Divat volt, van és lesz. Az autóiparban is. A gyártók minden korábbinál gyorsabban megújuló termékei ezt éppúgy befolyásolják, mint az emberek ízlése és a törvényalkotás. Persze azon lehet elmélkedni, hogy vajon az autótervezők formálják az emberek ízlését és teremtenek divatot, vagy a vásárlók igényei szabják az adott korhoz az autók megjelenését és képességeit? Ez talán valamelyest már a tyúk és a tojás esete, így mi csak arra vállalkozunk, hogy körülnézünk egy kicsit 2016 „autós tyúkóljában”.
SUV. Ez az alapvető kelléke manapság a siker receptjének az autóiparban. Egy magára valamit is adó márka muszáj, hogy rendelkezzen SUV típussal. Vagyis olyan magas építésű személyautót kell kínálnia, amelynek nemcsak üléseiből látható át a forgalom az átlagnál jobban, hanem maga a jármű is jól látható a forgalomban. Magyarul kitűnik a tömegből, a magasságán túl azért is, mert feltűnő, sőt dögös.
A fentiek alapján a SUV akár összekeverhető lenne a terepjárókkal, netán az egyterűekkel, hiszen azok is magas személyautók, bár nem éppen dögösek. Ám míg az évtizedes múltú terepjárók elsődleges funkciója a terepjárás, az egyterűeké pedig a praktikus utastér, addig a SUV típusok tényleg csak olyan személyautók, amelyekben a hagyományosnál magasabbra helyezték az üléseket. Nincs egyéb hozzáadott értékük – noha némelyik SUV valamelyest alkalmas terepjárásra is, vagy egyterűs erényeket csillogtat az üléselrendezése. Ez pedig szintén bizonyítja, hogy elsősorban divattermékekről van szó, amelyek egyfajta stílust, életérzést közvetítenek.
Nyilván a SUV modellek között is akad mutatós és kevésbé mutatós példány, mégis elmondható, hogy amelyik márka palettáján manapság szerepel legalább egy SUV, az már jó eséllyel nem tűnik el a süllyesztőben az elkövetkező években. Jó példa erre a Seat, amely komolyan megsínylette az iparág válságát és ez nem is csoda, hiszen csak most hozta ki első SUV típusát. Az Ateca viszont igyekszik behozni e lemaradást, és a legújabb divatkellékekkel – például vezeték nélküli telefontöltővel, vezetősegédek hadával és alapáron LED-fényszórókkal – kápráztatja el a vevőket.
Persze, akik igazán komolyan veszik a vevői igényeket, azok minden méretosztályban kínálnak SUV típust, tehát kicsi, közepes és nagy kivitelben egyaránt. Sőt, jó, ha – lehetőleg szintén kategóriánként – egy sportos, kupés farú változat is létezik a praktikusabb, kombis hátú és így akár három üléssor elhelyezésére is alkalmas kivitelek párjaiként, ahogy a BMW csinálja.
Az SUV-k persze eltérő műszaki megoldásokat igényelnek, hogy hasonló biztonsággal viselkedjenek például kanyarban, mint egy hagyományos felépítésű személyautó. Itt van jelentősége az olyan rendszereknek, mint amilyen az elektronikus menetstabilizáló, hiszen nem elég csak beépíteni, a magas súlypont miatt másként kell programozni is, mint az alacsonyabb járműveknél. Ezt is beleértve fokozott hangsúlyt fektet manapság az autóipar a biztonságra, amely egyre inkább összeolvad a kényelemmel. A jövő ugyanis a robotautó sorozatgyártásának megvalósítása. Ebben már nem különül el élesen vezető és utas, hiszen az úti cél megadásával a jármű teljesen önállóan szállítja majd el a bennülőket a megadott címre. E korszak felvezetéseként már ma több típus olyan vezetéstámogató rendszerekkel kerül piacra, amelyek jóvoltából az autó például egyedül intézi az araszolást dugóban. A jobbak akár autópálya-tempó mellett is a vezető beavatkozása nélkül gyorsítanak, fékeznek és irányjelzésre sávot váltanak. Sőt, ha kell, ügyesebben, hatékonyabban, rövidebb megállást eredményező módon vészfékeznek, mint sok rutintalan, netán elbambult, vagy éppen valamilyen figyelemelterelő tevékenységet folytató sofőr. Az efféle asszisztensek tehát nemcsak a kényelmet fokozzák, mert megkönnyítik a vezető dolgát az autóban, hanem biztonságosabbá is teszik a közlekedést
