Kiválóan teljesítettek eddig a Bosch LMDh-rendszerével versenyző hibrid autók a 2023-as idényben a Nemzetközi Motorsporszövetség által rendezett WeatherTech SportsCar versenyein, valamint a FIA Endurance World Championship sorozat hiperautó-osztályában.
Szorosabb kötelék
Többéves együttműködést kötött a Bosch a hosszútávú világbajnokságot (World Endurance Championship), benne többek között az ikonikus Le Mans-i 24 órás versenyt szervező, francia Automobile Club de l’Ouest (ACO) egyesülettel, illetve a Nemzetközi Automobil Szövetséggel is (FIA). Így már a Formula-E, vagy a japán Super GT500 mellett, ezeken a megmérettetéseken is intenzívebb lesz vállalatunk jelenléte.
A fenti bajnokságok futamain a Bosch logó is megjelenik a hivatalos biztonsági autón. Emellett a motorsportok szerelmesei ezeken az eseményeken testközelből is megismerkedhetnek a versenyautókban használt Bosch technológiával a speciális szurkolói zónákban.
LMDh hibrid, mindenkinek
Mivel a motorsport versenyeken is egyre inkább a fenntarthatóságra és az erőforrások megőrzésére helyezik a hangsúlyt, a Bosch az elektromos hajtásokhoz szükséges alkatrészek és rendszerek fejlesztését szorgalmazza, amelyek kiegészítik a hagyományos belső égésű motorokhoz tartozó alkatrész- és szolgáltatásportfólióját.
Éppen ezért a Bosch saját hibrid rendszert (LMDh) is fejlesztett versenyautókhoz, amelynek előnye, hogy rugalmasan használható, különféle jármű- és motorkoncepciókkal kombinálható, miközben továbbra is magas szintű teljesítményt kínál. A hajtásba bekapcsolódva 50 kW, rekuperációs üzemmódban pedig 200 kW teljesítményt produkál.
A rendszer emellett költséghatékony a szabványosított alkatrészeknek köszönhetően, lehetővé téve ezzel a járműgyártók és csapatok számára, hogy vonzó körülmények között versenyezzenek. Az olyan, rendkívüli igénybevételt jelentő megmérettetések, mint amilyen például a daytonai vagy Le Mans-i 24 órás verseny pedig fontos visszajelzéseket adnak, hogy lássuk, hol tart és mit is tud extrém körülmények között az LMDh technológia.
Az LMDh rendszer minden alkatrészét, beleértve a hibrid vezérlőegység szoftverét is, a Bosch házon belül fejlesztette ki. Ehhez nemcsak a futóműtervezőkkel, valamint az akkumulátor- és sebességváltó-partnerekkel, hanem mindkét versenysorozat szervezőivel és minden gyártóval is szoros együttműködésre volt szükség.
Hibridek a versenypályán
Egy szabálymódosításnak köszönhetően 2023-tól már hibridhajtású autók is indulhatnak a Nemzetközi Motorsporszövetség (IMSA) által rendezett WeatherTech SportsCar versenyein, a GTP (Grand Touring Prototype) géposztályban, hasonlóan a már korábban erre az útra lépő FIA Endurance World Championship (WEC) sorozat hiperautó-osztályához.
Egyelőre négy gyártó nevezett hibrid, egészen pontosan LMDh (Le Mans-i Daytona Hibrid) autókat az IMSA versenyeire, amelyeket bármilyen klasszikus versenymotorral elláthatnak. Az építőknek azonban ugyanazt a Bosch által gyártott hibrid rendszert kell használniuk. A WEC-sorozatban a Porsche és a Cadillac képviseli az LMDh hibrideket.
Daytonában taroltak a hibridek
A WeatherTech SportsCar bajnokság első, daytonai 24 órás versenyén az új GTP-osztályba benevezett LMDh-autók lényegében letarolták a mezőnyt. Az első hat helyezett az új LMDh hibrid technológiát alkalmazó GTP osztályból került ki. (Igaz, később az első futamon győzedelmeskedő csapatot szabálytalan abroncsnyomás használata miatt pontlevonással és pénzbírsággal sújtották, de a győzelmeket és az azért járó trófeákat megtarthatták). De nem csak Daytonában teljesítettek jól az LMDh autók, hanem a pár nappal később ausztráliai Bathurstben megrendezett 12 órás versenyen is. Ott a Porsche ért el a GTP géposztályban második helyezést.
Bronzérem Le Mans-ban
A Nemzetközi Automobil Szövetség WEC-sorozatának megmérettetései is jól sikerültek, hiszen Sebringben, Portimaóban, a spa-francorchampsi futamon és Monzában is az élmezőnyben végeztek az LMDh autók.
A kiemelkedő eredmények persze nem kis részben a Bosch Motorsport szakembereinek is köszönhetőek. A Bosch ugyanis az autókban használt villanymotor (MGU), inverter (MCU), hibrid vezérlőegység (HCU), valamint az elektromos fékrendszer (EBS) hivatalos beszállítója.
Cél: a tapasztalatszerzés
A hosszútávú versenyek azt is lehetővé tették, hogy mérnökeink sok értékes adatot és tapasztalatot gyűjtsenek. Eddig sikeresen vizsgázott az LMDh rendszer, hiszen például a Le Mans-i futamon a 24 órás folyamatos használat során nem jelentkezett semmilyen rendellenesség vagy műszaki probléma. A Bosch Motorsport elektromos fékrendszere (EBS) szintén kiválóan helyt állt, a hosszú versenyek nagy igénybevételét is kibírta.
Az itt használt brake-by-wire technológia, amely lényegében a hátsó tengely hidraulikus fékrendszerének alternatívája, a villanymotorok segítségével gondoskodik a megfelelő lassításról. Amikor a vezető a fékre lép, az elektronikus vezérlőegységnek köszönhetően a jármű mozgási energiája elektromos energiává alakul. Ezt akkumulátorokban tárolják és a későbbi gyorsítások során hasznosítják. Így a vezető dinamikusan versenyezhet, más technológiai megoldásokhoz képest jóval kevesebb üzemanyag használatával.
A szezon második felét a Bosch Motorsport az adatok elemzésével tölti, hogy a technológiai partnerekkel, a csapatokkal és a versenysorozattal együtt továbbfejlesszék a rendszert.