Skip to main content
 
Technológia

Mire jó a villanymotor?

2017-08-15 No Comments 6 perc olvasási idő

Fantasztikus lehetőségeket tartogatnak a járműipar számára az egyszerű, kompakt villanymotorok, és ebből persze a felhasználók jönnek ki győztesen. Ezúttal három újabb alkalmazási lehetőséget mutatunk be, amelyek egyaránt Bosch hajtáslánccal készülnek.

Nemrégiben írtunk az e.GO jövőre piacra kerülő olcsó elektromos miniautójáról. A Life sok szempontból figyelemre méltó ajánlat a városlakók számára, ám akad még más érdekesség is a cég tarsolyában a gyaloglás alternatívájaként. Sőt, az e.GO mellett másokkal is együttműködünk, hogy a jövőben is stílusosan sikerüljön megoldani a városi közlekedést. Hiszen nem is szükséges ahhoz négy kerék, hogy a városlakók gyorsan és hatékonyan, mégis tiszta üzemű járművel intézzék napi ügyeiket. Alkalmas arra a robogó is, hiszen nem csak Olaszországban van hagyománya a robogózásnak. Jól tudja ezt a Simson egyik hajdani típusnevét újraélesztő GOVECS cég is.

Középmotor, hátsókerék-hajtás, könnyű, egyszemélyes „karosszéria”. Ugye nem is kérdés, mi lehet ez? Ebben az esetben az e.GO Kart

Ki ne emlékezne gyermekkora hőn áhított különlegességére, a bicajnál is menőbb tekerős gokartra. Ez a jármű ugyebár nem más, mint egy négykerekű kerékpár, ebből adódóan annak technikáját örökölte, és ugyan miért ne lehetne létjogosultsága manapság is? Hát persze, hogy a tekerős gokartban is meglátta a lehetőséget az e.GO csapata, és egy mai, korszerű, elektromos rásegítésű kerékpár alkatrészeiből építette meg a sajátját. Az eredmény magáért beszél, az élmény még felnőttek számára is magával ragadóbb, mint a csak pedállal hajtott gokartok esetében. Az alumínium vázra elöl ütésálló műanyagburkolat került, valamint LED fényszórók, és persze a hátsó világítás sem hiányzik.

Az e.GO Kart lítiumion akkumulátora 4 óra alatt tölthető fel

Vérbeli gokarthoz méltóan, természetesen az e.GO Kart is egyszemélyes, és fogaskerekekkel a hátsó tengely hajtott. Viszont a rásegítéses kerékpárokhoz hasonlóan, a pedál mozdítására, a 250 wattos villanymotor is működésbe lép. Ez egy automatikus váltón keresztül legfeljebb 25 kilométer/órás sebességig segít be a hajtásba. A vázra rögzített, 515 wattórás akkumulátor levehető, és használattól függően legalább 25 kilométeres elektromos rásegítésű hatótávolságot ad a gokartnak. A 20 collos kerekeken gördülő e.GO Kart tömege 57 kilogramm, hossza 2,1 méter és 1,1 méter széles. Elvileg az elektromos kerékpárokra vonatkozó szabályok érvényesek erre is, ami azért érdekes, mert nem csupán egyedi járműről van szó, hanem 5900 eurós – tehát körülbelül 1,8 millió forintos – alapáron piacra kerülő termékről.

Az e.GO Kart lassulásáról tárcsafékek gondoskodnak

A piacra kerülésre még várni kell az e.GO másik járműve, a Mover esetében, amelyből jövő nyárra készül el az első, tesztelésre szánt példány. Ez egy 4,5 méter hosszú, 2,1 tonna tömegű elektromos hajtású kisbusz, amelyet a Boschhoz több szálon is kapcsolódó ZF közreműködésével fejlesztenek, annak 150 kilowattos hajtásláncával. A 6 álló- és 9 ülőhelyet kínáló minibusz legfeljebb 70 kilowattórás akkumulátort kaphat, és ezzel akár 10 órán át üzemelhet. Szintén együttműködésünk célja, hogy az e.GO Mover önvezető járműként is végezhesse feladatát. Egy ilyen városi minibusz tökéletes megoldást nyújthat szűk utcákkal tarkított, illetve kisforgalmú városi környezetben.

Jövőre készülhet el az e.GO Mover első példánya

Bár az e.GO Kart kerekein Schwalbe abroncsok feszülnek, azoknak semmi közük nincs egy másik német gyártó ugyanilyen elnevezésű robogóihoz. A Simson név minden bizonnyal itthon sem ismeretlen, hiszen e márka talán egyik legnépszerűbb típusa hazánkban is forgalomba került a 20. században, Schwalbe néven. A nevet továbbvivő GOVECS cég viszont immár nem 50 köbcentis erőforrást épít a jellegzetes külsejű robogóba, hanem 5,5 lóerős Bosch villanymotort. Az újkori Schwalbe ezzel körülbelül 5 másodperc alatt éri el 45 kilométer/órás végsebességét, és az eredetit idéző hosszú ülésén akár két személy is elfér. Az ülés alatti, körülbelül 5 literes rekeszben pedig a töltéshez szükséges, ötméteres töltőkábel is szállítható.

Retro köntösbe bújtatva a legmodernebb technikát hordozza az új Schwalbe robogó

A 2,4 kilowattórás lítiumion akkumulátorból akár kettőt is kaphat az újjáéledt Schwalbe. Így 125 kilométerre növelhető az alaphelyzetben 63 kilométeres hatótávolság, netán folyamatosan a végsebességgel repesztve is megtehető 100 kilométer. A négyféle menetmód lehetőséget ad a hatótávolság vagy a menetteljesítmények maximalizálására, illetve a parkolást segítő lassú módozat is választható. Az 1200 wattos beépített Bosch töltővel akár 1 óra alatt félig tölthető a lemerült akkumulátor, illetve normál töltéssel 4,5 óra alatt teljesen feltölthetők még a két akkumulátoros modellek is. Minderről a kormányra épített Bosch műszerpanel tájékoztat. A 16 collos kerekeken gördülő robogó lassulásáról tárcsafék-rendszer gondoskodik, akár Bosch blokkolásgátlóval kiegészítve. Az egyedi megjelenést kedvelők 120 tételes extralistáról választva szabhatják személyre kétkerekűjüket, a LED fényszórók és hátsó lámpák viszont alapáron járnak. Németországon kívül egyelőre még csak Ausztriában, Hollandiában és Olaszországban kapható a stílusos villanyrobogó, 5390 eurós – azaz bő 1,6 millió forintos – alapáron.

Csupán 15 kilogrammal növeli a modern Schwalbe robogó 120 kilogrammos tömegét a második akkumulátor

Feliratkozás a hírlevelünkre:

[wysija_form id=”1″]

Kapcsolódó bejegyzések:

Hálózatba kapcsolt motorok

Párizsi villanyrobogók

Let’s go e.GO!