A SUV modellek magasabb építése szintén megmutatkozik azok nagyobb tömegében és e kettő különösen hátrányosan befolyásolja a gazdaságosságot. Tehát ahogy a biztonság esetében, úgy ezen a területen is kiemelten érintettek az SUV-k az autóipar fogyasztás- és károsanyag-kibocsátáscsökkentési törekvéseiben. Itt a jelszó az alternatív hajtás. Ez pedig már messze nem azt jelenti, hogy a legkevésbé gazdaságos benzinmotorok alternatívája a dízel. Sokkal inkább a villanymotorok térnyerését éljük az autókban, nem csupán az ülések és a tükrök mozgatására, hanem konkrétan az autó hajtása érdekében. A hibrid modellekben a robbanómotoroknak már osztozniuk kell a motortérben az elektromos erőforrásokkal. Jó példa erre a Škoda új SUV típusa, amelyet még csak tanulmányautóként mutattak be, ám a közelmúlt többi cseh újdonságánál is vagányabb stílusban. A VisionS érdekessége mégis inkább az összkerékhajtással kombinált plug-in hibridrendszer, amely egy 1,4 literes TSI benzinmotort és két elektromos erőforrást tartalmaz.
A hibridek mellett elterjedőben vannak a kizárólag villanymotorral hajtott személyautók is, amelyek akkumulátorai ugyanúgy a hálózatról tölthetők, mint ahogy mobiltelefonjainkat dugjuk esténként a töltőre.
Mindez persze nem jelenti a robbanómotoros korszak végét, hiszen van még fejlesztési lehetőség a hagyományos erőforrásokban is. Különösen akkor, ha olyan intelligens kiegészítőkkel együtt alkalmazzák őket, mint például az új Bosch aktív gázpedál. Hiszen az autó gazdaságossága legalább negyedrészben a vezetőn múlik. Ez az újdonság pedig abban segít, hogy a sofőr ne tapossa feleslegesen túlzott mértékben a jármű gyorsításáért felelős pedált. Ily módon a jobb láb alatti kezelőszerv egyszerűen nehezebben taposhatóvá válik, ha a gazdaságosság jegyében például a következő fokozat kapcsolását véli szükségesnek a rendszer. Ugyanez történik mielőtt egy hibrid autóban a benzinmotor is bekapcsolódna a hajtásba a fokozott gyorsítás megvalósulásához. Ám a navigációs rendszerrel vagy az autó kameráival összekötve akár biztonsági funkciót is elláthat az aktív pedál. Például vibrálásával adhatja a vezető tudtára, ha autójával túl gyorsan közelít egy kanyarhoz, vagy túllépi a megengedett sebességet.
Teljesen világos, hogy az emberek személyes eszköztárában nemcsak a telefon követeli magának az „okos” vagy „intelligens” jelzőt, hanem az autó is. Más kérdés, hogy ennek közvetítő eszköze többnyire éppen a telefon, benne tulajdonosa ismerőseinek összes elérhetőségével, kedvenc zeneszámaival, internetes oldalaival, személyes adataival. Ezekről pedig gazdája az autóban sem kíván lemondani, biztonságos elérhetőségük érdekében viszont nem elég, ha csak a telefonon hozzáférhetők. Az autók információkommunikációs és szórakoztató rendszere ezért ma már „együtt él” a vezetővel. Tehát messze többről van itt szó, mint egy zenelejátszóról és egy Bluetooth telefonkihangosítóról. Egyre inkább alapkövetelmény, hogy az okostelefon minden adata az autóban, a műszerfalon megjeleníthető módon is elérhető legyen, sőt, menet közben internetkapcsolat és így megannyi szórakoztatási lehetőség is az utasok rendelkezésére álljon. A Bosch jóvoltából persze mindez már nemcsak az autóban igaz, hanem az emberek otthonában is, de ez már nem tartozik szorosan az autóipar trendjeinek „tyúkóljához”. Egyvalami biztos, izgalmas évnek nézünk elébe, amely egy újabb lépcsőfok az átalakult mobilitáshoz vezető lépcsőn.