Közelebb a jövő, mint gondolnánk!

Hálózatba kapcsolt, villamosított és automatizált nyerges vontató a következő évtizedből, ez a Vision X. Csupa olyan megoldást vonultat föl, amely a következő évtizedben a teherautó-vezetők mindennapi életének részévé válhat. Azonban ez a jövő sokkal előbb elkezdődik, mint gondolnánk!

Számos jövőbemutató megoldást prezentált a nagyközönségnek az IAA Haszonjárművek 2016 szakmai vásár kapcsán a Bosch. A kiállításról szóló újabb beszámolónkban a „tronteherautó” példáján keresztül mutatjuk be ezeket.

Hajtáslánc

A tanulmány dízelmotorját már teljesen egészében elektromos segédberendezések szolgálják ki, ilyen például a hidraulikaszivattyú, amely csak akkor fogyaszt energiát, amikor valóban dolgozik. A Bosch számos ilyen megoldást kínál már ma is, gondoljunk az előző részben említett kormányrásegítő teljesen elektromos változatára, amely a hagyományos hidraulikus rendszernél 65 százalékkal kevesebb energiát fogyaszt. Minden második távolsági teherautó ilyen elektromos kormányrásegítést alkalmaz majd 2025-re Európában, Japánban és az Amerikai Egyesült Államokban. A Bosch jelenleg is piacvezető ezen a téren, ráadásul ez a technológia elengedhetetlen számos fejlett vezetéstámogató rendszerhez, így az automatizált vezetéshez is.

A Vision X rámutat arra is, hogy már fejleszti a Bosch a nehézteherautókhoz szánt párhuzamos hibrid rendszerét, amely akár hat százalék fogyasztáscsökkenést eredményez majd. A 120 kW teljesítményű rendszer a 26–40 tonna össztömegű haszonjárművek esetében és munkagépekben is alkalmazható, még a távolsági fuvarozásban is. A villanymotort helytakarékosan a dízelmotor és a sebességváltó közé építik, így igen sokoldalú funkcionalitást nyújt: támogathatja a belső égésű erőforrást, visszanyerhet energiát lassítás során vagy tisztán elektromos haladást biztosíthat, emellett lehetővé teszi a stop-start funkciót és a vitorlázást is. E funkciókhoz az inverter az akkumulátor egyenáramát váltóárammá alakítja és az aktuális igényeknek megfelelően a teljesítményelektronika szabályozza a villanymotor fordulatszámát, forgatónyomatékát. Bár a rendszer még csak a jövő zenéje, a Bosch moduláris közös nyomócsöves befecskendezési rendszerei például már most alkalmasak a villamosított hajtásláncokban való használatra: akár 500 ezer stop-start ciklust is teljesítenek.

Hálózatba kapcsolt horizont: az adatfelhőből nyert valós idejű adatok alapján nemcsak a domborzat és az út vonalvezetése alapján szabályozzák sebességüket a járművek, de előre felkészülnek a torlódásra vagy veszélyes felfagyásokra a más járművek által a felhőbe feltöltött információk alapján
Hálózatba kapcsolt horizont: az adatfelhőből nyert valós idejű adatok alapján nemcsak a domborzat és az út vonalvezetése alapján szabályozzák sebességüket a járművek, de előre felkészülnek a torlódásra vagy veszélyes felfagyásokra a más járművek által a felhőbe feltöltött információk alapján

Energia-visszanyerés

Az üzemanyagból nyert energia nagy része hulladékhő formájában vész kárba, ennek egy része visszanyerhető a kipufogógáz hőjét hasznosító waste-heat recovery (WHR) rendszerrel. A Bosch által fejlesztett hőenergia-visszanyerés gőzenergiát alkalmazó rendszer, amely akár négy százalékkal csökkenti a fogyasztást. A számítógépes modellek mellett speciális próbapadon vizsgálják a rendszer hatásfokát, nyomását, beépítési térigényét, az egyes komponensek teljesítményét, tömegét, költségét. Méretei miatt ez a megoldás főként a nehézkategóriában képzelhető el, a rendszer a távolsági fuvarozás hosszú szakaszain működik a leghatékonyabban.

