A téli felkészülés kapcsán korábban már beszéltünk a gumiabroncsokról, a fékekről, a különböző folyadékokról és az ablaktörlő lapátokról. Ezek mellett azonban jó néhány olyan téma van, amire oda kell figyelnünk a téllel vívott háború során.
A motorolaj és az üzemanyag ma már nem okoz problémát hidegben, a töltőállomásokon kapható téli üzemanyagok tökéletesen megfelelnek a magyarországi hőmérsékleti viszonyoknak, a többfokozatú motorolajok pedig télen is megőrzik kenőképességüket. Extrém hideg tájakra utazva azonban célszerű mindig csak félig teletölteni az üzemanyag-tartályt, ugyanis így nehezebben indul meg a gázolaj kristályosodása, továbbá gyorsabban át is melegszik a tartály tartalma.
A Bosch Car Service műhelyekben az elektromos rendszer átvizsgálása során kiemelt figyelmet fordítanak a fényjelző berendezésekre, fényszórókra, hátsó lámpákra, irányjelzőkre, féklámpákra, ködfényszórókra is. Ezt nem szabad félvállról venni, mert a hiányzó tompított világítást nem pótolja, a felkapcsolt ködfényszóró, sőt annak használata lakott területen kimondottan veszélyes és tilos is. Az úgynevezett gázkisüléses (xenon), vagy LED-fényszórókkal szerelt autók diagnosztizálását, javítását és beállítását mindig bízzuk szakemberre, hiszen ezeknél nemcsak az „izzóval”, hanem akár a nagyfeszültségű trafóval is lehet gond. Ráadásul ezeket már csak szoftveresen támogatott fényszóró-ellenőrző berendezéssel lehet beállítani, a hagyományos vetítő ernyős eszközökkel nem. Ha ezt elmulasztjuk, a fényszórók vagy nagyon rövid útszakaszt világítanak meg, vagy elvilágítanak a hasznos útszakasz fölött és a szemből érkezőket vakítják.
A tél a karosszériára is komoly terheket ró, ezért érdemes odafigyelni a fényezés állapotára. Ajánlott még a latyakos időszak beállta előtt alaposan lemosni az autót kívül-belül, lehetőség szerint alulról is. A tiszta karosszériát alaposan vizsgáljuk át sérülések után kutatva, különösen veszélyesek az olyan apró hibák, amelyeknél a tiszta fém felülete is látszik. A kőfelverődésekből, rányitásokból eredő sérülések a korrózió melegágyai, az útsózások megkezdése előtt ezeket feltétlenül javíttassuk ki. Szakműhelyben ezután viasz bedörzsölésével vagy erre a célra kifejlesztett ápolóanyagokkal konzerváltathatjuk a karosszériát. A rendszeres tisztításról a későbbiekben sem szabad elfeledkezni, a sós lé nem tesz jót a karosszériának és a fényezésnek. Az ajtók tömítőgumijait tisztítás után glicerines, vagy szilikon-bázisú ápolószerrel kenjük át.
Télen a leggyakoribb műszaki probléma indításkor jelentkezik. Az akkumulátor gyakran megsínyli a hideget, egy korosabb, négy évnél idősebb akkumulátor nulla fok alatti hőmérsékletnél már okozhat meglepetéseket. A hagyományos akkumulátorok ólomlemezei idővel károsodnak, ez iszaplerakódáshoz vezethet, ami jelentősen csökkenti az akkumulátor teljesítményét. Ilyenkor az utántöltés már nem vezet eredményre, az egyedüli biztos megoldás az új akkumulátor. Fokozott veszélynek vannak kitéve a sötétben induló és érkező autóhasználók, akik rövid utakat tesznek meg a munkahelyükig. Ilyenkor ugyanis az is előfordulhat, hogy több elektromos energiát használnak el az út során, mint amit a generátor pótolni tud. A Bosch Car Service műhelyekben akár diagnosztizálni is tudják az akkumulátorokat, így tudni fogjuk mire számíthatunk az első hidegebb indításkor. Mindenképpen ellenőrizni, tisztítani kell a csatlakozási pólusokat és a sarukat, szükség esetén kontaktjavító anyaggal javítva az érintkezést. Ha az akkumulátor állapota megfelelő, hidegben sem okozhat gondot az indítás, de azért nem árt beszerezni egy indítókábelt sem.
