Távoli rokonok

Újabb titkokat árulunk el a Német Túraautó Bajnokság (DTM) berkeiből. Arra már többször is utaltunk, hogy a Bosch alkatrészeket szállít a sorozatban versengő csapatoknak. Most megmutatjuk, mik ezek, sőt azt is eláruljuk, hogy a versenygépek utcai testvéreiben milyen részegységeket fejlesztettek és gyártanak a Bosch szakemberei.

A DTM versenygépeiről és azokhoz kapcsolódó termékeinkről már többször is írtunk a Bosch Magyarország Blog felületén. Most azonban olyan részleteket is elárulunk, amit eddig sehol sem olvashattatok.
A Bosch Motorsport részlegének tevékenységéről nem hallani túl sokat, pedig a világ szinte minden versenypályáján és autóversenyén használják a mérnökeink által fejlesztett és gyártott alkatrészeket. Például a speciális motorvezérlő egységeket, amelyeket benzines és dízel versenyautókhoz is külön készít mérnök csapatunk. A könnyen programozható és paraméterezhető berendezés teljes egészében az adott motorhoz és sebességváltóhoz igazítható. Ilyen (benzines) MS 5.1 vezérlőegységeket szállít a Bosch a DTM csapatainak is. Ezeket az Audi, a BMW és a Mercedes-Benz mérnökei a versenyautókhoz igazítják, majd a csapatok saját maguk is finomítanak bizonyos paramétereken – például a megfelelő versenystratégiának megfelelően. Az MS 5.1 kapcsán külön érdekesség, hogy a Porsche Szuperkupa versenygépeiben ugyanez az egység dolgozik, pedig azok a gépek „csupán” hat hengeresek. Igazán sokoldalú szerkezet, csakúgy, mint a DTM versenygépekben használt kijelző. A DDU 8 névre hallgató vizuális megjelenítőt az extrém körülményekhez tervezték a Bosch Motorsport mérnökei. Forróság, pára, vibráció, komoly ütések – ezeknek mind-mind ellenáll, ráadásul könnyedén csatlakoztatható az Audi RS 5 DTM, a BMW M4 DTM és a Mercedes-AMG C63 DTM elektronikai rendszeréhez is.

A motorvezérlő és a digitális kijelző minden DTM versenygépben teljesen egyforma

Ezek az alkatrészek tehát minden autóban egyformák, különbség csak a paraméterezésükben van. A most következő alkatrész esetében viszont még ennyi eltérést sem találunk. Persze egy ablaktörlőmotort nem is nagyon kell finomhangolni. Ennek ellenére mégis különleges, a DTM-ablaktörlőmotor mára a sorozat igazi védjegyévé vált és a Mercedes-Benz utcai modelljeiben is használta az elmúlt évtizedekben. Lényege a direkt meghajtás, ami sokkal kevesebb alkatrészt igényel és csupán egyetlen karral illetve törlőpengével tartja tisztán a szélvédőt. Ez egyben természetesen kisebb tömeget is jelent és ezzel együtt jobban ellenáll a rezonanciának és az ütéseknek, amelyek a karosszériás versenygépeknél elkerülhetetlen tényezők.

A DTM versenygépekhez képest az utcai változatok természetesen sokkal kényelmesebbek

Persze három gyártó esetében már nem lehet minden alkatrészt egyformára tervezni. Bár a DTM szabályai nagyon kötöttek az erőforrás felépítését tekintve (90 fokos hengerszögű, V8-as szívó benzinmotorok), a gyújtógyertyák, a gyújtáskábelek, a lambdaszondák, a befecskendezők és a hall szenzorok nem teljesen egyformák. Ezeket a gyártók előzetes kérései alapján egyedileg gyártja a Bosch. Ebben önmagában talán nincs is semmi meglepő, abban már sokkal inkább, hogy a vállalat korábban említett motorsport részlege többtucatnyi egyedi terméket gyárt, vagy alakít át más versenygépekhez is. A korábban említettek mellett mérnökeink készítenek adatrögzítő és telemetriai elektronikákat, üzemanyag-szivattyúkat, gyújtótrafókat és komplett befecskendező-rendszereket, nyomás (folyadék, levegő és multi), kopogás, elfordulás, sebesség, hőmérséklet és egyéb járműdinamikai szenzorokat, verseny blokkolásgátlókat (ABS), szoftvereket és a hozzájuk tartozó csatlakozókat, kapcsolókat és kommunikációs interfészeket is. Ebből is látszik, hogy bár a motorsport világa egy zárt világ, a Bosch termékpalettája itt is meglehetősen szerteágazó.

