Skip to main content
 
Történelem

Ami hasznos, legyen szép is!

2023-03-07 No Comments 10 perc olvasási idő
Ami hasznos, legyen szép is!

Praktikus, könnyen használható, tartós, ugyanakkor mutatósan is néz ki? Ezek a tulajdonságok ma már alapvető, magától értetődő elvárások szinte minden termék esetében, legalábbis a Bosch eszközeinél biztosan. De ez nem volt mindig így!

Kezdetben a gyártók nem sokat törődtek a termékek külsejével, csak arra koncentráltak, hogy használható portékákat kínáljanak. Érdekes kérdés, mikortól lett szép is, ami praktikus? Következzék a Bosch termékek dizájntörténete.

A külső is számít!

A század elején még egyáltalán nem volt szempont a termékek külseje, Robert Bosch azonban szépérzékéről is ismert volt

Vállalatunk alapítója, Robert Bosch közismert volt a modern technológiai megoldások iránti rajongásáról. Mindig is nagyra értékelte termékeiben a szép dizájnt, ez a hozzáállás nagyban hozzájárult cége sikeréhez. A Bosch ugyanis a 20. század eleji technológiai felfordulás idején „futott be” és aratott világsikert termékeivel, például a mágneses gyújtással.

Gondoljuk újra a „csomagolást” is

Az ipar forradalmával sok területen akkoriban álltak át kézi gyártásról gépi tömeggyártásra. Bár a termékek újak voltak, külső megjelenésükön ez nem mindig tükröződött, a dizájnra akkoriban még nem figyeltek, ezért sok eszköz még a 19. századi ízlést képviselte. Ez számos reformmozgalmat indított el, köztük az 1907-ben alapított Deutscher Werkbundot.

Gondoljuk újra a „csomagolást” is

Robert Bosch lelkes támogatója volt ennek a szervezetnek, mert hitt annak küldetésében, abban hogy a mérnökök, kézművesek és művészek közösen tervezzenek meg termékeket, úgy, hogy az egyszerűséget részesítsék előnyben a szükségtelen díszítéssel szemben. Ennek a mozgalomnak a filozófiája az volt, hogy a jó dizájn a társadalom „erkölcsi és társadalmi megújulásának” forrása, és – ahogy Robert Bosch 1927-ben fogalmazott – „jó és példamutató árukat és formatervezést kell népszerűsítenie”.

A Deutscher Werkbund kézzelfogható gazdasági célokra is törekedett, mert tagjai azt jósolták, hogy a jó dizájn elősegíti a német termékek vezető pozícióját a világpiacon. Így nem meglepő, hogy az 1920-as években Németországban a nagyvállalatok a termékeik esztétikus külsejére is nagy hangsúlyt fektettek, természetesen ez alól Robert Bosch és tervezői csapata sem volt kivétel. A műszaki megbízhatóság mellett az elegáns formájú termékek elkészítését tűzték ki célul. Ezeknek az erőfeszítéseknek az eredményei különösen jól megfigyelhetőek a mágneses gyújtószerkezet 1902 és 1924 között készült példányain.

Egy dizájntörténeti siker: a konyhai robotgép

Az 1950-es évektől már minden nagyvállalat figyelt a dizájnra is, ekkor az elegancia és a funkcionalitás közötti egyensúlyozás volt a jellemző, ami különböző stílusok megjelenéséhez vezetett. Németországban és így a Bosch termékei esetében is a funkcionális formák uralkodtak.

A Bosch 1951-es fejlesztése, az azóta legendássá vált konyhai robotgép jól szemlélteti a tervezéssel szemben támasztott elvárások összetettségét. A gép kiváló minőségét és műszaki megbízhatóságát vonzó formákon keresztül is ki kellett fejezni. Ezért a fejlesztési folyamatba a kezdetektől bevonták a mérnökök mellett a formatervezőket is. Az eredmény lenyűgöző lett, és gyorsan meghódította a piacot. A konyhai robotgép kifejezés hosszú évtizedekre egybeforrott a Bosch nevével. A sikeres tervezés ezért döntő szerepet játszott a Bosch imázsának kialakításában, és elengedhetetlen volt a növekvő tömegfogyasztás és a növekvő verseny korszakában.

Színes fejlődés

A következő években számos terméktervezési kritérium megváltozott, és új szempontok jelentek meg. Intenzívebben használtak különböző színeket, például a fekete vagy a sötét színek jelezték, ha valami nehéz volt, a világosabb árnyalatok pedig azt, ha könnyű.

Mindenekelőtt azonban az új anyagok és technológiák gyors fejlődése nyitotta meg a kaput a terméktervezés vadonatúj megközelítései előtt. A változások magukra a munkamódszerekre is kiterjedtek, a tervezők egyre gyakrabban cserélték le a rajztáblákat számítógépekre. Az 1970-es években készítettek először háromdimenziós objektumokat számítógép segítségével.

A fekete szín a termék tömegére is utalt a fejlődés éveiben

A fekete szín a termék tömegére is utalt a fejlődés éveiben

Fúrjunk kényelmesebben!

A Bosch együttműködése Erich Slany tervezővel az 1960-as évektől jelentős hatást gyakorolt a vállalat elektromos szerszámaira. Slany teljesen új anyagok felhasználásával tervezett fúrókat, műanyag burkolatot helyezve köréjük. Ergonómiai kritériumokat is bevezetett az elektromos kéziszerszámok tervezésénél, hogy kényelmes legyen az eszközöket használni.

Az 1950-es és…
… az 1960-as évek között is szignifikáns különbségeket figyelhetünk meg

Ha megnézzük például a Bosch fúrók „evolúcióját” az 1930-as és az 1980-as évek között, jól látható, hogy az új anyagok milyen óriási hatással voltak a fúrógépek alakjára, működésére és a biztonságra egyaránt. A terméktervezés kulcsfontosságú tényezővé vált a Bosch sikerében a 20. század folyamán. A vállalat számos díjat kapott ezen a területen – összesen mintegy ötszázat 1950 és 1980 között.

Érzelmi megközelítés

Mára a hangsúly ismét új kritériumokra helyeződött. A tervezők nemcsak a fenntartható anyagokat részesítik előnyben, hanem azt is szeretnék, hogy a vásárlók pozitív érzelmeket éljenek át, jól érezzék magukat egy-egy eszköz, például az e-bike használata közben.

Ma már minden termék esetében kiemelt figyelem jut a dizájnra

Ma már minden termék esetében kiemelt figyelem jut a dizájnra

Függetlenül attól, hogy milyen aktuális kritériumok merülnek fel, a cél továbbra is a technológia és a dizájn sikeres ötvözése. A 20. században óriási változások következtek be az ízlésben, a követelményekben és a technikai lehetőségekben. De vállalatunknál a cél ugyanaz maradt: minden terméknek szépnek és minőséginek kell lennie egyszerre.