Rendhagyó autós találkozót szervezett nemrég az Audi. Elektromos és hibrid versenyautóit és legsikeresebb pilótáit hozta össze a Németországban található neuburgi versenypályán.
Úttörő villanyosok
Az Audi már 2012-ben elkezdett kísérletezni villanymotorokkal a versenysportban, ezzel az első gyártók között volt a villamosítás terén. Azóta eltelt néhány év, a technológia pedig ugrásszerűen fejlődött és terjedt el. Ebben nagy szerepet vállalt fejlesztéseivel – többek között – a Bosch is. Több megoldást, például az üzemanyagrendszert az Audi több prototípusában és versenygépében is használt. A német gyártó tavaly ősszel Neuburgban egy különleges találkozó keretében hozta össze az elmúlt évek legsikeresebb hibrid- és elektromos hajtású autóit és persze az ezeket vezető, legendás, sikert sikerre halmozó pilótákat.
Különleges nap, különleges szereplőkkel
Az e-tron on track elnevezésű, nem mindennapi eseményen a Le Mans-i Audi R18 e-tron quattro, a Formula-E sorozatban versenyző e-tron FE07, a Dakar Rally kapcsán megálmodott prototípus, az RS Q e-tron és két bemutatóautó, az e-tron Vision Gran Turismo és az S1 e-tron quattro Hoonitron találkozott.
A gépeket persze pilótáik is elkísérték, a kilencszeres Le Mans-i győztes Tom Kristensen és a Dakar-program jelenlegi három Audi-pilótája, a kétszeres német túraautó bajnok és rallycross világbajnok Mattias Ekström, a 14-szeres Dakar-győztes Stéphane Peterhansel és a kétszeres rally-világbajnok, háromszoros Dakar-győztes Carlos Sainz osztották meg egymással és a rajongókkal a különleges gépekkel kapcsolatos tapasztalataikat, élményeiket.
La Mansi-i ikonok
Az elektromos hajtással felvértezett Audik a több évtizedes szakmai tapasztalattal rendelkező és rengeteg trófeát begyűjtő legendákat ismételten lenyűgözték. Tom Kristensen, aki versenyzett például az R18 kódnevű géppel úgy emlékezett vissza, hogy az egy erősen vezetőorientált, nagyon agresszív autó volt. Emellett egyben a legösszetettebb járműnek is nevezte, amelyet valaha vezetett. „Mister Le Mans”, azaz Tom Kristensen véleménye azért is érdekes, mert ő az a pilóta, aki karrierje során az összes e-tron modell ősapját vezette. Tizenkét éve ünnepelte ugyanis az Audi hibridhajtással felszerelt járműve, az R18 e-tron quattro az első győzelmet a Le Mans-i 24 órás versenyen, amelyet még két további győzelem követett 2013-ban és 2014-ben. E mellett az sem elhanyagolható, hogy a gép megszerezte az FIA Endurance World Championship (WEC) bajnoki címet is.
A Le Mans-i futam az évek során első osztályú technológiai laboratórium lett, itt kezdődött az Audi alternatív hajtásláncainak története, és a mai napig fontos szerepet tölt be a legújabb fejlesztések éles körülmények közötti tesztelésében.
R18, a különleges hibrid
Az R18 e-tron quattro hajtásláncának különlegessége, hogy a főszerepet vállaló dízelmotor mellett speciális villanymotorok javítják tovább a dinamikát. A villamos gépeket az első tengelyhez integrálták. Két kisebb egység fékezéskor generátorként működik, energiát nyernek vissza, amit egy harmadik egység meghajtására használnak. Ez a villanymotor egy lendkereket hajt meg, vagyis nincs beépített akkumulátor. Gyorsításkor a metodika fordított. A lendkerék forgási energiáját visszaalakítják elektromos árammá, ami megforgatja a két villanymotort, amelyek meghajtják az első kerekeket.
Vezetőcsere
Az „e-tron on track” rendezvény keretében a bestiát a 14-szeres Dakar-győztes Stéphane Peterhansel is kipróbálhatta. Természetesen őt is lenyűgözte a jármű. Megjegyezte, hogy jól érzékelhető volt a próba során, hogy az elektromos rásegítés milyen dinamikusan segíti az autót.
A kétszeres rally-világbajnok és háromszoros Dakar-győztes Carlos Sainz a kvintett legerősebb, több mint 800 LE-s prototípusával, az öt évvel ezelőtt kifejlesztett Audi e-tron Vision Gran Turismóval állt a rajtvonalhoz. A spanyol pilóta is elégedetten foglalta össze tapasztalatait. A komoly tapasztalattal rendelkező matador mondatait érdemes ízlelgetnünk. Szerinte ugyanis, ha valaki egyszer kipróbálhatott egy ilyen erős elektromos autót, akkor már nem vágyik vissza a belső égésű motorral szerelt versenyautókba – hasonlóan az utcai autókhoz.
Aszfalton is elképesztő
Mattias Ekström, aki kétszeres német túraautó bajnokként és korábbi rallycross világbajnokként ismerte az erős versenyautókat, az Audi S1 e-tron quattro Hooonitront választotta az „e-tron on track” keretében. A 45 éves svéd azzal indokolta döntését, hogy korábban már vezette ezt az autót Davosban havas körülmények között és jégen. A pályanapon viszont megtapasztalhatta, hogy aszfalton mennyire extrém a jármű. Komoly mondat egy ilyen tapasztalt versenyző szájából az, hogy korábban ilyet még soha nem tapasztalt…
Dakarra hangolva
Az elektromos meghajtással felvértezett prototípusok sorozata a legújabb változatban csúcsosodik ki: Mattias Ekström, Stéphane Peterhansel és Carlos Sainz jelenlegi versenyautóját, az Audi RS Q e-tront az elképzelhető legkeményebb körülményekre tervezték. A belsőégésű hatótávnövelővel szerelt elektromos autóban a Formula-E versenyautókban is használt villanymotorok dolgoznak. Maximális rendszerteljesítménye 680 lóerő. A villamos gépek természetesen generátorként is működnek, így fékezéskor energiát termelnek.
A koncepció már bizonyított a sivatagi futamokon. Az Audi ezzel a prototípussal összesített győzelmet aratott az Abu Dhabi Desert Challenge versenyen 2022-ben. Az idei évig két Dakar-szereplése során a márka hat szakaszgyőzelmet szerzett vele, a többi megmérettetésen pedig összesen 28 dobogós helyezést ért el. Idén viszont újabb szakaszokat tudott magáénak és Carlos Sainz irányításával nem is talált legyőzőre!
Autók nem csak a különleges napokra
A látványos kvintett és a legendás versenyzők a nap keretében megismerkedtek az Audi legújabb műszaki fejlesztéseivel. Ezek az innovatív megoldások nem csak a különleges eseményen, hanem a mindennapok során is szolgálják a hatékonyságot és a maximális vezetési élményét, amit a négykariákás gyártó a zászlajára tűzött.