Skip to main content
 
Okosvilág

Meddig lesz még autó?

2018-03-22 No Comments 8 perc olvasási idő

A Bosch Magyarország Blog visszatérő olvasói már tavaly is arról olvashattak a Genfi Autószalon kapcsán, hogy egészen új irányba indult az autóipar. Amiről régóta beszélnek a gyártók, az most már a külső szemlélő számára is teljesen egyértelmű: jönnek az autonóm közlekedési eszközök és a szolgáltatóvá váló gyártók.

Szánt szándékkal nem írtuk azt bevezetőnk utolsó mondatában, hogy autók. Ezek a járművek ugyanis abszolút eltérnek attól, amit a mai társadalom autónak hív és ennek kapcsán bizony ki kell mondanunk: már Genf sem a régi. A felhajtás persze hasonló, mégis, rengeteg minden megváltozott az elmúlt években, 2018-ra pedig végképp. Hogy miféle folyamatok mennek végbe az autóiparban, azt tökéletesen szemlélteti, hogy nagy múltú autógyártók standjainak helyén más, kisebb márkák, ismeretlen kínai gyártók, vagy egész egyszerűen szendvicsbárok voltak idén. Az Opel standjának helyén (amely az egész kiállítás egyik legfrekventáltabb része) az Aston Martin székelt, a közös standra összeköltöző PSA csoportnak köszönhetően a Jaguar Land Rover a Citroën helyét örökölte meg, az angolok addigi helyén pedig szendvicsbár üzemelt. Talán nehéz követni, de a tökéletes tükre ez a változásoknak, annak, hogyan formálódik újra a járműipar.

Neves gyártók tűnnek el, ugyanakkor sorra tűnnek fel az eddig ismeretlen gyártók

Nagyszabású bemutatók persze idén is voltak, de érezhető, hogy ezek esetében sem ott van már a hangsúly, mint néhány évvel ezelőtt. Nagyobb csomagtér, kényelmesebb utastér, még nagyobb teljesítmény: persze ezek továbbra is fontos tényezők, hiszen autókat kell eladni ahhoz, hogy finanszírozni lehessen azt a technológiai versenyt, amelynek keretében szép csöndben szolgáltatóvá válnak az autógyártók. Apropó erő, nem nagyon volt olyan gyártó, ahol ne lett volna legalább tanulmányautó formájában egy-egy hibrid, vagy teljesen elektromos modell. Mára teljesen egyértelművé vált, hogy hibrid, vagy elektromos hajtáslánc nélkül szinte lehetetlen sikereket elérni. Ezek kifejlesztése persze sok időt, energiát és még több pénzt igényel. A nagyobb gyártók esetében ez nem gond, a kisebbeknek viszont egyre égetőbb kérdés, hogy az olyan technológiai partnerek, mint amilyen a Bosch is, mikorra tudnak olcsó, hatékony és nagy mennyiségben előállítható komponenseket szállítani számukra. Az eAxle például sok gyártó esetében a túlélést jelentheti, hiszen plug&play jellegének köszönhetően gyorsan beépíthető egy hagyományos belsőégésű erőforrás helyére is.

A Škoda új tanulmánya több szempontból is érdekes, jelentősége pedig konszernszinten is kiemelkedő

Persze a nagyobb gyártók is több vasat tartanak a tűzben, hiszen az egyedi megoldások kapcsán is szükségük van a technológiai partnerekre. Ők viszont megtehetik azt, hogy különböző koncepciókat gondoznak párhuzamosan és ennek a filozófiának végül mindannyian nyertesei lehetünk. Jó példa volt erre a Skoda új tanulmánya, amely egyben a márka első hibrid járműve. A Vision X több értelemben is hibrid, hiszen a belsőégésű motorja benzin mellett sűrített földgázzal (CNG) is üzemelhet. Ezzel nyugodtan kijelenthetjük, hogy a világ legtisztább hibrid járművét mutatták be a csehek standján és mégis, ez önmagában kevés lett volna a szakmai résztvevők lenyűgözéséhez.
Így aztán bekerült a csomagtérbe két elektromos gördeszka (hogy az utolsó métereken se kelljen gyalogolni az utasoknak) és egy drón. Az utastérbe pedig a legfejlettebb grafikus kijelzők segítségével ismerhetjük meg a szolgáltatásokat. Közöttük például azt a képzeletbeli autómegosztót, amelynek segítségével autónkat bedobhatjuk a közösbe, vagyis más is használhatja, amikor nincs rá szükségünk. Ezen a ponton megállnék egy pillanatra, hogy mindenkinek legyen ideje elgondolkodnia azon, hogyan tudná megemészteni, ha más is vihetné napközben szeretett autóját.