Az Audi Virtual Cockpit felbontása 1440×540 pixel, színmélysége 24 bit

Persze nem egyszerűbb, vagy bonyolultabb ez, mint az utcai autók világa, hanem egészen egyszerűen más. Ezeknél a járműveknél egészen más szempontok szerint dolgozik együtt a Bosch a gyártókkal. Sok esetben a fejlesztéseket úgy készítik mérnökeink, hogy azok eleve a gyártók igényeihez és meglévő platformjaihoz legyenek szabva. A DTM hungaroringi versenyhétvégéjén – standunkon – a versenyautók alkatrészei mellett mindhárom gyártó versenygépének utcai rokonait kiállítjuk majd. Ott lesz például az Audi A5 2.0 TFSI erőforrással szerelt változata. Az utcai tesó nem is igazán azért érdekes, mert éppen fele olyan erős, mint a versenypályán bizonyító bátyja. Sokkal inkább azok miatt a Bosch alkatrészek miatt, amelyek bizony magyar vonatkozásokkal is rendelkeznek. Rögtön egy ilyen érdekesség a kiállított jármű központi kijelzője. Az Audi Virtual Cockpit tulajdonképpen egy digitális kijelző, amely ha a vezető úgy akarja, egy hagyományos kilométeróra erényeit csillogtatja, ha pedig arra van szükséges, akár a navigációs rendszer képernyőjeként funkcionál. A 12,3 col átmérővel rendelkező digitális kijelző emellett természetesen képes megjeleníteni a jármű aktuális adatait és a multimédiás hi-fi egység információit is. Sőt, a járműdinamikai paramétereknek megfelelően különböző színekben képes pompázni. Az innovatív, harmadik generációs megoldás fejlesztésében részt vettek budapesti és hatvani kollégáink és a gyártás kapcsán is komoly szerepe van a magyarországi Bosch csoportnak.

Az Audi gyalogosvédelmi megoldásának komponenseit is a Bosch szállítja

Az A5 kapcsán szintén fontos megemlíteni a gyalogosvédelmi és vezetéstámogató megoldásokat. A legfejlettebb radar, ultrahangos és vizuális szenzoroknak köszönhetően az A5 képes felismerni a gyalogosokat és kerékpárosokat, sőt ha vezető nem reagál azokra időben, a jármű be is avatkozik. Az automatikus vészfékezésre és megállásra képes, összetett rendszer felhasználja a parkolást is segítő ultrahangos szenzorok, az adaptív sebességtartó radarjának és a szélvédő mögött található sztereo kamerának az adatait is. Ez utóbbi a gyalogosvédelem mellett szintén dolgozik az araszolófunkcióval ellátott sebességtartó berendezés, az aktív sávtartás, az adaptív fényszóróvezérlés kapcsán is. Sőt a kamera jeleit felhasználva a motorvezérlő képes a fogyasztást is optimalizálni a táblák felismerésével, a domborzathoz és az útkanyarulatokhoz való igazodással. Ezen érzékelők és szenzorok jelentős részének fejlesztésében és gyártásában szintén jelentős szerep jut magyarországi kollégáinknak Budapesten és Hatvanban egyaránt.

A BMW 4-es Grand Coupé is a magyarországi Bosch csoport standjának vendége lesz

A BMW kínálatából a 4-es széria négyajtós kupéja kap helyet standunkon, ráadásul dízel erőforrással. A bajor gyártó erőforrásai legendásan takarékosak és dinamikusak. Ez nagyban köszönhető a Bosch megoldásainak. A befecskendező-rendszer több komponensét is a Bosch fejleszti és gyártja. Alacsony és magasnyomású szivattyúk, befecskendezők és az őket paraméterező szenzorok, valamint a motorvezérlő mind-mind Bosch alkatrész. Kikukkantva a motortérből még több Bosch komponenst vehetünk észre. Az Audihoz hasonlóan a BMW is ultrahangos érzékelőkkel segíti a parkolást és radarfejjel támogatja az automatikus fékezést és gyorsítást. Előbbiben az iBooster, utóbbiban az elektronikus gázpedál van a jármű agyának segítségére. Ha ennek ellenére az autó mégis balesetet szenvedne, akkor jön a képbe az úgynevezett vészhívás funkció. Ennek lényege, hogy a jármű vezérlőelektronikája folyamatosan figyeli különböző szenzorok paramétereit és ha ezekből arra következtet, hogy baleset történt, akkor automatikusan vészhívást kezdeményez egy GSM adapter segítségével. A rendszer önállóan is képes megadni a földrajzi helyzetet, ami különösen hasznos, ha a járműben tartózkodók eszméletüket vesztették. Európai felmérések szerint, ezekkel az eszközökkel jelentősen csökkenthető a balesetekből adódó halálesetek száma. Ideális esetben persze ebben a BMW-ben is a már említett szenzorok és az olyan egyéb Bosch alkatrészek vigyáznak a felhasználókra, mint a több fokozatban állítható elektronikus menetstabilizáló, valamint blokkolásgátló rendszer. Sőt minden működő alrendszer paramétereit a BMW esetében is a Bosch kijelzőink paraméterezhetjük, illetve követhetjük figyelemmel.

