Egy különleges jubileumot ünnepel idén a Bosch, hiszen az eBike hajtásrendszer éppen 10 esztendővel ezelőtt mutatkozott be. A jó ötlet sikeres üzletággá fejlődött az elmúlt évek során, köszönhetően az innovatív megoldásoknak.
Egy évtizeddel ezelőtt egy egyszerű, de nagyszerű ötlettel kezdődött minden. Lelkes kollégák egy csoportja fejébe vette, hogy megépíti az elektromos rásegítést biztosító kerékpárt. Az elgondolást tettek követték és 2010 augusztusában bemutatkozott az első Bosch eBike rendszerrel szerelt kerékpárcsalád. A sikeres fogadtatást látva egyértelmű volt, hogy az eBike sikeres pályafutás előtt áll, így 2011 januárjában megkezdődött a sorozatgyártás Németországban és Franciaországban.
A rendszer különlegessége a kezdetektől fogva abban rejlett, hogy minden felhasználói réteg számára tudott valami különlegeset nyújtani. Sokaknak egyenesen ez adta vissza a kerékpározás élményét, míg másoknak a testmozgás kapcsán nyitott új dimenziókat, megint mások pedig időszakosan akár az autót is letették az elektromos bringáknak köszönhetően.
A kedvező fogadtatás után 2012 januárja egy újabb mérföldkő volt, ráadásul ez talán mind közül a legkedvesebb számunkra. Ekkor kezdődött meg ugyanis a magyarországi gyártás Miskolcon. Később aztán hatvani Bosch telephely, sőt a Budapesti Fejlesztési Központ is bekapcsolódott az eBike vérkeringésébe. A történelmi vonalnál maradva, még ebben az évben, egészen pontosan szeptemberben új fejlesztési központot hoztak létre az eBike kapcsán kollégáink a németországi Reutlingenben.
A 10 éves évfordulóra hivatalos videót készített a Bosch
Ekkoriban a rendszer 25 km/óra sebességig, 50 Nm nyomatékkal tudott segíteni, négy különböző üzemmódban (Eco, Tour, Sport, Speed). Az akkumulátor kapacitása 288 Wh volt és 2,5 óra alatt lehetett feltölteni. 2012 második felében aztán bemutatkozott a továbbfejlesztett rendszer, amely akár 45 km/óra sebességig volt képes rásegítést biztosítani, ezt azonban csak néhány országban lehetett kihasználni külön vezetői engedély nélkül. A szabályozás egyébként ma is hasonló, ezért is nem elérhető bárki számára a 45-ig segítő elektromos kerékpár, pedig ezzel akár az agglomerációs ingázás is valós alternatíva lehet.
Íme egy korai példány képei, már ránézésre is sokat fejlődött azóta a rendszer
2013 több szempontból is meghatározó volt. Ekkorra olyan érdeklődés mutatkozott a kerékpárgyártók részéről, hogy különböző termékcsaládokat hozott létre a Bosch. Ekkor születtek meg az Active Line, illetve a Performance Line névre keresztelt termékek. Velük együtt mutatkoztak be az új akkumulátorok (300 Wh, illetve 400 Wh kapacitással), valamint az új vezérlő- és töltőegységek. Az akkumulátorok esetében már speciális szoftver vigyázta a töltést és garantálta a hosszú élettartamot. Az új töltő ugyanúgy 2,5 óra alatt töltötte fel a nagyobb akkumulátort, az új vezérlőegység pedig akár oksotelefonokkal is szinkronizálható volt egy USB port segítségével.
Egy évvel később Performance Line változatok tovább erősödtek, már akár 60 Nm nyomatékkal is tudtak segíteni az üzemmódok között pedig megjelent a teljesen kikapcsolt állapot, amelynek köszönhetően egy hosszabb túra során akár tartalékolhattunk is a rásegítéssel. Ez a nyomaték már meghaladta egy átlagos, 600 köbcentis motorkerékpár hasonló paraméterét!
Még ebben az évben az eBike megkezdte térhódítását az amerikai kontinenseken és Ázsiában. Szintén 2014 végén mutatkozott be a Nyon névre keresztelt vezérlőszámítógép, amelynek segítségével már okossá változott az eBike. Ez a számítógép már képes volt integrálni a navigációs szoftvert, a fitnesz-applikációkat és a különböző okostelefon-funkciókat.