A boost recuperation system részei: 1: 12 voltos akkumulátor; 2: áramátalakító; 3: generátor; 4: 48 voltos akkumulátor
A boost recuperation system részei: 1: 12 voltos akkumulátor; 2: áramátalakító; 3: generátor; 4: 48 voltos akkumulátor

Bár nem a Vision X sajátja, ám a boost recuperation system hasonló rendszer a kishaszonjárművek esetében. A bevezetés előtt álló energia-visszatápláló rendszer a jármű gyorsítására is képes. Egy különálló, 48 volt feszültségű áramkört használ, így a nagyobb teljesítményének köszönhetően jobban kihasználja az energia-visszatáplálásban rejlő lehetőségeket. A fékezési és motorféküzemben visszanyert energiát az elektromos fogyasztók használhatják fel, vagy többlet forgatónyomatékot biztosíthat gyorsítás során (boost funkció). A hagyományos generátor helyére könnyedén beépíthető az öndindító-generátor, hiszen ez is szíjhajtású, ráadásul kényelmes motorindítást tesz lehetővé, vagyis az indítómotort is kiváltja.

Jelenleg körülbelül minden ötödik fuvar üresjárat és sok a nem optimálisan kihasznált fuvar is. Hálózatba kapcsolt megoldásokkal fokozható a járművek kihasználtsága
Jelenleg körülbelül minden ötödik fuvar üresjárat és sok a nem optimálisan kihasznált fuvar is. Hálózatba kapcsolt megoldásokkal fokozható a járművek kihasználtsága

Kihasználtság

Azért is fontos a hatékonyság, mert a jövőben tovább nő a kereslet a haszonjárművek iránt. Németországban a következő 25 évben várhatóan a felével nő a fuvarozás iránti igény, míg a fejlődő országokban akár duplázódással is számolhatunk! Európában és Észak-Amerikában már 2017-ben minden új teherautó a telematikai szolgáltatásokhoz előkészítetten gurul majd ki a gyárból. A logisztikai folyamatok digitalizálása ugyanis alapvető a megfelelő tervezhetőség, irányítás és hatékonyság szempontjából. A Bosch legfontosabb fegyvere e téren a Connectivity Control Unit (CCU, összeköttetési vezérlőegység), amelynek eladásai a fenti ok kapcsán jövőre több mint kétszeresére emelkednek majd. Ez egy önálló mobilkommunikációs modul beépített SIM-kártyával, GPS helymeghatározó rendszerrel, amely csatlakozik a jármű fedélzeti hálózatához, onnan is nyer adatokat. Számtalan hasznos és intelligens funkció használtható segítségével a vezetési stílus elemzésétől az áru követésén át az állóhelyzeti fűtés távvezérléséig, ám az egyik talán legfontosabb a prediktív karbantartás. A jármű érzékelőinek adatai alapján egy hiba vagy egy alkatrész kopása idejekorán felismerhető lenne, amivel megelőzhető a nem tervezett leállás. A járműből származó adatok alapján a Bosch saját IoT-felhőjének számítóközpontja elemzi ki a jármű állapotát, így csak akkor és csak annyiszor szükséges szervizbe látogatni, ahányszor azt a tényleges felhasználás alapján a jármű igényli. A Daimler márka számára például a Bosch szállítja a Truck Data Center összeköttetési modult, de utólag beépíthető változatot is kínál a cég, amely az OBD diagnosztikai csatlakozón keresztül kommunikál a járművel.

Ugyanezt pótkocsik számára is kínálja a Bosch, a Trailer Connectivity Unit (pótkocsi összeköttetési egység) saját áramforrással rendelkezik, így a vontatóról lekapcsolva is működik. A TCU bizonyos funkciók távvezérlését is lehetővé teszi (pl.: rakodási magasság) és naplózza a fontos paramétereket (például a raktér hőmérsékletét a romlandó áruk esetében). Emellett jelenti a szokatlan jelenségeket – például az erős rázkódást, ami veszélyezteti az áru épségét vagy az illetéktelen ajtónyitást, ami támadásra utalhat. A 2017-es évben indul útjára a Bosch új szolgáltatása is, amellyel akár minden egyes paletta áru nyomon követhető. A TraQ mikromechanikai érzékelőkkel felügyeli az árut, s a Bosch adatfelhője segítségével juttatja el az információkat a fuvarvállalat központjába vagy akár a megrendelőnek is.

