Tavaly november óta a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagjait szállító gépjárműveket teljes mértékben megújuló dízel üzemanyaggal tankolják a vállalat saját töltőállomásain. A „C.A.R.E.” fantázianévre hallgató üzemanyagot – amely akár kétharmaddal is csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást – főleg hulladékokból és melléktermékekből állítják elő.
A különleges üzemanyagot beszállító Toolfuel vállalat állítása szerint a C.A.R.E. dízel körülbelül 65 százalékkal képes csökkenteni a Bosch céges autóinak szén-dioxid-kibocsátását. A nagyvállalat megállapítása alapján a megújuló és szintetikus üzemanyagok jelentősen hozzájárulhatnak a globális felmelegedés hatásainak enyhítéséhez. Használatuk jóval gyorsabban hat a környezetre, mint a járművek és az infrastruktúra cseréje, mivel a meglévő töltőállomások gyakorlatilag átalakítások nélkül üzemelhetnek tovább. Mivel a C.A.R.E. hivatalos üzemanyagként még nem szerepel a légszennyezés megelőzéséről szóló német törvényben, jelenleg nem áll rendelkezésre a hagyományos töltőállomásokon. A Bosch innovációs projektje ezért arra is kiterjed, hogy miként lehetne széles körben is elfogadtatni a teljesen megújuló dízel üzemanyagot, mint életképes alternatívát a környezeti terhelés enyhítésére.
Természetesen nem csak a Bosch kísérletezik megújuló üzemanyaggal. A közelmúltban például a British Airways jelentette be, hogy 2050-ig 50 százalékkal szeretné csökkenteni a károsanyag-kibocsátást a levegőben, mégpedig alternatív tüzelőanyagok használatával. Ennek érdekében a legendás brit légitársaság egy erre szakosodott külső vállalattal karöltve olyan hulladékfeldolgozókat létesít, amelyekben a hagyományos háztartási szemétből állítanak elő biokerozint. Ráadásul ezzel a lépéssel két legyet ütnek egy csapásra, hiszen a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése mellett kevesebb hulladék is marad a szeméttelepeken. A fő londoni csatornázási társaság 2017-ben szintén hasonló ötlettel állt elő a nagyváros szennyvízcsatorna-hálózatában felgyülemlett, mintegy 130 tonna tömegű zsírdugó felszámolására. A zsírhegyből mintegy 10 ezer liternyi bioüzemanyagot próbáltak előállítani, amely nagyjából 350 legendás londoni busz egy teljes napi működését fedezi. Ezen kezdeményezésekből is egyértelműen látszik, hogy igenis érdemes figyelembe venni a szintetikus és megújuló üzemanyagokat a személy- és tehergépkocsi-flották szén-dioxid-kibocsátásának szabályozásakor.
A kevesebb dízel jármű, több szén-dioxid
Mivel a közúti forgalom a globális szén-dioxid-kibocsátás 18 százalékát adja, nagyban hozzájárul az üvegházhatáshoz. Az elmúlt időszakban némi előrelépés történt, mivel Németországban az újonnan forgalomba helyezett járművek szén-dioxid-kibocsátása 2007 óta a negyedével esett vissza. Az európai utakon a forgalom által kibocsátott szén-dioxid mértéke viszont ismét emelkedő tendenciát mutat. Ennek egyik fő oka az újonnan értékesített dízel járművek számának csökkenése, amelynek eredményeként a magasabb szén-dioxid-kibocsátású benzines modellek értékesítése növekedik.
A Bosch szerint az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának további csökkentése érdekében olyan dízel és egyéb környezetkímélő megoldásokra lenne szükség, mint például a megújuló és szintetikus üzemanyagok. Egyes számítások szerint, ha az európai személygépkocsik szélesebb körben használnák a megújuló és szintetikus tüzelőanyagokat, akkor 2050-ig akár 2,8 milliárd tonna szén-dioxidot is megtakaríthatnának. Ez pedig Németország 2016-ban kibocsátott teljes szén-dioxid mennyiségének pontosan háromszorosát jelenti.
A Bosch hosszú ideje foglalkozik megújuló és szintetikus üzemanyagok kutatásával. A vállalat dízelmotorokhoz gyártott üzemanyag-ellátó alkatrészeit, például az üzemanyag-szivattyúkat és a befecskendezőfúvókákat számos, szigorú teszt alá vetették. Éppen ezért bátran használhatja ezirányú fejlesztéseit valamennyi olyan járműgyártó, amely megújuló és szintetikus üzemanyaghajtással tervezi piacra dobni legújabb termékeit.
A Bosch részben megújuló dízel üzemanyagot kínál néhány belső töltőállomásán
A Bosch a saját háza táján is ösztönzi a megújuló és szintetikus üzemanyagok használatát. Az R33 jelű Blue Diesel – a Shell által jóváhagyott biodízel üzemanyag – néhány héten keresztül három kijelölt telephelyén is rendelkezésre áll. A Feuerbachban, Schwieberdingenben és Hildesheimben található belső töltőállomásokon mostantól Blue Diesellel tankolják a kísérleti és a céges flottajárműveket. A becslések szerint annak a több mint ezer Bosch-autónak, amely rendszeresen tankol ezen a három töltőállomáson, akár 20 százalékkal is csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátása.
Az R33 biodízel – ahogyan a nevéből is sejthető – legfeljebb 33 százalékban tartalmaz bio-energiaforrást. Ebből hét százalék hagyományos értelemben vett biodízel, 26 százalék pedig olyan megújuló tüzelőanyag, amelyet a begyűjtött, használt háztartási sütőolajból tisztítással és lebontással nyernek. Az így keletkezett üzemanyag-keverék valamennyi vizsgált tulajdonságában eléri a szabványos gázolaj minőségét, ezért gond nélkül használható bármilyen dízelüzemű gépjárműben. Ez pedig újra valós alternatívává teszi a technológiailag alaposan átdolgozott gázolajos járműveket.
A Bosch arra törekszik, hogy a szintetikus és megújuló üzemanyagokat a vállalati autók és a belső szállítójárművek számára elérhetővé tegye valamennyi németországi belső töltőállomásán. A még tesztüzemben lévő alternatív megoldások mellett természetesen a meglévő környezettudatos technológiákat is egyre többet alkalmazza a vállalat, hiszen például fokozatosan építi be flottájába a tisztán elektromos hajtású járműveket.
A Bosch célja, hogy a lehető leghatékonyabbá tegye a szállítást
A Bosch nyitott valamennyi jövőbeni erőátviteli technológia felé, és elkötelezett támogatója a gyakorlatban is nulla károsanyag-kibocsátású járművezetés megvalósításának. Miközben folyamatosan fejleszti a belső égésű motorokat, az elektromobilitás piacán is piacvezető szerepet szeretne betölteni. Többévnyi megfeszített kutatás és fejlesztést követően 2018 áprilisában a Bosch egy teljesen új dízel technológiát mutatott be, amely a járművek nitrogénoxid(NOx)-kibocsátását a 2020-ban hatályba lépő, 120 milligramm/kilométeres határérték alá csökkentheti, és ezt bármilyen valós forgalmi körülményben képes is lesz produkálni. Ezeket az eredményeket olyan, nagy mértékben módosított motor- és emissziós beállításokkal rendelkező járművekben sikerült elérni, amelyeket a közelmúltban piacra került legmodernebb technológiával és alkatrészekkel szerelték fel. Mindez a fejlett üzemanyag-befecskendezési technológia, az újonnan kifejlesztett kipufogógáz-kezelő rendszer és az intelligens hőmérsékletkezelés kombinációjának köszönhető.