Skip to main content
 

A Le Mans Daytona hybrid versenyautó kategóriában a csapatok a hibrid hajtásláncok határait feszegetik. A Bosch eközben exkluzív beszállítóként extrém körülmények között tesztelheti az alkatrészeit.

Aakhilesh Singhania, a Bosch Motorsport mérnöke kedveli a kiélezett helyzeteket. Ebben bőven van is része, hiszen a versenypálya mellett dolgozva professzionális csapatoknak nyújt műszaki és biztonsági támogatást. Ugyanakkor ez kihívás is, hiszen minden apró hiba értékes másodperceket jelent. Ha egy autó megáll, és a többiek csak elszáguldanak mellette, tudod, hogy két-három percenként elveszítesz egy kört – hozza fel példaként Aakhilesh arra, hogy milyen nyomás alatt kell dolgoznia.

Hiperautók beszállítója

A WEC és az IMSA által közösen szabványosított Le Mans Daytona hybrid (LMDh) versenyautó kategória pontosan meghatározza azon feltételeket, amelyeknek teljesülnie kell, hogy a járművek mindkét szervezet –hosszútávú – versenyein részt vehessenek. Ennek egyik kulcsfontosságú eleme, hogy minden hiperautónak hibrid hajtáslánccal kell rendelkeznie.

Mivel a Bosch Motorsport a LMDh hivatalos beszállítója, így minden versenyautóban a hátsó tengelyre kapcsolódó villanymotort (MGU) és az invertert (MCU) vállalatunk biztosítja. Ez követelmény, ezen felül pedig a csapatok eltérő mértékben építenek be további Bosch-technológiákat. A belső égésű motoroknál viszont minden csapat a saját fejlesztését használja.

Az akár 200 kW teljesítményű villanymotor (MGU), kifejezetten az LMDh-kategória követelményeihez lett tervezve
A motorvezérlő és az inverter egy egység, amely a lehető legnagyobb hatékonyságot biztosítja a legkisebb tömeg és méret mellett

Az LMDh csapatoknak a futamok során Aakhilesh és kollégái folyamatos támogatást nyújtanak, együtt feszegetve a hibrid meghajtás határait.

Értékes adatok

Majdnem mindegyik pályán lévő autóban Bosch Motorsport rendszer van – meséli Aakhilesh, akinek csapata a versenyistállóknak egyaránt kínál pályatámogatást, szoftverfejlesztést és némi szimulációs hátteret is. A gépészmérnök végzettségű szakember, a hibrid motorsport csapat vezető alkalmazásmérnöke folyamatosan naplózza és elemzi a versenyautókba gyűjtött adatokat, valamint egy funkcionális szoftverrel írja azokat a kódokat, amelyek később a járművekbe kerülnek.

Csapata az akkumulátor- vagy éppen a motorvezérlés adatainak elemzésekor figyelembe veszi a hatékonyságot, a teljesítménykorlátokat és a biztonságot is. Ezek összességében segítenek abban, hogy meghatározzák a hibrid rendszerek potenciális teljesítményét, illetve annak korlátait, integrálhatóságát.

Gyerekkori rajongás

Aakhilesh, az indiai Kolkata városában már gyerekkorában rajongott a versenyzésért. Minden év első vasárnapján veteránautó-versenyt szerveztek szülőhelyén, amelyet gyerekként órákig nézett a családi erkélyről. A motorok bőgése elvarázsolta.

Aakhilesh Singhania és csapata rengeteg értékes adatot rögzít a versenyek alatt

Aakhilesh Singhania és csapata rengeteg értékes adatot rögzít a versenyek alatt

Az édesapja Maruti Suzuki Gypsy terepjárójának ráadásul folyamatosan volt valami hibája. A leendő mérnök így sokat szerelhetett, és szinte csavarkulccsal a kezében masírozhatott be a gépészmérnöki és autóipari diplomáért. Ráadásul az egyetemi évek alatt társaival CAD szoftverekkel versenyautókat terveztek, majd építettek. Ennek köszönhetően Németországba és Csehországba is eljutott, helyi versenyekre. Aakhilesh ma is rengeteget utazik: versenyről versenyre jár.

Extrém tesztelés

Ez egy olyan környezet, ami minden alkalommal arra késztet, hogy jobban és gyorsabban gondolkodj – meséli Aakhilesh. Az LMDh versenyek pedig kiváló lehetőségeket teremtenek arra, hogy a Bosch alkatrészeit és rendszereit extrém körülmények között tesztelhessék, olyan értékes adatokat nyerve, amelyek birtokában tovább fejleszthetik az utakon közlekedő járműveket.

„Kipréseljük az alkatrészekből tudásuk legjavát. A motorsport révén tudjuk, hogyan tegyük a villanymotorokat még megbízhatóbbá és hatékonyabbá. Az előrelépés közvetlenül hatással van az utcai járművekre is.”

A Bosch mérnöke szerint a fejlődés kézzel fogható, hiszen példaként említ egy olyan alkatrész, amit eddig a hibridekben 15 évente cserélni kellett, viszont a tapasztalatoknak köszönhetően a jövőben akár a járművek teljes élettartamáig is kitarthat. „A belsőégésű motorok sem váltak hatékonnyá egyik napról a másikra. 70–80 évre volt szükségük. Adjunk az elektromos hajtásnak legalább fele ennyi időt” – tette hozzá Aakhilesh.

Az LMDh versenyeken használt alkatrészek idővel a személyautókban is megjelenhetnek

Az LMDh versenyeken használt alkatrészek idővel a személyautókban is megjelenhetnek