Rengeteg újdonsággal készült a Bosch a mezőgazdasági munkagépeket üzemeltetőknek erre az évre is. Mérnökeink ötleteket dolgoztak ki a munkagépek villamosítására, illetve hidrogénhajtásúvá alakítására. Ráadásul emellett piacra dobunk régebbi gépekbe akár utólag is beépíthető térérzékelést segítő vezetéstámogató eszközöket is.
Felvillanyozható munkagépek
A mezőgazdasági gépek esetében az elektromos hajtás egyelőre még nem meghatározó, pedig ebben a szegmensben is kínál előnyöket a technológia. Különösen a kis és közepes méretű járművek esetében, például az alacsonyabb karbantartási igények miatt. A Bosch Engineering új fejlesztésével megkönnyíti az átállást az elektromos hajtásra. Cégünk ugyanis kompakt, nagy teljesítményű és robusztus alkatrészeket kínál a mezőgazdasági gépgyártóknak, amelyek ideálisak a kis és közepes méretű mezőgazdasági gépek, például rakodógépek, szőlészeti vagy mezőgazdasági traktorok villamosításához.
A rendszer tartalmaz egy elektromotort, opcionális sebességváltóval, egy invertert integrált DC/DC átalakítóval és egy vezérlőegységet. Kínálatunkban kétféle motor szerepel, egy 90, illetve egy 140 kW teljesítményű változat elérhető. A 400 V-os állandó mágneses szinkronmotort nagy teljesítménysűrűség és kiváló hatásfok jellemzi. A 12 V-os elektromos rendszert a már említett DC/DC átalakító biztosítja. A sebességváltó hatásfoka kiemelkedő, ráadásul nagyon alacsony zajszintet biztosít, miközben a karbantartása is egyszerű.
A vontatóhajtás vezérléséhez a Bosch Engineering egy külön erre a célra fejlesztett elektromos hajtásvezérlő egységet (EDCU) kínál. Ezt kifejezetten az erdészeti és mezőgazdasági gépekhez tervezték, a nyomaték és a fordulatszám szabályozásán kívül a jármű energia-, töltési- és üzemállapotának koordinációját is kezeli.
A rugalmas kommunikációs interfészek pedig lehetővé teszik, hogy a készletről beszerezhető komponensek alapján átfogó hajtásrendszereket lehessen összeállítani, ezért az EDCU moduláris hardvere és szoftvere a munkagépek gyártóinak költséghatékony megoldást kínál.
Hagyományosból hidrogénmotor
Az üzemanyagcellás és az akkumulátoros elektromos hajtásláncok mellett a hidrogénmotor is egy alternatív lehetőség a jövő hajtásláncainak kombinációjában. Koncepciója a bevált belső égésű motorok koncepcióján alapul. Ez azt jelenti, hogy a motor alapvető szerkezete, valamint az üzemanyag-, levegőellátó és kipufogórendszerek – módosításokkal ugyan, de – átvehetők a meglévő megoldásokból, számos más rendszerelemmel együtt.
Cégünk az Agritechnica 2023 kiállításon mutatott be egy technikai újdonságot, a közvetlen hidrogénbefecskendezéshez szükséges injektort, amely nem igényel további kenést. Ez az alkatrész azért különösen fontos része a fejlesztéseknek, mert a jármű élettartama során az injektor nagyjából egymilliárdszor nyit és zár.
A mérnököknek két jelentősebb problémára kellett megoldást találniuk a fejlesztés során: egyrészt az üzemanyag által biztosított kenés pótlását, másrészt azt, hogy a hidrogén reakcióba léphet azokkal az anyagokkal, amelyekkel érintkezik. A mérnökök megoldása egy kifinomult konstrukció lett, amely a közegeket elkülönítve tartja az injektoron belül, ehhez pedig különböző bevonatolási technológiákat alkalmaz. Az alacsony nyomású közvetlen és portbefecskendezéses rendszereket olyan motorokhoz fejlesztették ki, amelyek nagy terheléssel és nehéz környezeti körülmények között is üzemeltethetők. A Bosch rendszerszállítóként elektronikus vezérlőegységeket, hidrogéntároló és -ellátó termékeket, valamint egyéb hajtáslánc-alkatrészeket is kínál.
Ne temessük a dízelt!
