Folyamatosan növekszik a villanyautók népszerűsége hazánkban is. Az elmúlt négy évben megtriplázódott azoknak száma, akik villanyautót vennének. A jelenlegi járműpark mintegy öt százaléka alternatív hajtású, de ez csak a kezdet, iparági várakozások szerint bő egy évtized múlva már 60 százalék körül lesz az arányuk.
Az elmúlt néhány év alatt jól érzékelhetően nőtt az elektromos autók népszerűsége Magyarországon. Egy nemrég, a Robert Bosch Kft. megbízásából, a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által készített reprezentatív felmérés szerint ugyanis jelenleg háromszor annyian vásárolnának elektromos autót, mint négy éve. A kutatásból az is kiderül, hogy a magántulajdonú alternatív hajtású, azaz gázüzemű, elektromos, hibrid vagy plug-in hibrid autók aránya a korábbi évek egy százalék körüli értékéről öt százalékra emelkedett.
Elektromos környezetvédők
„A kutatásunk rámutat arra, hogy a magyar lakosság körében megnőtt az igény a környezetkímélő autózásra, a trendek alapján a következő években az elektromobilitás egyre nagyobb teret nyer és meghatározó közlekedési móddá válik hazánkban is. Az átmenetben ugyanakkor továbbra is fontos szerepe lesz a hagyományos, azaz a belső égésű motoroknak” – mondja a kutatás eredményével kapcsolatban Gergen Péter, a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának elektromobilitásért felelős fejlesztési igazgatója.
Vonzó alternatíva
A legutóbbi, 2018-ban készült hasonló kutatással összevetve a mostani adatokat, megállapíthatjuk, hogy az elektromos autók vonzereje egyre nagyobb hazánkban is. A válaszok azt mutatják, hogy ma ugyanannyian vennének elektromos hajtású járművet (27 százalék), mint hibrid és plug-in hibridet (27 százalék), és szinte ugyanennyien választanák a benzines autót (26 százalék), míg a megkérdezettek csupán 9 százaléka döntene a dízel mellett.
Megbízható és zöld legyen!
A felmérésből az is kiderült, hogy a teljes magyarországi népességet reprezentáló összes megkérdezett szerint, ha autót választanak, az első és legfontosabb szempont a kiszámíthatóság, majd ezt követi a kényelem, az alacsony fenntartási költség, illetve a környezetvédelem. Azok között, akik már eleve nyitottak voltak az elektromos autók használatára, és tervezik, hogy ilyen járművet vásárolnak, már más volt a fontossági sorrend: a választás melletti legfőbb érv a környezetkímélő közlekedés volt és csak ezután következett az olcsóbb fenntartás, valamint a halk működés.
Bár a mostani felmérés szerint is rohamosan nő a villanyautók népszerűsége, valószínűleg ez a trend már nem fog változni a következő években, sőt! Iparági várakozások szerint 2035-ben az újonnan regisztrált járművek 60 százaléka már elektromos lesz.
Autó nélkül nem megyünk
A környezetvédelem szempontjából azért is kiemelkedően fontos a villanyautók elterjedése, mert Magyarországon a mobilitás legfontosabb eszköze továbbra is az autó, a háztartások 69 százaléka rendelkezik saját gépkocsival, ráadásul a magyarok majdnem kétharmada nem tudja elképzelni az életét nélküle – derült ki egy másik, de szintén a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által cégünk megbízásából készített reprezentatív felméréséből.
Ebből a kutatásból az is kiderült, hogy a magyarok körében fontos szemponttá vált a környezetkímélő közlekedés (78 százalék), ami megelőzi a gyorsaságot, ugyanakkor a legfontosabb szempont a kiszámíthatóság (91 százalék), amit a kényelem és a költséghatékonyság követnek.
Fenntartható jövő
A vizsgált adatok nem lepték meg a magyarországi, elektromos járművek fejlesztésével foglalkozó mérnökök vezetőjét.
„A jövő fenntartható mobilitása szempontjából egyre nagyobb jelentősége lesz az elektromos hajtásnak, az elektromobilitás pedig a Bosch magyarországi kutatás-fejlesztési és gyártási tevékenységének is az egyik fókuszterülete. Fontosnak tartottuk megvizsgálni, hogy a hétköznapi mobilitás során pontosan mik az emberek legfontosabb szempontjai, illetve hogyan viszonyulnak az elektromobilitáshoz” – mondta Gergen Péter, a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának elektromobilitás fejlesztés igazgatója.
A Bosch célja, hogy Budapest Kelet-Közép-Európa kutatás-fejlesztési központja legyen az elektromos- és hibrid hajtásláncok, valamint az egyéb műszaki megoldások fejlesztése révén. A magyarországi vállalatcsoport a kiterjedt K+F tevékenység mellett elektromos hajtástrendszereket és az e-mobilitáshoz kapcsolódó alkatrészeket is gyárt.
Kevesebb, de zöldebb autó
Az idei első negyedévben 11 százalékkal kevesebb új autót adtak át Magyarországon, mint 2021 azonos időszakában, és az év további részében is lassulásra számítanak a szakemberek. A tisztán elektromos és plug-in hibrid eladások azonban jelentősen növekedtek. Az adatokból kiderül az is, hogy a tavaly értékesített új járművek 3,5 százaléka volt tisztán elektromos hajtású, két évvel ezelőtt ez az arány még 2,4 három éve pedig mindössze 1,2 százalék volt. Eközben a használt villanyautók aránya sem elhanyagolható. 2021-ben ugyanis kicsivel több, mint a fele a Magyarországon forgalomba helyezett elektromos járműveknek külföldről, használtan kerültek hazánkba.