Skip to main content
 

Kanyarokban, erőteljes fékezéskor is stabil marad még a legerősebb motorkerékpár is az új eCBS-nek köszönhetően. A Bosch fejlesztése az új Ducati Panigale V4-en mutatkozott be idén nyáron.

Minden pillanat számít

Néhány századmásodpercet nyerni a kanyarokban és javítani az előző köridőn: ez az, amit minden motorversenyző szeretne elérni. Ebben segít a Bosch által kifejlesztett verseny eCBS, amely a Ducati Panigale V4-en mutatkozott be 2024 nyarán. A rendszer jelentős újítás a sportmotorok biztonsága terén. A projekt egyben újabb mérföldkő a Bosch és a Ducati több mint 15 éves partnerségében, és bizonyítja, hogy a két cég szakemberei képesek innovatív megoldásokat kifejleszteni a motorkerékpárok nagyobb biztonsága érdekében anélkül, hogy a vezetési élmény és a teljesítmény csökkenne.

Aki versenypályán használja motorkerékpárját annak minden tized, sőt századmásodperc fontos lesz

Aki versenypályán használja motorkerékpárját annak minden tized, sőt századmásodperc fontos lesz

Utcáról a versenypályára

A fejlesztés a prémium kategóriás motorkerékpárokhoz szánt Bosch ABS által működtetett eCBS funkciótól indult, de kifejezetten versenyzők számára készült. A technológia lehetővé teszi az első és hátsó fékek együttes működtetését, még akkor is, ha a vezető csak az első fékhez tartozó kart húzza meg. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy amint a versenyző meghúzza a fékkart, az ABS vezérlője automatikusan lassítani kezdi a hátsó kereket is, anélkül, hogy a hátsó féket működtető pedálra kellene lépni. A Bosch és a Ducati mérnökei ezúttal a már meglévő, mindennapi használatra tervezett eCBS funkcióból kiindulva, kifejezetten a versenyzők számára próbáltak hatékony és biztonságos megoldást alkotni.

Ebben az esetben fordított volt a helyzet, vagyis utcáról került a versenyprogramba egy funkció

Ebben az esetben fordított volt a helyzet, vagyis utcáról került a versenyprogramba egy funkció

Kanyarban is stabil marad a motor

Annak érdekében, hogy a hátsó kerekeken optimális legyen a fékerő, a rendszer másodpercenként 100-szor ellenőrzi az első féknyomást, a dőlésszöget, az oldalcsúszási értékeket és a hátsó kerekek csúszását. Ezen információk alapján fékezi megfelelő erővel a hátsó kereket és képes a hátsó féket egy pillanatra a kanyar közepénél még akkor is működésben tartani, amikor a pilóta már elengedte a féket – így a motorkerékpár mindig stabil marad. Mivel ez a funkció csak a verseny ABS üzemmódban érhető el, maga a blokkolásgátló funkció nem működik a hátsó keréken. Emiatt a versenyzőknek arra is lehetőségük marad, hogy a hátsó féket a rendszertől függetlenül, akár saját maguk működtessék. A technológiának tehát az a lényege és egyben legfőbb előnye, hogy javítja a fékezés hatékonyságát a versenypályákon, anélkül, hogy a hátsó féket lábbal működtetnék a motorosok, így még a profi versenyzőknek is segít a rendszer.

Minden különleges a Panigale V4-en

A Panigale V4 változata a verseny eCBS mellett persze más különleges megoldásokat is tartogat. A Superbike világbajnokságon két egymást követő évben győztes gépet teljesen újragondolta a Ducati, műszaki és ergonómiai szempontból egyaránt, és persze a dizájn is megújult.

Minden különleges a Panigale V4-en

Versenyélmény, nem csak profiknak

Az új Panigale V4 lehetővé teszi vezetőjének, hogy átélje azt, amit egy profi versenyző, köszönhetően, a versenypályákról érkező megoldásoknak. Ilyen például maga a V4-es motor, a váz és az elektronika is, amelyek nagyon közel állnak a hivatalos Desmosedici GP versenymotorhoz. Ahhoz a géphez, amely kategóriája legkeresettebbje lett 2023-ban, hiszen nyolcból hét versenyző legalább egy futamot nyerni tudott ilyen géppel.

