Skip to main content
 

Huszonöt évvel ezelőtt, 1999-ben jött létre a Bosch első kínai szervezeti egysége. A cégcsoport már ezt megelőzően is jelen volt az ázsiai országban, de addig lényegében különálló részlegek működtek, ami nem bizonyult elég hatékonynak. Azóta, az átszervezésnek is köszönhetően dinamikus növekedésnek indult a kínai Bosch csoport. Következzen Kína és a Bosch közös története.

Kilencven éves előzmény

Mire a Bosch 1999-ben létrehozta első kínai központját, a vállalat jelentős tapasztalatokra tett szert, hiszen már 1909-től jelen volt az ázsiai országban termékeivel. Az igazi terjeszkedés azonban csak sok évtizeddel később, az 1980-as években kezdődött a kínai piacon. Ekkoriban ugyanis az országban bevezetett gazdasági liberalizáció megnyitotta az utat a helyi termelésre irányuló projektek előtt. Ez pedig a Bosch számára egy óvatosan megvalósított, a korábbinál dinamikusabb terjeszkedést tett lehetővé. Uwe Raschke, az igazgatótanács 2009-től Kínáért felelős tagja így fogalmazta meg mindezt: „Ha egy távoli piacot a németországi központból akarsz irányítani, semmi esélyed sincs. Nem fogod megérteni az ügyfeleket, a versenytársakat és a helyi sajátosságokat.”

A Bosch korán felismerte, hogy a sikeres kínai működéshez alkalmazkodni kell a helyi sajátosságokhoz

A Bosch korán felismerte, hogy a sikeres kínai működéshez alkalmazkodni kell a helyi sajátosságokhoz

Mr. Bosch, a nélkülözhetetlen

Ezt követően, 1989 áprilisában Helmuth Kuklinski – vagyis „Mr. Bosch”, ahogyan Kínában nevezték – megnyitotta vállalatunk irodáját a fővárosban, Pekingben. „Mr. Bosch”, aki az országban működő számos részleg munkájának összehangolásával foglalkozott, a későbbiekben nélkülözhetetlennek bizonyult. Kulinski elődje, Klaus Dieter Schwantes, aki 1986-ban alapította meg az első hongkongi Bosch-irodát, azzal indokolta a kiemelt kapcsolattartó szerepének fontosságát, hogy „a kínaiak nem voltak hozzászokva a különböző kapcsolattartók folyamatos cserélődéséhez, és ez nem is tetszett nekik. Állandóságot, megbízhatóságot kellett sugároznunk, hogy bizalmat építsünk.”

Az egyik legfontosabb jel a sikerhez vezető úton az állandóság volt

Az egyik legfontosabb jel a sikerhez vezető úton az állandóság volt

Amikor Helmuth Kuklinski 1989-ben megnyitotta a pekingi irodát, ő volt az első Bosch munkatárs, aki állandó jelleggel a Kínai Népköztársaságban élt és dolgozott. Hozzá csatlakozott Wang Yanyan, egy németül tökéletesen beszélő helyi közgazdász, aki később a Bosch kínai adóosztályának vezetője lett. Visszatekintve ezekre az évekre, Wang azt mondta, hogy kezdetben a tolmács szerepét töltötte be, de egyben a két tárgyalási és üzleti kultúra között is közvetítenie kellett. Az volt ugyanis a feladata, a szűkebb értelemben vett tolmácsolás mellett, hogy megtalálja a megfelelő szavakat a német tárgyalók szűkszavú és pontos kijelentéseihez (amelyek kínai tárgyalópartnereik számára nyersnek és barátságtalannak tűnhettek), vagy az, hogy a kínai tárgyalók hosszú körmondatokból álló és rendkívül udvarias szavait a német tárgyalópartnerek által jobban értelmezhető, rövidebb megfogalmazásokra (például jóváhagyás vagy elutasítás) fordítsa le.

Kilencvenes évek: a vegyesvállalatok kora

Az első vegyesvállalatok létrehozására vonatkozó szerződéseket 1994-ben írták alá. Az egyik ilyen közös cég gépjárműmotorok befecskendező-technológiájához szükséges eszközöket gyártott, más vállalkozások pedig elektromos szerszámok, távközlési berendezések és fűtéstechnikai alkatrészek előállítására szakosodtak.

A változások ellenére a Bosch kínai tevékenysége 1998-ig decentralizált maradt. A részlegek önállóan működtek, és regionális szinten állapodtak meg a gyártásról és a forgalmazásról a megfelelő partnerekkel és az illetékes hatóságokkal.

Közös irányítás alatt

Ez sok hátrányt eredményezett, és 1999-ben arra késztette a Boscht, hogy egy központi irodát hozzon létre Bosch (China) Investment Co. Ltd néven. Ennek a vállalatnak az volt a feladata, hogy az összes Kínában végzett tevékenységet koordinálja, a kapcsolattartástól, a jogi-, HR- és szabadalmi ügyekig. Miután a kínai külkereskedelmi minisztérium januárban megadta a jóváhagyást, a központ márciusban megnyitotta kapuit.

Az új irodakomplexum azonban nem a fővárosban, Pekingben, hanem Kína legnagyobb kereskedelmi központjában, Sanghajban létesült. Éppen ott, ahol kilencven évvel korábban a Bosch elkezdte termékeinek ázsiai értékesítését. A sanghaji iroda lehetővé tette, hogy a Bosch összevonja az adózási kérdésekkel, valamint a szabadalmakkal, vámeljárásokkal, jogi ügyekkel és vállalati kommunikációval kapcsolatos szakértelmét. Míg a kezdeti időkben a központ dolgozóinak többsége német volt, a helyiek fokozatosan egyre több állást töltöttek be, beleértve számos felsővezetői pozíciót is. Mivel a kínai munkatársak Bosch cégcsoportot és hazájukat is egyaránt jól ismereték, ez azt eredményezte, hogy sokan közülük a kultúrák közötti nagykövet szerepét is be tudták tölteni.

Ma már a Bosch is komplex szolgáltatást kínál Kínában is

Ma már a Bosch is komplex szolgáltatást kínál Kínában is

Eredményes múlt, kecsegtető jövő

1999 óta a Bosch gyorsan növekszik Kínában. Németországon kívül ez az az ország, ahol vállalatunk a legtöbb embert, mintegy 60 ezer főt foglalkoztat. Sőt, itt éri el a legmagasabb árbevételt is a kínai piacra optimalizált termékekkel, amelyeket gyakran a régióban is fejlesztettek. A tartalmas múlt és a prosperáló jelen után kijelenthetjük, hogy ígéretes lehetőségek várnak a Boschra Kínában a következő 25 évben is.

A Bosch kínai központja ma már a fejlesztési tevékenységből is kiveszi a részét

A Bosch kínai központja ma már a fejlesztési tevékenységből is kiveszi a részét