Bármilyen különbözőek is a mezőgazdasági gépek feladatai, egy dolog ma még közös ezekben: a dízelmotor. Ezzel a technológiával viszont az a probléma, hogy egyre nehezebben tudja teljesíteni a szigorodó környezetvédelmi előírásokat. A Boschnak azonban van elképzelése a dízel munkagépek új generációját illetően.
Az alternatív hajtásláncok fejlesztése mellett a Bosch ezért folytatja a haszongépjárművek és a terepjárók hagyományos dízelbefecskendező és kipufogógáz-kezelő rendszereinek megújítását is. A haszongépjárművekhez és terepjárókhoz szánt moduláris CRSN common-rail rendszer hatékony üzemanyag-ellátást és befecskendezést biztosít a dízelmotorokban. A rendszer 1800 és 2500 bar közötti nyomásszintekhez skálázható, és akár nyolchengeres motorokhoz is konfigurálható. A Bosch dízeltechnológiája emellett már szintetikus üzemanyagokkal is képes működni. Az ilyen üzemanyagok még sokáig kiegészíthetik az elektromos vagy a hidrogénalapú hajtásláncokat.
Térérzékelés felsőfokon
A hajtásláncok megújítása mellett a mezőgazdasági gépek automatizálása is segít hatékonyabbá és biztonságosabbá tenni a munkát. A nagyteljesítményű térérzékelő rendszerek éppen azért készültek, hogy megkönnyítsék a gazdák életét. Ilyen például a Bosch ultrahangos rendszere, amely széles érzékelési tartományt (360 fokot) fed le, akár tizenkét ultrahangos szenzorral. Konfigurációtól függően az érzékelők mérik a távolságot, vagy akár objektumlokalizációt is kínálnak. Ehhez egy algoritmus háromszögeléssel határozza meg a tárgy helyzetét az érzékelési területen belül.
Emellett a Bosch Engineering 2024-ben vezeti be az újonnan kifejlesztett off-highway prémium radarrendszert, amely a legújabb autóipari technológián alapuló, a korábbi rendszergenerációkhoz képest tízszer nagyobb felbontású pontfelhővel dolgozik. Ez azt jelenti, hogy az érzékelési területen az egymáshoz nagyon közel eső objektumokat is felismeri a rendszer. Így az eszköz lehetővé teszi például a nagyon pontos magasságmérést, amire akkor lehet szükség például, ha egyenetlen terepen kell dolgozni és a munkamagasságot változtatni.
Többkamerás rendszer, régebbi gépekhez is
A többkamerás rendszer mostantól mezőgazdasági gépekhez utólagosan felszerelhető megoldásként is elérhető. Az eszköz 360 fokos képet készít a jármű aktuális környezetéről, és azt a vezetőfülkében elhelyezett monitoron jeleníti meg. Az intuitív menü lehetővé teszi például az egyes kameranézetek közötti váltást. A gépkezelő választhat az egyes elülső/hátsó nézetek és a 360 fokos panoráma nézet között, teljes képernyős vagy osztott képernyős módban, valamint panoráma nézetben. Panoráma módban az eszköz az elülső vagy hátsó kamera látóterét 180 fokra bővíti. A kibővített látószögnek köszönhetően ez az üzemmód sokkal nagyobb biztonságot nyújt, például tolatáskor olyan területeken, ahol korlátozott a kilátás.
A csomag négy kompakt, közeli hatótávolságú kamerából (a vezérlőegységgel együtt), egy univerzális kábelkötegből, egy 10 hüvelykes érintőképernyőből és egy kameratartó készletből áll. Mindent tartalmaz, ami a gyors és egyszerű telepítéshez szükséges, függetlenül a jármű gyártmányától, modelljétől vagy gyártási évétől.
Ha baj van, rögtön jelzünk!
A Bosch innovatív digitális szolgáltatásokat is kínál, amelyek a járművek élettartamának különböző fázisaira terjednek ki. Ezek a szolgáltatások segítenek az üzemeltetés során felmerülő problémák korai felismerésében, a karbantartási költségek csökkentésében vagy éppen a váratlan meghibásodások miatti állásidő elkerülésében. A felhőalapú, összekapcsolt diagnosztikai szolgáltatások a jármű üzemeltetési adatait a Bosch szakértelmével kombinálják és mesterséges intelligencia alapú algoritmusok segítségével elemzik, így az esetleges problémákról időben értesülhetünk.