Fiatalabb akkumulátoroknál – a korábban már említett okok miatt – elővigyázatosságból érdemes terhelési tesztet végeztetni, és ha kell, feltölteni az akkut.
Ha mégis pórul járunk és töltenünk /cserélnünk kell az akkumulátort, érdemes szakemberhez fordulnunk. A 2000 után gyártott autók már elektromos töltésmenedzsment-rendszerrel rendelkeznek. E miatt pedig egyáltalán nem mindegy, milyen akkumulátort teszünk vissza az járműbe. A nem megfelelően kiválasztott akku akár három hónap alatt is tönkre mehet és ilyen esetben a garanciális feltételek sem érvényesek. Kiszerelt akku esetén ezekben az autókban már biztosítani kell az elektromos rendszerek megfelelő tápellátását. A szakműhelynek akkucsere közben olyan akkutöltőt kell a gépkocsi rendszerére kötni, ami a megfelelő „háttér üzemmóddal” biztosítja a rendszer feszültség és energiaellátását. Sok jármű esetében az akkucsere után a feszültségmenedzsment-rendszernek megfelelő vezérlőegységvizsgáló berendezéssel, meg kell adni, hogy új akku került a rendszerbe. Más karakterisztikával kell tölteni egy új és egy négy vagy öt éves akkumulátort. Éppen ezért az otthoni barkácsolás mindenképpen kerülendő az ilyen járművek esetében.
Ha mégis egy másik akkumulátor, illetve autó segítségével, „bikázással” kell beindítanunk a motort, ügyeljünk az indítókábel megfelelő csatlakoztatására. Indítási segítségnyújtás közben a saruk felhelyezésekor feszültségcsúcsok keletkezhetnek, ami károkat okozhat a jármű elektromos rendszereiben. Elsőként a két akkumulátor pozitív pólusát kössük össze, majd a segítséget adó jármű akkumulátorának negatív pólusát a segítségre szoruló autó valamely csupasz fém részével. Ha a lerobbant autónak egyébként nincsenek indítási nehézségei, biztonságosabb, ha nem indítjuk be a segítő jármű motorját, csupán egy indítás nem jelent túl komoly igénybevételt az akkunak.
Ha a fenti műveleteket elvégezzük, bízhatunk benne, hogy különösebb gond nélkül átvészeljük a hideg hónapokat. Az autó felkészítése mellett azonban rendkívül fontos, hogy a vezető is felkészüljön a télre, és a korlátozott látási viszonyoknak, illetve a csúszós útfelületnek megfelelően alakítsa vezetési stílusát. Az előrelátó vezetés kiemelkedő szerephez jut, hiszen latyakos, havas úton sokkal hosszabb az autó féktávolsága, és egy kikerülő manőver is nehezebben hajtható végre, sőt, egy-egy hirtelen kormánymozdulat további balesetveszélyt is okozhat. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a blokkolásgátlóval szerelt autókkal vészhelyzetben teljes erővel fékezzünk, a rendszer csak így tudja a lehető legrövidebb fékutat biztosítani, ám mindeközben nyugodtan kormányozhatunk is, így biztonságosan kikerülhetjük az akadályokat. Mély hóban azonban számítsunk rá, hogy blokkolásgátlóval (ABS) a kerekek előtt felgyülemlő hó lassító hatása nem érvényesül, így a megszokottnál hosszabb távra lehet szükség a megálláshoz. Télen is jó szolgálatot tesz a menetstabilizáló rendszer és a kipörgésgátló (ESP), de nem szabad, hogy ezek a berendezések hamis biztonságérzettel töltsék el a vezetőt. A fizika határait ugyanis a legjobb sofőr és a legjobb autó sem képes áthágni.