Skip to main content
 

Több mint húsz éve használ különböző Lamborghini modelleket az olasz rendőrség. Az együttműködés az autógyártó és a hatóság között 2004-ben, egy Lamborghini Gallardo átadásával kezdődött. A legújabb járművük egy Urus Performante.

A partnerség lehetővé tette az olasz rendőrök számára, hogy nagy teljesítményű járműveket használhassanak speciális járőrözési és sürgősségi orvosi segítségnyújtáshoz. A bikás modellek amellett, hogy az autópályákon felügyelik a rendet, eddig már több mint 200 szervszállítási feladatot is teljesítettek Olaszországban, és számos esetben hozzájárultak életek megmentéséhez. Ezen kívül több mint 1500 rendezvényen vettek részt, hogy a biztonságos vezetést népszerűsítsék.

Az olasz autópályákon visszatérő motívum a Lamborghini

Az olasz autópályákon visszatérő motívum a Lamborghini

A hatosfogat

Összesen hat jármű csatlakozott az olasz rendőrségi flottájához az elmúlt 20 évben. Ezek mindegyike különleges tulajdonságokkal és olyan fejlett műszaki megoldásokkal rendelkezett, amelyeket a biztonsági és vészhelyzeti műveletek támogatására terveztek. Nézzük, milyen járműveket kaptak eddig az olasz csendőrök a Lamborghinitől!

Gallardo 510-4

A rendőrségi Gallardo belső tere 2004-ben sem volt már megszokottnak nevezhető

A rendőrségi Gallardo belső tere 2004-ben sem volt már megszokottnak nevezhető

2004-ben az Automobili Lamborghini leszállította az első Gallardo 510-4-et az olasz állami rendőrségnek. Ez az autó volt az első sorozatgyártású Lamborghini, amelyet V10-es motorral szereltek. Száraz karteres kenési rendszerrel, hengerenként két felső vezérműtengellyel, változó szelepvezérléssel és láncos motorvezérléssel rendelkezett.

A Gallardo a római Stradale rendőrségi egységhez került, és négy évig teljesített szolgálatot. Ez idő alatt mintegy 140 000 kilométert tett meg a központi és déli régiókban végzett járőrözések és sürgős orvosi beavatkozások során. A forgalomfigyelő eszközökkel felszerelt Gallardo képes volt felismerni a veszélyes vezetési magatartást, azonosítani a rendszámtáblákat, és valós idejű képeket továbbítani a központoknak.

2005-ben egy második Lamborghini, szintén egy 510-4-es érkezett Bologna térségébe. Ez is elődjéhez hasonló berendezésekkel rendelkezett. Különlegessége abban rejlett, hogy a csomagtartóban eleve egy sürgős szervszállításhoz szükséges hűtőrekeszt hordott.

Gallardo LP 560-4

Gallardo LP 560-4

2008-ban az első Gallardókat felváltotta a Gallardo LP 560-4, egy továbbfejlesztett változat, 5,2 literes V10-es motorral, 560 lóerő teljesítménnyel. Mivel 3,7 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/órára, és 325 km/óra végsebességre volt képes, jól szolgálta az olasz állami rendőrséget az autópályákon. A középső és déli régiókban, elsősorban a Salerno-Reggio Calabria autópálya mentén állomásozott. A középmotoros autó csomagtartójába a gyors szervszállításhoz hűtőrekeszt, az életmentéshez pedig defibrillátort is beépítettek.

A mindennapi szolgálatok mellett ez a Gallardo számos reprezentatív eseményen is részt vett, például a hagyományos római rendőrségi felvonuláson, és kísérőjárműként szolgált olyan veterán versenyeken, mint a Targa Florio és a Milano-San Remo Rally.

Huracán LP 610-4

Ezt követően, 2014-ben az Automobili Lamborghini átadott egy Huracán LP 610-4-et az olasz rendőrségnek, amelyet 2017-ben egy második modell is követett. A járműveket egy még tovább fejlesztett, 449 kW (610 lóerő) teljesítményű 5,2 literes V10-es erőforrással szerelték fel. Mindössze 3,2 másodperc alatt képesek voltak álló helyzetből elérni a 100 km/h sebességet, és akár 325 km/órával is haladhattak.

