Skip to main content
 
Technológia

A holland álom

2018-06-12 No Comments 5 perc olvasási idő

Biztosan sokan nem is hallottak még róla, pedig idén 40 éves a holland Donkervoort márka. A kis manufaktúra megannyi érdekes modellt dobott már piacra, a kerek születésnapi évfordulóra pedig valami egészen különlegessel készült. A neve D8 GTO-40.

Joop Donkervoort 28 esztendősen feszíthetett büszkén első saját építésű roadstere mellett. Eredetileg Lotus Seven replikát akart gyártani, de hamar kiderült, hogy az eredeti terveknek megfelelő jármű nem kaphat típusbizonyítványt Hollandiában. Ez az akadály csupán a futómű módosításával kiküszöbölhetővé vált, ám ha már egyszer úgyis hozzá kellett nyúlni, Donkervoort ennyivel nem érte be. Idővel inkább az egész autót újraálmodta az 1978-ban megszületett, saját nevével fémjelzett márka égisze alatt. Kezdetben persze még a Lotus alapjaira épült modellek készültek, S7 néven, 1,6 literes, 90 lóerős Ford motorral és négyfokozatú manuális váltóval, amivel 170 kilométer/órás végsebesség adódott.

Kis példányszámban, manufakturális rendszerben épültek az első Donkervoort típusok Tienhovenben

A Donkervoort igazán ismert az S8 típusnévvel lett, amelyhez már kétliteres, 103 lóerős Ford motor tartozott. Új telephelyén, Loosdrechtben készült 1983-tól a teljesen új S8A típus, független kerékfelfüggesztéssel és elektronikus befecskendezése jóvoltából 117 lóerővel. Ennek szélesebb változata a turbófeltöltős motorjával 170 lóerő teljesítményű S8AT. Már a tízedik születésnapját is megünnepelte a márka, a csupán tíz példányban készült, gyorsulási világbajnok D10 modellel. Ez már nevében hordozza a szakítást a Lotus-alapokkal, hiszen teljes mértékben saját fejlesztés eredményeként született, 2,2 literes, turbófeltöltésű, 190 lóerős Ford erőforrással. Kétféle Ford Zetec erőforrással 1992-ben jelent meg a 140 vagy 160 lóerős D8. A hosszan elnyújtott helyett a kerekekre simuló első sárvédőket és már szénszál-erősítésű műanyag elemeket is tartalmazó D8 Cosworth akár 280 lóerős is lehetett – egészen 1998-ig.

A vezető és az autó közötti harmonikus kapcsolat ad színtiszta vezetési élményt minden Donkervoort modellben

1999-től Audi motorokkal készülnek a Donkervoort modellek, legalább 150 lóerős teljesítménnyel. Egy évvel később Lelystadba költözött a cég, ahol már akár évi 100 jármű is készülhet, és maguk készítették a futóműveket is. Azok fejlődésének köszönhető, hogy szélesebb nyomtávval kerülnek piacra a Donkervoort modellek 2004 óta, de más miatt is nevezetes ez az esztendő. Ekkor állította fel első rekordját a márka a Nürburgringen, majd 2005-ben érte el 7:14:89-es idejét a keménytetős és légterelőkkel ellátott D8 RS. Ennek állított emléket a 25 példányban készült, 270 lóerős D8 270 RS, amely az egyik leggyorsabb modellként vonult be a Donkervoort történetébe. 2008 óta a versenysportban is sikeres a márka, így már aligha csodálkozunk a cég fennállásának 40. évfordulójára készült példány tudásán. Ez a valaha épített legkönnyebb és leggyorsabb Donkervoort GTO modell.

A Donkervoort titka a csekély tömeg

Saját technológiát fejlesztett ki a Donkervoort szénszál-erősítésű műanyag elemek gyártására. Mindemellett az autó acél vázszerkezete is könnyebb, mégis erősebb és jobb a torziós merevsége is, mint korábban. Összességében a D8 GTO-40 saját tömege legalább 22 kilogrammal kevesebb a 2011-es D8 GTO tömegénél. A gyorsaságban a légterelők is fontos szerepet játszanak, míg a légbeömlők a motor és a fékek hűtéséért felelnek. Az extrák között a márkánál első alkalommal megjelent könnyített légkondicionáló és kétféle üzemmódot kínáló titán kipufogórendszer is szerepel. Szintén most először került fel az extralistára a teljes egészében szénszál-erősítésű keréktárcsa-garnitúra.

Minden 21. századi Donkervoort modellt győri erőforrás hajt

Alapáron jár a jubileumi modellhez a lítiumion akkumulátor, ami 7 kilogrammal csökkenti a jármű tömegét. Ugyanekkora megkönnyebbülést eredményez az ultrakönnyű lendkerék és kuplungtárcsa. Ezek és az optimalizált Bosch vezérlőszoftver jóvoltából jobb gázreakciót is élvezhet a jubileumi modell vezetője. Persze kiváló alapokkal jó együtt dolgozni, hiszen a GTO-40 hajtásáról 2,5 literes győri Audi erőforrás gondoskodik. Ám mivel a gyorsulás mellett legalább annyira fontos a lassulás, ezért nettó 12 ezer euróért (bő 3,8 millió forintért) verseny-blokkolásgátló rendszer is kérhető. A Bosch Motorsport 12 üzemmódot kínáló, illetve teljesen ki is kapcsolható ABS-e mindig optimális fékteljesítményt biztosít, és kanyarban fékezve is jobb irányíthatóságot kínál. Igazán szerencsésnek mondhatja magát, aki egy ilyen kivételes autót vásárolhat, már csak azért is, mert a 40-ből 20 példány már el is kelt.

A csupán 40 példányban készülő D8 GTO-40 modell nettó alapára 159600 euró, vagyis bő 51 millió forint