Piaci bevezetése 2015-re tolódott, vagyis tulajdonképpen együtt mutatkozott be a Performance Line CX hajtással, amely már 75 Nm maximális nyomatékot biztosított a felhasználóknak. Az új motor ráadásul automatikusan változtatható áttételeket biztosított, vagyis már nemcsak a rásegítés mértéke, hanem sebességváltás meghatározása is lehetséges volt közvetlenül a hajtásnál. A mérnökök számára azonban nem volt megállás, hiszen ezek az újdonságok újabb kihívásokat is hoztak magukkal.
Ezek közül egy volt a megnövekedett energiafogyasztás ellensúlyozása, amelyet a 2016-ban bemutatott új akkumulátorcsalád oldott meg. A PowerPack 500 névre keresztelt akkumulátor már 500 Wh kapacitású volt, ráadásul a rendszer akár kettőt is tudott belőle kezelni, így rögtön megduplázható volt az adott kerékpár hatótávja. Mérete szinte megegyezett az elődjei méretével és tömege sem volt érdemben több, a töltési idő azonban éppen ezek miatt 4,5 órára módosult.
2017-ben aztán megérkezett az új vezérlő, ami az eddigi alapmodellt váltotta le. A Purion szintén összekapcsolható külső platformokkal és immár a kerékpár telepített világítási rendszerét is tudta vezérelni. Az új kompakt töltő 40 százalékkal lett kisebb, mint az addigi alap töltő és mindössze 600 grammot nyom, vagyis egy hátizsákban is kényelemesen elfér. Még szintén ebben az évben mutatkozott be a világ első kerékpárokhoz fejlesztett elektronikus blokkolásgátló rendszere (ABS). Ez az első kerék blokkolását akadályozza meg, így rengeteg olyan veszélyhelyzet esetén jól jön, amikor túl erősen fékez a bringás, vagy a laza talajon megcsúszik a kerék lassítás közben. Szintén nagyon innovatív megoldásként érkezett meg a PowerTube 500 akkumulátor, amely a kerékpár vázába integrálható, sokkal kecsesebbé, szebbé téve azt.
Tavaly aztán a sorozatgyártása is megkezdődött ezeknek az újdonságoknak, csakúgy, mint az új belépőszintet jelentő Active Line (40 Nm nyomaték) és Active Line Plus (50 Nm nyomaték) hajtóműveknek. Ráadásul az ABS még egy kiegészítő funkcióval is gazdagodott, hiszen végső változatában a hátsó kerék elemelkedését is képes megakadályozni. És ha mindez nem lett volna elég, megérkezett az újabb vezérlő, amely a Kiox nevet kapta, valamint egy új gyorstöltővel is gazdagodott az eBike felhozatala.
Idén pedig már annyi mindenről rántották le a leplet kollégáink, mint korábban egy egész év alatt sem, pedig szinte minden esztendő tartogatott valami nagy újdonságot. Idén júliusban bemutatkozott az új Performance Line sorozat, valamint az új okostelefonos összeköttetést biztosító megoldás is. PowerTube 400 néven egy minden eddiginél kecsesebb, PowerTube 625 jelöléssel pedig egy minden eddiginél nagyobb kapacitású integrált akkumulátor érkezett. A nagyobb „vasak” szerelmesei végre saját speciális hajtásláncot kaptak, immár a kimondottan teherszállításhoz optimalizált Cargo Line sorozat is a gyártók rendelkezésére áll, de az igazi műszaki csemege mégsem ez.
A hegyi kerékpárosok korábban is kaptak már hasznos kiegészítő funkciókat. Ilyen volt például a meredek, vagy épp mostoha terepviszonyok között aktiválható úgynevezett walk assist, amely segített a bringa tolásakor. Idén azonban egy sokkal érdekesebb funkció mutatkozott be, a villák ellenállását adaptív módon szabályozó vezérlőegység, amely ideális szintre keményíti, vagy épp puhítja a teleszkópot használat közben. Ez a funkció egyszerre tölt be kényelmi és biztonsági szerepkört.
A Bosch nem először villanyozta fel a kerékpárokat, hiszen korábban az elektromos világítási rendszerek integrálásával egyszer már kitágította a bringák felhasználási lehetőségeinek határait. Ez a 10 éves sikertörténet azonban talán még ennél is jelentősebb, hiszen valójában újra értelmezte a kerékpárt. Aki próbálta már, tudja miért írjuk ezt, aki pedig még nem, annak érdemes minél előbb próbára tennie egy ilyen eBike-rendszerrel szerelt bringát!