Az Pop.Up ismét a kiállítás egyik legkülönlegesebb koncepciója volt, tavalyhoz képest tovább fejlődött

Ha túlvagyunk ezen a sokkoló gondolatmeneten, akkor lépjünk tovább, folytatva a nagyobb gyártó technológiai kalandozásait. A konszern egy másik koncepciója ugyanis már csak az illúzióját sem hagyja meg annak, hogy saját tulajdonú közlekedési eszközről beszéljünk. Ráadásul ez a koncepció egy nagy túlélő, olyan ugyanis csak a legritkább esetben történik Genfben, hogy egy futurisztikus koncepció új partnerrel erősödve tér vissza a bemutatkozását követő évben. Az Airbus és az Italdesign koncepciója már tavaly is nagy sikert aratott, az idei évre továbbfejlesztett Pop.Up Next változat elkészítéséhez pedig az Audi is technológiai segítséget nyújtott. Az négykarikás autógyártó épp azt a technológiai vonalat erősítette a projektben, amely eddig a koncepció Achillesz-sarkának tűnt: elektromos és autonóm járművek kapcsán szerzett tapasztalataik felhasználásával fejlesztették tovább. A Next sokkal könnyebb, mint az első változat volt és utastere is átalakult. Az alapkoncepció viszont változatlan, a megerősített utascella a guruló adapterrel és a drónhoz hasonló repülő modullal is tökéletesen együttműködik. A szabvány megoldás a jövő tökéletes közlekedési eszköze lehet, főleg úgy, hogy autonóm működése miatt sem közúti, sem légi jogosítvány sem lesz szükséges hozzá. Mint ahogy a Volkswagen I.D. Vizzion járművéhez sem kellene, ha már szériaérett lenne. A VW Passat méretű újdonsága leginkább egy guruló nappalihoz hasonlítható, amelyben már az illúziója sincs meg annak, hogy hagyományos értelemben irányíthatjuk. Hiányzó kormánykerék és hiányzó pedálok teszik egyértelművé, hogy ez bizony egy ötös szintű önvezető autó, ahol maximum megadhatjuk az utazásunk célját és az útvonalat, a többit pedig az autó végzi. A belső térben kényelmes fotelek és puha padlószőnyeg várják az utasokat.

Autó? Sokkal inkább egy guruló nappali

Amíg barátkozunk a gondolattal, hogy hamarosan az utakat róják ezek a járművek, térjünk vissza a bejegyzés elején említett gondolatmenethez: nevezhetjük-e még ezeket autóknak? A magyar értelmező kéziszótár meghatározása alapján (Gépi erővel, többnyire belső égésű motorral hajtott, rendsz. négy gumikeréken futó, személy- v. teherszállításra használatos közúti jármű; gépkocsi.) természetesen igen, de sokan vannak azon a véleményen, hogy ezek a tárgyak egészen mást testesítenek meg. Minden esetre jobb lesz, ha hozzájuk szokunk, mert úgy tűnik, térnyerésük elkerülhetetlen. Ebben a világban kell megállnia a helyét a Bosch csoportnak is, amely szintén technológiai szolgáltatóvá válik a következő években. Ehhez pedig a közvetlen megoldások mellett közvetett partnerekre is szükség van, nem véletlen hogy a vállalat idén saját standdal tért vissza a Genfi Autószalonra. A stand egy elektromos hajtáslánc makettjét mutatta be és a videófal mellett egy zárt tárgyalóból állt. Ennek oka egyszerű: a járműiparban sok megállapodás köttetett és még több tárgyalás kezdődött Genfben. Talán jövőre épp az itt induló együttműködések eredményeiről számolhatunk majd be.

A kiállított hajtáslánc modell is érdekes volt de az igazán izgalmas dolgok itt a tárgyalóban történtek

 

Feliratkozás a hírlevelünkre:

[wysija_form id=”1″]

 

Kapcsolódó bejegyzések:

Az autózás jövője, a jövő autói

Nincs gáz, ha gáz van

A képzelet világától a magyar utakig