Skip to main content
 

Egy kis túlzással, hamarosan látni és akár érezni is képesek lesznek a motorkerékpárok. Mai szemmel nézve pedig hihetetlenül biztonságosak lesznek: a Bosch célja az, hogy ne legyen több halálos motorbaleset.

Amíg az autóknál jóval könnyebb az utasok épségét különböző fejlesztésekkel (például légzsákokkal, biztonsági övekkel, szoftveres megoldásokkal) védeni, addig a motorkerékpárok esetében már bonyolultabb a helyzet ezen a téren. Egy motoros jóval sérülékenyebb, a statisztikák szerint hússzor nagyobb eséllyel szenvedhet halálos balesetet az utakon, mint egy autós. A Bosch ugyanakkor eltökélten dolgozik azon, hogy sokkal biztonságosabbá tegye a motorozást és nemrég egy olyan projektjét ismertette, ami – ha sorozatgyártásba került az eszköz – rengeteg életet menthet meg. Eddig ugyanis sok súlyos balesetet okozott, ha például olajfoltra hajtott egy motoros, de majdnem hasonlóan veszélyes, ha nedves falevél, vagy kavics kerül az aszfaltra. Ilyen helyzetekben szinte lehetetlen az úton tartani a gépet, a kérdés inkább csak az: mekkora lesz a baj? A Bosch azonban pontosan ezekre az esetekre gondolva kezdett el kifejleszteni egy olyan rendszert, amelynek segítségével meg tudja őrizni a motoros az uralmát a gép felett.

Mindez úgy működik, hogy amikor a szenzorok észlelik, hogy a kerekek kezdenek oldalirányban csúszni, akkor egy fúvókán keresztül gázt – amit egy hasonló „akkumulátorban” tárolnak, mint az autók légzsákjainál – lövell ki oldalirányba, ami fordított tolóerőt hoz létre, és ez, mint egy „bűvös kéz” képes az úton tartani a motort. Ezen a megoldáson még dolgoznak a szakemberek, így azt még nem jelentették be, hogy mikor kerülhet sorozatgyártásba, de a tesztek már zajlanak, így működik:

A motorkerékpár-biztonságtechnikában piacvezető Bosch emellett radar alapú rendszerek fejlesztésével is próbálja csökkenteni a balesetek számát. Számításaink szerint ezek használatával minden hetedik motorkerékpár-baleset megelőzhető lesz. A motorkerékpárokra szerelt radar azért nagyon hatékony, mert úgy működik, mint egy érzékszerv, működésbe hozza a motorkerékpárosokat segítő biztonsági funkciókat, közben pedig pontos képet nyújt a jármű környezetéről. Ennek eredményeképpen nemcsak a biztonságot növelik, hanem a motorozás kényelmét és komfortját is javítják. „A jövő motorkerékpárjának képesnek kell lennie látni és érezni” – mondja erről Geoff Liersch, a Bosch csoport kétkerekű járművekkel foglalkozó üzletágának vezetője, aki több újdonságról is beszélt.

ACC – adaptív sebességtartó automatika
A nagy forgalomban motorozás során a megfelelő követési távolság megőrzése nagy figyelmet igényel, ami hosszabb idő után megerőltető, így egyre könnyebb hibázni. Ezen segít a személy- és tehergépjárművekben már régóta használt ACC: a jármű sebességét a forgalom ritmusához állítja be, és fenntartja a biztonságos távolságot. Ha túl közel kerülnénk az előttünk haladó járműhöz, a rendszer lassítani kezd, majd, amikor már elegendő terület van előttünk, az előre megadott sebességre gyorsít vissza.

Ütközésre figyelmeztető rendszer
Ez a rendszer attól a pillanattól fogva aktív a motorkerékpáron, ahogy elindulunk: folyamatosan figyeli a forgalmat és amint veszélyesen közel kerülünk az előttünk haladóhoz, hangjelzéssel, és a központi kijelzőn villogó jelekkel figyelmeztet arra, hogy sürgősen lassítsunk.

Holttér figyelő rendszer
Ez a radarok segítségével működő „elektronikus szem” minden irányba figyel, hogy segítsen a biztonságos sávváltásban. Ha a holttérbe kerül egy jármű, optikai jelzéssel figyelmezteti a motorost a veszélyre.

Forgalmas útszakaszokon, vagy akár közös motorozások alkalmával is jól jöhet a holttér figyelő rendszer

Kommunikáció a motorkerékpár és az autó között
Ez a rendszer tulajdonképpen egy digitális pajzs: a motorkerékpárok és az autók közötti kommunikációt teszi lehetővé, amelynek segítségével a járművek adatokat cserélnek egymással, többek között az aktuális sebességről, vagy épp a haladási irányról. Így az autó vezetője a beérkező adatokból még azelőtt tudhatja, hogy egy motoros közelít felé, mielőtt láthatná a járművet. A rendszer a nyilvános WLAN szabványt (ITS G5) használja a motorkerékpárok és az autók közötti adatcsere alapjául. Különösen beláthatatlan útkanyarulatokban, kereszteződésekben jelent nagy segítséget.

Helyettünk telefonál a rendszer, ha baj van
Az eCall hamarosan a motorkerékpárokon is elérhető lesz. Ha a rendszer észleli, hogy egy motoros balesetet szenvedett, automatikusan vészhívást kezdeményez, tájékoztatja a segélyszolgálatokat a jármű típusáról és helyéről. Abban az esetben, ha a kétkerekű leáll, a bCall önállóan lép kapcsolatba a szervizzel és elküldi a rendelkezésre álló adatokat, ezzel gyorsítva az esetleges javítást. Az iCall pedig egy hasznos segítő lehet bármelyik utazás során: szolgáltatási információkat nyújt, például arról, hol található a legközelebbi benzinkút.

Az egymással kommunikáló járművek is sokat segíthetnek a motorozás biztonságosabbá tételében

Mindez persze csak egy kis szelete az előttünk álló lehetőségek hatalmas tortájának. A motorosok további fejlesztésekre számíthatnak a közeljövőben, hiszen a hálózatba kapcsolt világ további opciókat tartogat. Gondoljunk csak bele, ha egy adatfelhőnek köszönhetően előre tudhatnának a kétkerekűek vezetői az úton lévő olajfoltokról, úthibákról, vagy tárgyakról és felkészülten közelítenék meg azokat. Ehhez csupán arra van szükség, hogy ezek az adatok begyűjthetők és továbbíthatók legyenek. Erre a Bosch IoT adatfelhője tökéletesen alkalmas, így hamarosan megjelenhetnek az okosmotorok, amelyek nemcsak élvezetesek és kényelemesek, hanem kimondottan biztonságosak is.