Skip to main content
 
Technológia

Egy dolog állandó: a változás

2020-04-14 No Comments 11 perc olvasási idő
Egy dolog állandó: a változás

Úgy tűnik a Red Bull és az Aston Martin hipersportautójára különösen igaz a címben lévő állítás. Három évvel ez előtt, amikor a két cég részleteket árult el a projektről, még csak a leggyorsabb sportautóról beszéltek. Aztán jött a bejelentés, hogy megcélozzák vele a Le Mans-i győzelmet, néhány hónapja pedig az újabb hír, hogy az egész 24 órás projektet leállították. A Valkyrie azonban megszületett és már az utakat járja.

A Formula-1 istálló és az Aston Martin mérnökei nagy reményekkel vágtak neki a sportautó tervezésének és fejlesztésének. Maga a csapat élő mérnöklegendája, Adrian Newey vezette a projektet, célként pedig azt határozták meg, hogy Formula-1 léptékkel is értelmezhető leszorítóerőt termeljen a kész modell és így bármely pályán megállja a helyét. A bemutatott prototípuson már jól látható volt, hogy ennek alá is rendeltek szinte mindent. Az embernek olyan érzése volt az első képeket nézegetve, mintha a mérnökök egy Formula-versenyautóra karosszériaelemeket építettek volna, és ez tulajdonképpen így is van.

Persze az igazi érdekességek a borítások alatt kaptak helyet. A hajtáslánc részleteit ugyan sokáig titok övezte, de azt már viszonylag korán lehetett tudni, hogy a V12-es erőforrásból 1000 lóerőt csalogattak elő a mérnökök, amit ráadásul 10 500-as percenkénti fordulatnál adott le a motor. A 740 Nm nyomaték is 7000-es, vagyis közúti motorokhoz képest szokatlanul nagy fordulat mellett érkezett meg, vagyis valódi Formula-1 élményt sejtettek az adatok.

Ma már persze ismertek a kiegészítő hibrid rendszer paraméterei is. A kombinált rendszerteljesítmény 1160 lóerő (10 500 fordulat/perc mellett), a maximális forgatónyomaték pedig 900 Nm (6000 fordulat/perc mellett). Szám szerint a villanymotor 160 lóerőt és 280 Nm nyomatékot biztosít, a rendszer hangolása viszont szintén arra enged következtetni, hogy egyértelműen a teljesítmény lebegett a mérnökök szeme előtt.

A Valkyrie viszont tényleg nem csak ezért különleges. Az 6,5 literes V12-es erőforrás mindössze 206 kilogramm tömegű, ugyanakkor külső burkolatai, hasonlóan a sebességváltó házához az autó teherviselő elemei is egyben. A sebességváltón találhatók például a hátsó futómű rögzítési pontjai is. És ha már az erőforrásnál, valamint a sebességváltónál tartunk, fontos megjegyezni, hogy a Valkyrie motor és sebességváltó-vezérlőjét a Bosch szállítja az Aston Martin és a Red Bull közös csapatának.

Felülnézetből látszik igazán mennyire speciális a Valkyrie formája

Felülnézetből látszik igazán mennyire speciális a Valkyrie formája

A hibrid rendszerhez tartozó akkumulátorpakk az autó teljes elektromos hálózatának ellátásáért felel, vagyis nincs külön 12 voltos akkumulátor az indításhoz és a kényelmi extrákhoz. A speciális akkuk a horvát Rimac sportkocsigyártó és mérnökirodától érkeznek, akik már évekkel ezelőtt elkötelezték magukat az elektromos sportautók gyártása és fejlesztése mellett. Ez azért is fontos, mert a versenypályán egészen más körülményeket kell tolerálnia az akkupakknak. Gondoljunk csak bele, a különböző Tesla modellek elképesztő sprintekre képesek, de csupán 1-2 egymást követő alkalommal, mert a cellák védelmében, a hőmérsékletadatok függvényében, a vezérlőelektronikának korlátoznia kell a teljesítményt. A Valkyrie esetében a mérnökök megoldották a hőterhelés kérdését, így a hibrid rendszer folyamatos segítségére lehet az impozáns V12-es motornak.

A különleges hipersportautót a közelmúltban a Red Bull Racing két F1-es pilótája is kipróbálhatta. Max Verstappen kiemelte, hogy a még mindig fejlesztés alatt álló autó tempója a versenypályán is döbbenetes. A fiatal holland pilóta így foglalta össze az élményt:

Bár az autó még mindig a fejlesztés szakaszában van, de már érezhető a tempója, amely egy normál autóétól hát… nagyon különbözik.

Alexander Albon az istálló másik versenyzője egyenesen odáig ment, hogy kanyarokban stabilabbnak nevezte az utcai sportautót, mint versenyautóját:

A kanyarokra határozottan jobban reagál, mint egy F1-es autó, vagy egy normál közúti autó. Nagyon különleges.

Bár ez utóbbi barokkos túlzásnak tűnhet, ha jobban belegondolunk egyáltalán nem lehetetlen, hogy némi alapja azért van. A Valkyire tervezése során ugyanis nem voltak olyan kötöttségek, mint a Formula versenyautók esetében. És miután a Aston Martin lemondott a Le Mans-i szereplésről még inkább szabadkezet adhattak Adrian Newey csapatának.

A teszten készült videó

A közelmúltban megkezdődtek a különleges hipersportautó közúti tesztjei is. Ez általában az utolsó lépcső a kiszállítások megkezdése előtt. 150 ügyfél várja türelmetlenül, hogy megkapja saját autóját, amelyről Alex Albon azt is állította, hogy bár kívülről egy luxus sportautónak tűnik, belülről igazi versenygép. Az szinte biztos, hogy a pályanapok előtt nem lesz szükség különösebb felkészítésre az autó szempontjából. Az úrvezető tulajdonosoknak viszont biztosan fel kell kötniük a tűzálló aláöltözetet és mi a magunk részéről abban sem vagyunk biztosak, hogy nem látjuk még hivatalos versenycsapat színeiben a Valkyire speciális változatát.