Versenyélmény, nem csak profiknak

Újragondolt tervezés

A Ducati sportmotorok hetedik generációjának érkezésével az olasz gyártó áttért az integrált tervezés módszerére, így az aerodinamikai profilok tökéletesen illeszkednek a motorkerékpár vonalaihoz. Az új tervezési eljárásnak köszönhetően a burkolat négy százalékkal csökkenti a légellenállást, és hatékonyabban védi a motorost a menetszéltől, emellett ez a kialakítás növeli a hűtési rendszer hatékonyságát is.

Újragondolt tervezés

Ikonikus elődök nyomában

Az új Panigale V4-et a legendás Ducati 916 és a Desmosedici GP ihlette. Oldalnézete a 916-ra hasonlít, így tökéletes az egyensúly a gép első és a hátsó traktusai között. Az aerodinamikai és ergonómiai megoldások pedig a Desmosedicire emlékeztetnek. Azért, hogy a 216 lóerős jármű még inkább hasonlítson a Ducati versenygépeihez, a vázat és a lengőkart is még merevebbre tervezték. Az első traktust ennek érdekében módosították, és egy új lengőkart fejlesztettek ki. Ezekkel a megoldásokkal az új slick gumiabroncsokban rejlő lehetőségeket is jobban ki lehet aknázni.

Ikonikus elődök nyomában

Mindentudó kijelző

A műszerfal is teljesen új. A 6,9″-es kijelzőt a 8:3-as képaránynak köszönhetően könnyű szemmel tartani és leolvasni. A védőüveghez Optical Bonding technológiát használtak, hogy mindenféle időjárási körülmény között, napszaktól függetlenül is jól láthatók legyenek az információk, akár még verőfényes napsütésben is.

A műszerfalon egy sor új paraméter jeleníthető meg. A „g-Meter” valós időben jelzi az oldalgyorsulás értékét dőléskor, illetve hosszirányban, gyorsítás és fékezés közben. A „Power&Torque” a teljesítmény és nyomaték százalékos arányát mutatja az aktuális sebességfokozat mellett elérhető maximális értékekhez képest. A „Lean angle” pedig a pillanatnyi dőlésszögeket mutatja. Az „Info Mode Track“ valós időben képes megjeleníteni a köridőket. A nyomvonal kijelző szintén olyan érzést biztosít, mintha pályán versenyeznénk, de a funkciót valójában arra tervezték, hogy a vezető a maximális teljesítmény tudja kihozni magából és a gépből. A kör alakú fordulatszámmérőt középen helyezték el, belül a fokozatjelzővel.

Mindentudó kijelző

A képernyő bal oldalán különböző kényelmi beállítások jelennek meg, így többek között a navigáció, a zenelejátszó vagy az okostelefon-kezelő. A jobb oldalon pedig a sebesség, az idő és a motor hőmérséklete olvasható le. A műszerfalon dinamikusan változik a térelosztás, hogy ideális legyen az éppen használt funkció, például a navigáció láthatósága.

Biztonság a köbön

Arról, hogy a motorokat könnyen és biztonságosan lehessen vezetni, egy elektronikus csomag gondoskodik, nemcsak a V4-es modellben, hanem a V2 változatban is. Ennek része például a kanyarkövető ABS mellett a kipörgésgátló (DTC), az egykerekezés-gátló (DWC) és a motorfékerő-szabályozó (EBC) rendszer is.

Az utolsó V2 Superquadro

Más különlegeséggel is készül az olasz motorkerékpár-gyártó, idén ősszel piacra dobják a Panigale V2 Superquadro Final Editiont. Ez a gyűjtőknek szánt, kisszériás modell – mindössze 555 darab készül belőle – tisztelgés a legkifinomultabb kéthengeres Ducati erőforrások előtt. Ezzel egy tizenhároméves korszak zárul le októberben, mivel az első Superquadro motor 2011-ben készült, az 1199 Panigale számára.

A Superquadro kéthengeres műszaki megoldásai új mércét állítottak fel a kifinomultság terén. Az évek során persze sok fejlődésen ment keresztül és kisebb lökettérfogatú változatok is születtek: először a 898-as, majd a 955-ös. Ez utóbbi szerezte meg a Ducati első Supersport világbajnoki címét 2023-ban, Nicolò Bulegával. Nem véletlen, hogy ilyen méretű erőforrással búcsúzik a Ducati a Superquadro motoroktól.