Biztonság

Ha nem is jövőre, de a következő járműgenerációban már biztosan viszontláthatjuk a Bosch Mirror Cam System visszapillantókamera-rendszerét. Hiszen a jelenlegi visszapillantó tükröknek jelentős a légellenállásuk, a szélzajuk és fogyasztástöbbletet okoznak. Hiába szerelnek belőlük féltucatnyit a járművekre, a holtterek így is hatalmasak, ráadásul méreteik miatt előrefelé is holttereket képeznek. Ezzel szemben teherautónként évi ezer euróval csökkenti az üzemeltetési költségeket, hogy a BMCS apró külső kameráinak légellenállása elhanyagolható a tükrökéhez képest. Emellett a biztonságot is fokozzák, hiszen kamerák képét közvetítő képernyők a vezető pozíciójától függetlenül mindig ideális képet nyújtanak. Szituációfüggő kijelzésre is képesek, így autópályán messzire hátra tekintenek, míg például a zsúfolt városi utcákon nagylátószögű áttekintést nyújtanak a környezetről, éjszaka pedig nagyobb kontraszttal segítik az észlelést.

A vezetőnek lényegesen kevesebbet kell mozgatnia a fejét, hiszen látóteréhez közelebb találhatók a képernyők, ráadásul még csak állítgatni sem kell ezeket
A vezetőnek lényegesen kevesebbet kell mozgatnia a fejét, hiszen látóteréhez közelebb találhatók a képernyők, ráadásul még csak állítgatni sem kell ezeket
Átláthatóságot, tervezhetőséget és nyugalmat biztosít a biztonságos és előre lefoglalható parkolóhely – a vezető, az üzemeltető és a megrendelő számára egyaránt
Átláthatóságot, tervezhetőséget és nyugalmat biztosít a biztonságos és előre lefoglalható parkolóhely – a vezető, az üzemeltető és a megrendelő számára egyaránt

Mindannyiunk biztonsága érdekében szigorú és szigorúan betartatott szabályok vonatkoznak a haszonjármű-vezetők vezetési idejére. Azonban csak a német autópályákon 15–20 ezer megfelelő parkolóhely hiányzik, így a tehergépkocsiknak több parkolóban is próbálkozniuk kell, mire találnak egy szabad helyet a kötelező pihenőidőt eltöltésére. A problémát súlyosbítja, hogy a nem megfelelően leparkolt járművek közlekedésbiztonsági veszélyforrást jelentenek. Ráadásul az Európai Unióban évente 90 ezer támadás éri a parkoló teherautókat, összesen évente 16 milliárd euró kárt okoz a rakománylopás. E nehézségekre kínál megoldást a Bosch Secure Truck Parking szolgáltatás, amelynek éles üzeme jövő tavasszal indul. Okostelefon-alkalmazásban, illetve weboldalon lehet majd helyet foglalni a kezdeményezésben részt vevő parkolókban, a szolgáltatás ellenértéke készpénz nélküli fizetéssel, elektronikus úton egyenlíthető ki. Megérkezve a járművet a rendszám alapján automatikusan beengedi a zárt területre a rendszer. Az őrzött parkolókban a Bosch biztonsági kamerái fokozzák a védelmet.

Intelligens rendszerekkel megakadályozható a balesetek döntő többsége, ám az igazán egyértelmű eredményekhez ki kell küszöbölni a leggyengébb láncszemet…
Intelligens rendszerekkel megakadályozható a balesetek döntő többsége, ám az igazán egyértelmű eredményekhez ki kell küszöbölni a leggyengébb láncszemet…

Automatizált, mégis emberközeli

A pihenőidő nyugodt elöltése is hatalmas pozitívum, ám a balesetek csökkentése terén a következő évtized egyik leghatékonyabb eszköze az automatizált vezetés. Várhatóan 2025-re válik sorozatéretté a konvojozás (platooning), amelyben a járművek egymást szorosan – szélárnyékban – követik a gyorsforgalmi utakon. A vezérjármű automatikusan továbbítja a követő járművek számára a szükséges manővereket, szó szerint vezeti a többit, így az egész konvoj szinkronizáltan végzi a gyorsítást, lassítást és a kormányzást. A jármű a felrakodás után részben automatizált módon közlekedik vagy manuálisan vezeti a járművezető az autópályáig. A teherautó itt saját úti célja ismeretében keres magának megfelelő konvojt, amelyhez csatlakozhat. Innentől minden automatizált, a kijáratok előtt szétnyílik a konvoj, hogy más járművek kihajthassanak, egyébként a kedvező fogyasztás érdekében akár 10 méternél kisebb követési távolságot is tarthatnak egymás között.

