähringer sikerrel fejlesztette tovább a mágneses gyújtásrendszert, és az autóipar párhuzamos fejlődésével karöltve a Bosch igazi világcéggé vált.

Robert Bosch és a cég munkatársai

Ne siessünk azonban ennyire előre. Alapítónk természetesen nem feledkezett meg az Amerikai Egyesült Államokról sem. Az már a korai időszakban egyértelmű volt, hogy az USA lesz az autóipar egyik fő „játéktere”. Az első Bosch gyújtógyertyával szerelt, elektromágneses gyújtásrendszert azonban a Daimler-Motoren-Gesellschaftnak szállította a Bosch még 1902-ben. Robert Bosch a megelőző évben arra kérte fejlesztőmérnökét, Gottlob Honoldot, hogy úgy fejlessze tovább az elektromágneses gyújtásrendszert, hogy a meghibásodásra hajlamos, nagy karbantartási-igényű részegységeket kiváltja. Egy korai médiakampány után, a Bosch értékesítési vezetője, Gustav Klein 1906-ban megnyitotta a vállalat első amerikai központját New Yorkban.

Az 1906-ban megnyitott New York-i iroda

A korai évekkel ellentétben itt a siker szinte azonnal jött. Klein millió dolláros szerződéseket kötött, nagyobbakat, mint amekkora cég éves bevétele volt akkoriban. Egy éven belül az eladások megduplázódtak, a cég exporttevékenysége rakétasebességgel növekedett. Az amerikai piac igénye szinte kielégíthetetlennek mutatkozott, olyannyira, hogy a németországi üzem nem is volt képes teljesíteni a megrendeléseket, ezért 1912-ben megnyílt az első Bosch gyár a tengerentúlon. A kezdetben mindössze két főt foglalkoztató cég ekkorra már több mit ötezer kollégának adott munkát, és éves szinten több mint 200 000 gyújtóberendezést állított elő. Mivel a vállalat bevételeinek 88 százaléka Németországon kívülről származott, az Első Világháború kitörése, és amerikai belépése a háborúba komoly gazdasági következményeket hozott magával.

Az amerikai Bosch a szövetségi kormányzás irányítása alá került, majd a háború végén „jól helyezkedő” befektetők tették rá a kezüket. Az addig American Bosch Magneto Corporation néven működő vállalat felvette az American Bosch nevet, és az 1910-es évek óta használt Vörös Ördöggel reklámozta magát. Robert Bosch attól tartott, hogy az amerikai irányítás alatt a vállalat veszít jó hírnevéből, ezért új értékesítési irodát alapított. A cég a Gottlob Honold által tervezett és mai napig használt „körbe foglalt armatúra” logóval kínálta a Németországban gyártott Bosch alkatrészeket az amerikai piacon.

A sikert meghozó termék és reklámarca, a „Vörös Ördög”

Természetesen, a második világháború sem kímélte a Bosch amerikai részlegét, a szövetségi kormány ismét államosította azt. Noha az ötvenes évek elején az anyacég világszerte visszavásárolta a leányvállalatokat és a szabadalmakat, az Amerikai Egyesült Államokban a folyamat nagyon sokáig elhúzódott. Végül a nyolcvanas években sikerült elérni, hogy az American Bosch helyett ismét a Bosch nevet használhassa a cég. Időközben a vállalat természetesen tovább terjeszkedett; a tengerentúlon több gyár is felépült, és napjainkban is jelentős szerepet játszik az USA a Bosch életében. A gyártás mellett az autonóm járművekbe és robotokba is fejlesztenek a vállalat mérnökei. Napjainkra több mint 375 000 alkalmazottat foglalkoztat a Bosch csoport a világ minden szegletében, közöttük több mint 12 000 kollégát itt Magyarországon.

Iratkozz fel hírlevelünkre a legfrissebb bejegyzésekért:

Kapcsolódó bejegyzések:

Velünk fejlődő történelem

A közlekedésbiztonság hajnala

A Porsche sztori