Technológia

Új irány(ítás) és szórakoztatás

2017-11-23 No Comments 7 perc olvasási idő

Az autóbuszok és tehergépjárművek piaca több szempontból is különleges. A Bosch természetesen mindkét járműkategóriában aktív és a közös metszetek kapcsán, legutóbb a Kortijk városában rendezett Busworld kiállításon mutatott be újdonságokat.

Érdekes világ a tehergépjárművek és autóbuszok világa, hiszen ezek azok a járművek, ahol az elmúlt évtizedekben a különböző vezetőtámogató rendszerek előbb váltak kötelezővé, mint a személygépkocsiknál. A buszoknál és a 3,5 tonna fölötti össztömegű tehergépjárműveknél például már évek óta kötelező a ráfutásos baleseteket megakadályozó automatikus vészfékrendszer. Ezzel együtt, a fejlődés folyamatos, így most Belgiumban a legfrissebb vívmányait is bemutatta a Bosch.

Nagy tengelytávolságú tehergépjárművek és autóbuszok esetében nagy segítség lehet a hátsó segédtengely kormányozhatósága

A Servotwin elektronikus kormányrásegítés is a legfrissebb vezetőtámogató rendszereket, szenzorokat, radarokat és egyéb, kiegészítő érzékelőket kapta meg. A változtatások érintik például a sávtartó asszisztenst, amely immár nem csak figyelmezteti a sofőrt. Amennyiben a vizuális és hangjelzésre nem reagál a vezető, akkor a rendszer aktívan korrigál és visszatereli a járművet a forgalmi sávba. A mérnököknek ehhez változtatni kellett a nyomatékátvitelen, amiből a vezető annyit vesz észre, hogy a kormánykerékkel könnyebb irányítani a járművet a mindennapok során. Szintén az irányíthatóságra van jó hatással az a funkció, amely a heves széllökésektől védi a járművet és vezetőjét. A nagy oldalfelületű turistabuszoknál és kamionoknál ez különösen fontos, hiszen ilyen esetekben a sofőr eddig csak folyamatos ellenkormányzással, korrigálással tudott úrrá lenni a járművön, amely kívülről nézve ijesztő harc volt a széllel.

A nagy oldalfelület miatt az erős oldalszél komoly kihívás volt eddig a buszvezetőknek

Szintén a nagy tengelytávolságú buszoknak és tehergépjárműveknek jelenthet segítséget az új elektrohidraulikus hátsókerék-kormányzás is. Ennek köszönhetően olyan helyeken (városokban) is könnyedén tudnak majd manőverezni a buszok és tehergépjárművek, ahol eddig ez nem, vagy csupán kiegészítő személyzet segítségével volt lehetséges. A kormányzott hátsó tengely csökkenti a fordulókört, nagy sebességnél pedig javítja a menetstabilitást – például egy sávváltás kapcsán. A Bosch mérnökei a hidraulikus munkahengert úgy kombinálták az elektromos aktuátorral, hogy a működéshez ne legyen szükség mechanikus vagy hidraulikus kapcsolatra az első és a hátsó tengelyek között. A rendszer így csak akkor használ energiát, amikor ténylegesen a kerekek kormányzására van szükség. A villanymotor hidraulikus szivattyút hajt, és a nyomás munkahengeren keresztül hat a kerekek irányzókarjára. Ez a megoldás akár 0,6 liter gázolajat takaríthat meg száz kilométerenként. Ráadásul a Bosch hátsókerék-kormányzását akár utólag is be lehet építeni, nem csak a gyártás során. A jármű futóművének geometriai adatai – például a tengelytáv és a bekormányzási szög – egyénileg programozhatók a vezérlőkészülékkel.

A rendszer akár utólag is illeszthető a különböző járművekhez

A biztonság és a hatékonyság mellett a belgiumi rendezvényen kényelmi extrákat is felsorakoztatott a Bosch, igaz ezek egy részét már nyár óta szállítja néhány partnerének a vállalat. Ilyen kiegészítő az a médiabox, amely valóságos szórakoztatóközponttá varázsolja az utasteret. A kisméretű, utólag is könnyen elhelyezhető egység HD-minőségben továbbít jeleket a buszokban felszerelt televíziókészülékek felé. Képes, filmeket, zenéket lejátszani a hozzá csatlakoztatott adathordozóról, vagy akár digitális televízió-műsorokat megosztani az utasokkal, akár különböző zónákra bontva a járművet. A DVB-T2 szabványt használó egység négy antennával dolgozik, így garantálva a jó minőséget, ráadásul a kódolt csatornák vételére is felkészíthető az előre kialakított CI-foglalat, illetve dekóder segítségével. Ezenkívül összekapcsolható a készülék műholdas tévévevővel és DVD-lejátszóval is, a jármű szórakoztató és információs rendszeréhez CAN-busszal csatlakozik, és CAN Remote segítségével vezérelhető.

A Bosch minden eddiginél magasabb szintre emelte a kényelmi lehetőségeket az autóbuszoknál

Mindeközben aki inkább a világhálón szörfözne utazás közben az is megtalálja majd a számításait, hiszen erre szolgál az új Coach smartInfotainment. A buszos utakat szervezőknek akár komoly versenyelőnyt is jelenthet, ha az utasoknak garantálni tudják a folyamatos, szélessávú internetkapcsolatot. Ráadásul a smartInfotainment magában foglalja a Coach smartRadio és a Coach smartPanel funkciókat. Így kezeli a digitális rádióadókat, Bluetooth segítségével a különböző hangfájlokat, sőt a sofőr számára kihangosítóként is funkcionál. Ezzel a készülékkel a Bosch az elsők között kínál magas színvonalú, komplex szórakoztató-tájékoztató rendszert az autóbuszgyártóknak. A teljes rendszerhez természetesen erősítő is tartozik, a szoftverfrissítések pedig USB-csatlakozó segítségével telepíthetők. Az pedig talán már magától értetődik, hogy az egész rendszer a kormánykerékről vezérelhető.

A Setra legnagyobb turistabuszában is a Bosch rendszere dolgozik

Hogy ezek a funkciók mennyire fontosak, azt jól mutatja, hogy a kiállításon hatalmas érdeklődés volt a gyártók és az üzemeltetők részéről egyaránt. Sőt olyan autóbusz is van már a piacon, amelybe ezeket a rendszereket a tervezéskor integrálták. A Setra felsőkategóriás, S 531 DT autóbusza kiváló példa erre, hiszen az innovatív megoldások jó részét már tartalmazza. Mivel ezek akár utólag is beépíthetők, így a Bosch arra számít, hogy a közeljövőben egyre több cég él majd az új megoldások által kínált előnyökkel, így egyre többen utazhatnak még biztonságosabban, gazdaságosabban és kényelmesebben.

 

Feliratkozás a hírlevelünkre:

 

 

Kapcsolódó bejegyzések:

Közelebb a jövő, mint gondolnánk!

Csúcstechnológia az utak óriásaiban

Elektromos sztorik