40 tonnás okoseszköz: 2025-re a jelenlegihez képest hatszor annyi szoftverrel és hússzor akkora számítási kapacitással bírnak majd a teherautók
40 tonnás okoseszköz: 2025-re a jelenlegihez képest hatszor annyi szoftverrel és hússzor akkora számítási kapacitással bírnak majd a teherautók

Az üzemeltetési költségek körülbelül harmadát a személyi kiadások alkotják, vagyis az automatizált vezetésben azért is rejlik nagy potenciál, mert az önvezető szakaszokon az ember más jellegű tevékenységet végezhet (parkolóhelyet foglalhat, megtervezheti a következő napokat, adminisztrálhat), valamint a korábban négykezes fuvarok adott esetben egyetlen vezetővel is teljesíthetők. Jelenleg az üzemeltetési költségek tizedét a biztosítás teszi ki, márpedig az automatizált vezetéssel csökken a balesetek száma, így a biztosítási költségek csökkenése is várható lesz. Vagyis legalább tíz százalék megtakarítási lehetőség rejlik csupán a hajtásláncban, azonban ugyanennyi érhető el a hálózatba kapcsolt és automatizált vezetéssel is.

Hatalmas kijelzők és érintőképernyők, a szélvédő pedig a kiterjesztett valóság vászna – ma még csak utópia, ám ennek számos eleme a következő évtizedben valósággá válik
Hatalmas kijelzők és érintőképernyők, a szélvédő pedig a kiterjesztett valóság vászna – ma még csak utópia, ám ennek számos eleme a következő évtizedben valósággá válik

Kiemelten fontos biztonsági tényező és a következő évtized egyik kulcskérdése az ember és a gép találkozási felülete: a human–machine interface (HMI), azaz az ember–gép interfész. A középkonzoli gombtenger helyett hierarchikus struktúrák és szituációfüggően megjelenő kezelőelemek kellenek. A korlátozott és túlbonyolított menük kora után a jövő a szabadon konfigurálható kijelzőké, amelyeken mindig a releváns, adott helyzetnek megfelelő információk láthatók. Vészhelyzetben például a figyelmeztető jelzések vizuálisan kiemelkednek, és az ehhez kapcsolódó kezelőelemek kapnak prioritást. Az okostelefon-integráció a személyautókban is csak az elmúlt években kezdett elterjedni, várhatóan a következő években ez a haszonjárművek világában is így lesz. A Bosch e téren a saját mySPIN megoldását kínálja, amely Android és iOS operációs rendszerű készülékek csatlakoztatására egyaránt képes. A telefon funkcióinak natív kezelése szintén fontos biztonsági szempont a HMI-tervezők számára, hiszen a jövőben a teljes logisztikai folyamat hálózatba kapcsolttá válik majd. A teherautó rendszerei tehermentesítik a vezetőt a szállítási dokumentumok (fuvarlevél) átvételével, a berakodásban és az automatizált manőverezésben. Ám ezeket egyértelműen és természetesen kell tudnia kezelni, függetlenül attól, hogy éppen hol tartózkodik és milyen eszközt használ. Mert bár számtalan funkciót és feladatot átvesz tőle az automatizált gép, az összes többit neki kell majd megoldania, a lehető legegyszerűbb, leghatékonyabb és legbiztonságosabb módon.

A Bosch új neoSense érintőképernyője tapintható visszajelzést nyújt a felhasználónak: az egyes gombok eltérő alakúak és felületűek, így a vezető mindig tudja, hogy melyik gombon nyugszik az ujja – anélkül, hogy odapillantana
A Bosch új neoSense érintőképernyője tapintható visszajelzést nyújt a felhasználónak: az egyes gombok eltérő alakúak és felületűek, így a vezető mindig tudja, hogy melyik gombon nyugszik az ujja – anélkül, hogy odapillantana

Iratkozz fel hírlevelünkre a legfrissebb bejegyzésekért:

Kapcsolódó bejegyzések:

Csúcstechnológia az utak óriásaiban

Kulcsszó: hatékonyság