Tükrök helyére kerülő kamerákról már korábban is írtunk a blogunkon. A világújdonságot jelentő Mercedes-Benz Actros után ezúttal egy újabb úttörőt mutatunk nektek a NEOPLAN Skyliner autóbusz személyében.
Rohamos a digitalizáció térhódítása a gépjárműiparban, már a visszapillantó és egyéb tükrök helyét is kamerák veszik át. Ennek egyik legújabb példája a NEOPLAN Skyliner emeletes távolsági autóbusz, amelynél a kamerarendszerek száműzték az összes tükröt. A fényűző óriásbuszt hazánkban testközelből próbálhattuk ki.
Ma még a drága prémium-személyautók, illetve sportkocsik körében is ritkaságszámba megy, hogy kamerák helyettesítsék a visszapillantó tükröket, hát még a haszonjárművek világában. Tavaly a hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon az autóbuszok közül elsőként a NEOPLAN Cityliner és Skyliner is a tükröket kiváltó OptiView rendszerrel jelent meg. A gyári tesztbusz hazánkba látogatásával pedig már a magyar utakon is „vizsgázott” ez a technológia.
Az új megoldás szemmel látható előnye, hogy sokkal elegánsabbak a kis kameraházak, mint a hatalmas tükörcsápok, amelyek miatt az 1990-es évek elején még gyakran gúnyolták a buszokat. Nem elhanyagolható szempont ez egy olyan látványos, feltűnő formavilágú prémium-turistabusz esetében, mint a NEOPLAN Skyliner. Ám ennél is fontosabb, hogy a méretes tükörszárak hiánya számottevően csökkenti a légellenállást, illetve ezáltal az üzemanyag-fogyasztást, valamint a szélzajt. Míg a buszokban a tükörszárak felől általában már 70-80 kilométer/óra sebességtől egyértelműen hallható a szélzúgás, addig a tesztbuszban a kamerák még száz kilométer/óra tempónál sem hallattak magukról. Ezenkívül a buszok homlokfalán messze túlnyúló csápok igen gyakran sérülnek, illetve okoznak sérülést a környezetükben manőverezéskor, ám erre a kompakt kamerák esetében szinte elenyésző az esély.
Mindezek ellenére a gépkocsivezetők ma még gyakran idegenkedve és bizalmatlanul fogadják a visszapillantó tükröket helyettesítő kamerákat. Attól tartanak, hogy nem lehet megfelelően látni a kamerákkal, főként rossz időjárási, illetve látási viszonyok esetén. Nos, a valóság ennek éppen az ellenkezője. Egyrészt a kis- és a nagylátószögű kamerák képeit kiválóan megjelenítő, méretes kijelzőket az A oszlopokon belül helyezik el, ezért a gépkocsivezetőnek kevésbé kell oldalra kifordítania a tekintetét, valamint ezek jóval kisebb szeletet takarnak ki a látómezőből, mint a tükrök. Menetpróbánk tapasztalatai szerint a rendszer a forgalomban közlekedve éppúgy kellően nagy látóteret nyújt, mint manőverezéskor. A kijelzők képe pedig napsütésben is tisztán, egyértelműen látható.
Ráadásul a kis átmérőjű optikák felülete jóval kevésbé koszolódik, mint a méretes tükörlapok, főként, hogy a lencsék üvegét víz- és kosztaszító bevonattal látják el. Ezenkívül a kamerák képét feldolgozó szoftver olyan hatékonyan korrigálja a fényerőt és a kontrasztot, hogy például gyenge fényben, illetve sötétben jobban lehet látni a kamerákkal, mint a hagyományos tükrökkel. Arról nem is beszélve, hogy rossz minőségű úton a tükörszárak könnyen rezegni kezdenek, nehezítve a hátralátást, ami a karosszériához rögzített kis kamerákkal nem fordul elő.
Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy a tükörcsápok hiányában hogyan láthatja a járművezető a közvetlenül az autóbusz előtti területet. Természetesen a fejlesztők erre is gondoltak. A tesztbuszt a visszapillantókat helyettesítő optikákon kívül még négy kamerával látták el. Az egyik a jármű előtti, a másik a busz mögötti teret figyeli, a harmadik kamera a második ajtónál található, míg a negyedik az utastér felső szintjét felügyeli. Ezek képe pedig a műszerfal középkonzolján elhelyezett MAN Multimedia Coach Advanced (MMC Advanced) vezetőtéri multimédia-rendszer nagyméretű, színes érintőképernyőjén jeleníthető meg, amelyen gombnyomással lehet váltogatni a nézeteket. Természetesen itt is mindig tiszta, éles, jó minőségű kép segíti a gépkocsivezető munkáját. Ezenkívül az utastéri multimédia-rendszer is a Boschtól származik a kipróbált tesztjárműben. Ez biztosítja az utasok számára a szórakozást és a kommunikációt a leghosszabb utak során is.
A digitalizáció tehát a visszapillantó tükrök helyettesítése terén is ugyanazokat az előnyöket nyújtja, mint más technológiák esetén, javítja a biztonságot, csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást, valamint fokozza a kényelmet. Egyszóval hozzájárul a fenntartható közlekedés megteremtéséhez. Ráadásul ezek a kis kamerák ma már nem ritkán olcsóbbak, mint a domborított tükrök. Ezen előnyök miatt reméljük, hogy egyre több járművön leváltják a kamerák a tükröket.