Eddig még csak ízelítőt adtak nekünk a fagyos reggelek, de érdemes felkészülni! A gépjárművek indító akkumulátorai különösen nehezen viselik a mínuszokat, pláne a koros vagy rossz minőségű termékek, emiatt érdemes időben ellenőrizni és cserélni azokat.
Közelednek az ünnepek nyüzsögnek a bevásárlóközpontok, piacok, sűrűsödnek a rokonlátogatások és megtelnek a sípályák, valamint a szállodák. Ebben a hideg téli időszakban különösen bosszantó, ha az évvégi leállást az autónk magára is érvényesnek gondolja, megtagadva az indulást. Céges haszongépjárműnél ez akár jelentős bevételkiesést, egy családi autónál pedig biztonsági kockázatot és bosszúságot is jelenthet.

Idősebb járműveknél eleve érdemes a kapcsolódó rendszereket (generátor, feszültségszabályozó, indítómotor, stb) is vizsgálni a csere alkalmából
Az idősebb, vagy eleve rosszabb minőségű akkumulátoroknál ez a jelenség különösen gyakori. Könnyen megadják magukat, ha elszabadulnak a mínuszok, pláne, ha a jármű hosszabb ideig egyhelyben áll, mint például az ünnepek idején. Szerencsére az ilyen kellemetlen helyzetek könnyen megelőzhetők, egy Bosch Car Service műhelyben végzett akkumulátor ellenőrzéssel és szükség esetén cserével.
Pusztító hideg
A kedvező ár és a könnyű üzemeltethetőség miatt szinte minden járműben megtalálhatók a folyékony ólom-savas elektrolittal töltött 12 voltos akkumulátorok. Ezeknek az alkatrészeknek az egyik fő ellensége a hideg. Hiszen a folyékony kénsav és víz keverék teljesen lemerült akkumulátor esetén már mínusz hét fok alatt elfagyhat. Részlegesen lemerült telep esetén jobb a helyzet, de mínusz húsz fok közelében már ezek is biztosan megadják magukat. S mivel ilyenkor a motorok egyébként is több energiát igényelnek az induláshoz, ez egy valódi spirál kezdete. Pont akkor lenne szükség a legnagyobb indítási teljesítményre, amikor az akkumulátor éppen a legkevésbé tudja azt biztosítani.
Fontos kiemelni, hogy ez nem csak a hagyományos autókat érinti, ahol az ólom-savas elektrolittal töltött telepek indítóakkumulátoraként üzemelnek. A hibrid és elektromos modelleknél ugyan általában nem egy indítómotort működtetnek ezek az áramforrások, ugyanakkor a vezérlést végző reléket, a fékrásegítő vakum rendszerét ezek az eszközök látják el energiával.
Persze ezek működtetéséhez először be kell jutni az autóba, ami szintén nem feltétlenül egyszerű, hiszen az indításgátlót, a riasztót, de még a központi zárat is ez működteti. Azaz hiába van a legtöbb villanymotoros autóban lítiumion-akkumulátor, ha a vezető nem tudja azt aktiválni a kisfeszültségű rendszer segítségével.
Gyengítő tényezők
Azoknál a járműveknél, ahol ritka az indítás és nem egy generátor, valamint a benne lévő feszültségszabályzó tölti a 12 voltos akkut, probléma lehet a szulfátosodás is. Az akkumulátorokban a kémiai elemek reakciója során az ólom-lemez felületén ólom-szulfát kristályok képződnek, amelyek normál működés – azaz visszatöltés – mellett visszaalakulnak ólommá és ólom-dioxiddá. Viszont, ha az akkumulátort tartósan alacsony feszültségen használjuk, akkor ezek a kristályok egyre nagyobbra nőnek. Mivel nem tudnak lebomlani, cellazárlatot okozhatnak, amin akár egy alapos mozgatás, vagy töltés is segíthet, de csak ideiglenesen.
Mit tehetünk?
Az akkumulátorok állapota speciális műszerekkel pontosan mérhető, de akár egy pár ezer forintos eszközzel is nyomon követhető. Ha utóbbival nagyobb feszültségkilengéseket vagy a műszerfalon anomáliákat tapasztalatunk, esetleg járó motor mellett tartósan 13 volt alá csökken az érték, akkor érdemes cserében gondolkodni vagy legalább bevizsgáltatni a járművet a Bosch Car Service műhelyek egyikében.
Egy gyors műhelyteszt olcsóbb, mintha egy távoli helyszínre kellene kihívnunk a szerelőt. A rutinvizsgálat ráadásul nemcsak a telepet, hanem a töltőrendszert (például generátor, kábelek, saruk) is érinti, hiszen előfordulhat, hogy nem az akkumulátor a hibás, hanem a töltés elégtelen.

Érdemes szakszervizre bízni a cserét, néhány autónál ez mindenképpen szükséges, de a garancia is akkor jár az új akkumulátor mellé, ha szakember építi azt be
Ha új akkumulátor vásárlása jelenti a megoldást, akkor ellenőrizzük, hogy a kiválasztott alkatrész kellően nagy kapacitással és indítóáram erősséggel rendelkezik, valamint fizikai méretei illenek-e a járművünkhöz. Fontos, hogy megfelelően rögzíthető legyen és figyeljünk a polaritásra is. Ha ugyanis fordított polaritású akkumulátort vásároltunk, akkor nem érnek el a vezetékek és a saruk a megfelelő helyre.
Ha minden stimmel és az új akkumulátor már a kezünkben van, akkor beszerelhetjük azt az autóba. Figyelni kell arra, hogy megfelelően legyen rögzítve, és a saruk kellően szorosak legyenek. Ha bármiben bizonytalanok vagyunk, érdemes szakszervizhez fordulni, egy rosszul rögzített akkumulátor ugyanis balesetveszélyes is lehet. Ráadásul bizonyos esetekben a garanciális feltételek között szerepel a szakműhely általi beszerelés is!
Évszázados tapasztalat
A Bosch több mint száz éve fejleszt akkumulátorokat, és folyamatosan új megoldásokkal javítja azok hatékonyságát. A vállalat az 1980-as évektől gyárt gondozásmentes modelleket, majd a kétezres évektől megjelentek a Start-Stop rendszerekhez fejlesztett AGM akkumulátorok is. 2016-tól pedig bizonyos járművekhez a lítiumion-áramforrások is elérhetők. A mai, Power sorozatú Bosch akkumulátorok már a modern járművek igényeihez igazodva biztosítanak megbízható indítást.