Bár erről nehéz objektív véleményt alkotni…
… a Huracán talán minden idők legszebb rendőrségi uniformisba öltözött Lamborghinije

Minden részletét a maximális teljesítmény érdekében terveztek, beleértve az aerodinamikailag optimalizált, tetőre szerelt megkülönböztető jelzését is. Az ultralapos lámpák alján kék LED-ek találhatóak, míg az alumínium burkolaton elöl, hátul és oldalt fehér diódák világítanak.

Életmentő gyorsaság

2023 februárjában egy nemzeti átfogó program részeként az Emilia-Romagna-i rendőrséghez rendelt Lamborghini Huracánt egy életmentő akció keretében is bevetettek. Egy életveszélyes állapotban lévő, szervátültetése váró 57 éves nő számára kellett nagyon rövid idő alatt egy vesét a l’Aquila-i San Salvatore kórházból a torinói Le Molinette kórházba szállítani. A létfontosságú szervet sikerült időben eljuttatni és ezzel a rend őrei megmentették a beteg életét.

A legtöbb modell több életet is megmentett
Ez a menetteljesítmények mellett az előre telepített kiegészítőknek is köszönhető

Urus Performante

A rendőrségi flotta legújabb járműve az Urus Performante. Ezt az autót egy ikerturbós V8-as motorral szerelték, amely 666 lóerő maximális teljesítményt és 850 Nm nyomatékot produkál 2300 és 4500 fordulat/perc között. Ennek köszönhetően képes 0-ról 100 km/órára gyorsulni mindössze 3,3 másodperc alatt, a végsebessége pedig 306 km/óra. Ezt a modellt Sant’Agata Bolognese régióban a Lamborghini Centro Stile által tervezett fényezéssel látták el, amely a klasszikus „Polizia di Stato Blue” (rendőrkék) színt fehér és trikolor csíkokkal kombinálja a küszöbök, valamint az övvonal mentén.

Az Urus alapvető közbiztonsági felszereléseket kapott, többek között egy biztonságos fegyvertartó fiókot, egy összecsukható üzenőpanelt, egy szerszámok számára kialakított rekeszt a csomagtartóban és egy defibrillátort. Mint minden járművet, ezt is felszerelték a szervszállításhoz hűtött rekesszel, amely kijelzővel és adatgyűjtővel is rendelkezik a hőmérséklet folyamatos ellenőrzéséhez.

Az Urus mind közül a legjobban felkészített rendőrségi Lamborghini

Az Urus mind közül a legjobban felkészített rendőrségi Lamborghini

Bosch-fejlesztés mentette meg a Lamborghinit

A legendás Countach amerikai változatában használt a Lamborghini először Bosch K-Jetronic üzemanyagbefecskendező-rendszert. Az olasz sportkocsi ugyanis nem tudta teljesíteni karburátoros motorjával az Egyesült Államok és főleg Kalifornia állam szigorú környezetvédelmi előírásait. A K-Jetronic bevezetését követően indulhatott meg az amerikai export, ami az 1980-as évek második felében a túlélést jelentette a legendás olasz cégnek.

LMDh-hajtáslánc az első hibrid Lamborghini versenyautóban

A Bosch versenyautókhoz fejlesztett hibrid rendszere rugalmasan használható és különféle jármű- és motorkoncepciókkal kombinálható, ráadásul kiemelkedő teljesítményt kínál. A hajtásba bekapcsolódva 50 kW, rekuperációs üzemmódban pedig 200 kW teljesítményt produkál a villanymotor.

Az első Lamborghini versenyautó, amelybe az LMDh hajtásláncot szerelték, az SC63, ami egyben a legfejlettebb versenyautó, amelyet a Lamborghini valaha épített. A prototípus egy vadonatúj 3,8 literes duplaturbós V8-as motorral rendelkezik, ehhez kapcsolódik a Bosch más gyártóknál is bizonyító rendszere.

LMDh-hajtáslánc az első hibrid Lamborghini versenyautóban

Persze nemcsak ez, hanem az utcai bikás modellek is sok Bosch alkatrészt tartalmaznak és tartalmaztak az 1980-as évektől. És talán azzal sem árulunk el nagy titkot, hogy az olasz rendőrség járműveinek V10-es erőforrásait Magyarországon, az Audi motorszerelő üzemében készítették.