A vezetőt támogató rendszerek nagy részét a Bosch szállítja a BMW-nek is

A Mercedes-Benz versenygépének utcai testvérét egy C 220 d Coupé testesíti meg a magyarországi Bosch csoport standján a Hungaroringen. A fehér kupé kapcsán már a járműbe való bejutás is tartogat érdekességeket. A kulcsnélküli rendszerek már évek óta biztosítják, hogy az autó tulajdonosának elő se kelljen vennie a kulcsot, ha be akar szállni. A KEYLESS-GO viszont jóval több ennél: képes arra, hogy akár a mobiltelefonunkból is kulcsot varázsoljon. Így akár a család több tagja is tudja használni az autót a fizikai kulcs átadása nélkül. Sőt a rendszer olyan kiegészítő funkciókkal is felszerelhető, mint a kormány, tükör és üléspozíció beállítása az azonosított vezető paramétereinek megfelelően.

Egy rövid, angol nyelvű videó a Bosch kulcsnélküli rendszeréről

Az innovatív megoldások sorának ezzel természetesen sincs vége. A Mercedes-Benz aktív parkoló asszisztense képes azonosítani az üres parkolóhelyeket és egy adatfelhőbe szinkronizálva megosztani azokat más, helyet kereső autósokkal. A vezetőnek semmit sem kell tennie, a rendszer automatikusan elvégez mindet a városi közlekedés közben. Fordítva pedig épp ilyen egyszerű: amikor a jármű vezetője helyet keres, akkor a Bosch által szolgáltatott adatfelhőből könnyedén találhat magának megfelelőt. A rendszer jelenleg kísérleti jelleggel, a Mercedes-Benz és a Bosch együttműködésének köszönhetően már működik Németországban. A kiállított járműben azonban már minden adott ahhoz, hogy csatlakozzon ehhez a rendszerhez. Sőt, az autó magában a parkolási manőverben is aktívan segít. Köszönhetően a már korábban is említett ultrahangos szenzoroknak és annak az aktív kormányműnek, amelynek segítségével önállóan manőverezik. Ilyen szerkezeteket gyártnak kollégáink egy másik magyarországi telephelyen, Makláron. Az említett kormánymű egyébként nemcsak a parkolás közbeni manőverezést támogatja, hanem az aktív sávtartó asszisztens működését is. Gyakorlatilag képes irányítani az autót a megadott paraméterek szerint, technikailag tehát minden adott, hogy önvezetővé váljon a Mercedes-Benz kupéja. És hogy miért jó mindez a DTM kapcsán? Például azért, mert ha néhány év múlva, ha személyesen nem tudunk kilátogatni a Hungaroringre, akkor akár utazás közben is nézhetjük a futamokat az autónkban, miközben az elvisz minket úti célunkhoz.

A Mercedes-Benz C-kupéjával is találkozhatsz a Bosch standján a Hungaroringen

A Bosch mérnökei azon dolgoznak, hogy munkájuknak köszönhetően könnyebbé és egyszerűbbé váljon az emberek élete. Sokan közülük Magyarországon tesznek ezért napról-napra Budapesten, Hatvanban, Miskolcon, Egerben vagy épp Makláron. Ha az Ő munkájukra és még több innovatív találmányra vagy kíváncsi, vagy csak szeretnél megismerkedni személyesen is az eddig felsorolt megoldásokkal, akkor keress minket június 16. és 18. között a Hungaroringen. Várunk Téged az edzések és futamok előtt, között és után!

Feliratkozás a hírlevelünkre:

Kapcsolódó bejegyzések:

Izgalmas évkezdés

Biztonságos „szörnyetegek”

Indul a DTM-szezon!