Praktikus, könnyen használható, tartós, ugyanakkor mutatósan is néz ki? Ezek a tulajdonságok ma már alapvető, magától értetődő elvárások szinte minden termék esetében, legalábbis a Bosch eszközeinél biztosan. De ez nem volt mindig így!
Kezdetben a gyártók nem sokat törődtek a termékek külsejével, csak arra koncentráltak, hogy használható portékákat kínáljanak. Érdekes kérdés, mikortól lett szép is, ami praktikus? Következzék a Bosch termékek dizájntörténete.
A külső is számít!
Vállalatunk alapítója, Robert Bosch közismert volt a modern technológiai megoldások iránti rajongásáról. Mindig is nagyra értékelte termékeiben a szép dizájnt, ez a hozzáállás nagyban hozzájárult cége sikeréhez. A Bosch ugyanis a 20. század eleji technológiai felfordulás idején „futott be” és aratott világsikert termékeivel, például a mágneses gyújtással.
Gondoljuk újra a „csomagolást” is
Az ipar forradalmával sok területen akkoriban álltak át kézi gyártásról gépi tömeggyártásra. Bár a termékek újak voltak, külső megjelenésükön ez nem mindig tükröződött, a dizájnra akkoriban még nem figyeltek, ezért sok eszköz még a 19. századi ízlést képviselte. Ez számos reformmozgalmat indított el, köztük az 1907-ben alapított Deutscher Werkbundot.
Robert Bosch lelkes támogatója volt ennek a szervezetnek, mert hitt annak küldetésében, abban hogy a mérnökök, kézművesek és művészek közösen tervezzenek meg termékeket, úgy, hogy az egyszerűséget részesítsék előnyben a szükségtelen díszítéssel szemben. Ennek a mozgalomnak a filozófiája az volt, hogy a jó dizájn a társadalom „erkölcsi és társadalmi megújulásának” forrása, és – ahogy Robert Bosch 1927-ben fogalmazott – „jó és példamutató árukat és formatervezést kell népszerűsítenie”.
A Deutscher Werkbund kézzelfogható gazdasági célokra is törekedett, mert tagjai azt jósolták, hogy a jó dizájn elősegíti a német termékek vezető pozícióját a világpiacon. Így nem meglepő, hogy az 1920-as években Németországban a nagyvállalatok a termékeik esztétikus külsejére is nagy hangsúlyt fektettek, természetesen ez alól Robert Bosch és tervezői csapata sem volt kivétel. A műszaki megbízhatóság mellett az elegáns formájú termékek elkészítését tűzték ki célul. Ezeknek az erőfeszítéseknek az eredményei különösen jól megfigyelhetőek a mágneses gyújtószerkezet 1902 és 1924 között készült példányain.
Egy dizájntörténeti siker: a konyhai robotgép
Az 1950-es évektől már minden nagyvállalat figyelt a dizájnra is, ekkor az elegancia és a funkcionalitás közötti egyensúlyozás volt a jellemző, ami különböző stílusok megjelenéséhez vezetett. Németországban és így a Bosch termékei esetében is a funkcionális formák uralkodtak.
A Bosch 1951-es fejlesztése, az azóta legendássá vált konyhai robotgép jól szemlélteti a tervezéssel szemben támasztott elvárások összetettségét. A gép kiváló minőségét és műszaki megbízhatóságát vonzó formákon keresztül is ki kellett fejezni. Ezért a fejlesztési folyamatba a kezdetektől bevonták a mérnökök mellett a formatervezőket is. Az eredmény lenyűgöző lett, és gyorsan meghódította a piacot. A konyhai robotgép kifejezés hosszú évtizedekre egybeforrott a Bosch nevével. A sikeres tervezés ezért döntő szerepet játszott a Bosch imázsának kialakításában, és elengedhetetlen volt a növekvő tömegfogyasztás és a növekvő verseny korszakában.
Színes fejlődés
A következő években számos terméktervezési kritérium megváltozott, és új szempontok jelentek meg. Intenzívebben használtak különböző színeket, például a fekete vagy a sötét színek jelezték, ha valami nehéz volt, a világosabb árnyalatok pedig azt, ha könnyű.
Mindenekelőtt azonban az új anyagok és technológiák gyors fejlődése nyitotta meg a kaput a terméktervezés vadonatúj megközelítései előtt. A változások magukra a munkamódszerekre is kiterjedtek, a tervezők egyre gyakrabban cserélték le a rajztáblákat számítógépekre. Az 1970-es években készítettek először háromdimenziós objektumokat számítógép segítségével.
Fúrjunk kényelmesebben!
A Bosch együttműködése Erich Slany tervezővel az 1960-as évektől jelentős hatást gyakorolt a vállalat elektromos szerszámaira. Slany teljesen új anyagok felhasználásával tervezett fúrókat, műanyag burkolatot helyezve köréjük. Ergonómiai kritériumokat is bevezetett az elektromos kéziszerszámok tervezésénél, hogy kényelmes legyen az eszközöket használni.
Ha megnézzük például a Bosch fúrók „evolúcióját” az 1930-as és az 1980-as évek között, jól látható, hogy az új anyagok milyen óriási hatással voltak a fúrógépek alakjára, működésére és a biztonságra egyaránt. A terméktervezés kulcsfontosságú tényezővé vált a Bosch sikerében a 20. század folyamán. A vállalat számos díjat kapott ezen a területen – összesen mintegy ötszázat 1950 és 1980 között.
Érzelmi megközelítés
Mára a hangsúly ismét új kritériumokra helyeződött. A tervezők nemcsak a fenntartható anyagokat részesítik előnyben, hanem azt is szeretnék, hogy a vásárlók pozitív érzelmeket éljenek át, jól érezzék magukat egy-egy eszköz, például az e-bike használata közben.
Függetlenül attól, hogy milyen aktuális kritériumok merülnek fel, a cél továbbra is a technológia és a dizájn sikeres ötvözése. A 20. században óriási változások következtek be az ízlésben, a követelményekben és a technikai lehetőségekben. De vállalatunknál a cél ugyanaz maradt: minden terméknek szépnek és minőséginek kell lennie egyszerre.