Az idei CES egyik legnagyobb szenzációja a Bosch IoT Shuttle koncepciója volt. Az önvezető és elektromos négyszemélyes kisbusz koncepciója alapjaiban változtathatja meg a közösségi közlekedést. A különleges jármű nemcsak utazásra, hanem munkavégzésre és kisebb üzleti megbeszélések lebonyolítására is kiváló.
Sokan a városban dolgozók közül azért idegenkednek a tömegközlekedéstől, mert az nem kellőképp tiszta, gyors, vagy épp kényelemes. Mások azért vállalják az autóval járó dugókat, mert abban lehet kényelmesen üzleti telefonokat intézni, vagy nagyobb táskákat, munkavégzéshez szükséges csomagokat szállítani. Nekik jelenthet megoldást az IoT Shuttle, vagy más néven iránytaxi, amely elektromos meghajtásának köszönhetően csöndesen, önvezető rendszerének köszönhetően pedig kényelmesen eljuttatja utasát céljához. Ráadásul úgy, hogy közben tökéletes munkakörnyezetet is biztosít.
A kiállításon mérnök kollégáink bemutatták, hogyan is kell elképzelni a használatát a gyakorlatban. A jármű időzítve előre, vagy akár valós időben megrendelhető, házhoz megy az utasért és értesítést küld, ha megérkezett. A felhasználó (esetünkben hívjuk Annának a hölgyet) eldöntheti, hogy egyedül szeretne utazni, vagy megosztja a taxit másokkal, így csökkentve a költségeket. Fontos kiemelni, hogy a Bosch ez esetben nem csak egy víziót állított fel, hiszen a shuttle szoftverét és hardverét jelenleg is fejlesztik kollégáink. A komplex rendszer kezeli a fizetési lehetőségeinket és pontos elszámolást készít egy megosztott utazás esetén is. Így azonnal kaphatunk például számlát, ami üzleti felhasználás esetében kimondottan lényeges.
De térjünk vissza hősnőnkhöz, aki tehát megrendelte a taxit és utazik a munkahelye felé, ami közel egy órányira van otthonától. Elfoglalja helyét és mivel egyedül utazik, csatlakoztatja telefonját a jármű digitális agyához. A jármű szélvédőjébe integrált nagy méretű kijelzőn tudja áttekinteni napi teendőit, majd azt az e-mailt is, amit egyik ügyfelétől kapott. Mivel Anna építészként dolgozik, így John, az ügyfél, terveket szeretne vele egyeztetni, de csúszásoktól tart, mivel épp indulóban van a repülőtérre és hosszú repülőút elé néz. Anna azonnal reagálni tud, és mivel a reptér számára pont útba esik, ezért úgy módosítja a shuttle útvonalát, hogy felvegye Johnt. Menet közben egyeztetni tudják a megváltozott terveket, ezzel pedig elkerülik a csúszásokat. John a reptérnél elköszön Annától, kifizeti az utazás rá eső költségeit. Anna tovább indul, de szinte azonnal hívja barátnője, hogy nem találja a kedvenc sálját, pedig a szombati házibuliban még megvolt. Anna útnak indítja otthoni robotporszívóját, amelynek kamerájával keresi a fontos kiegészítőt. Meg is találja lakásában a kanapé és a dohányzóasztal között, így megírja barátnőjének, hogy délután átmehet érte. Közvetlenül ez után belenéz a hűtőszekrénybe, hogy lássa mivel tudja majd megkínálni vendégét, és mivel szinte üres a hűtő, gyorsan a bevásárlást is elintézi. Megérkezve a munkahelyéhez épp kiszáll, amikor a shuttle figyelmezteti, hogy valamit a járműben felejtett. Kis híján elhagyta kedvenc napszemüvegét, de az IoT Shuttle megmentette ettől. Honnan tudta, hogy valami ott maradt? A válasz egyszerű: a járműben kamerák vannak elhelyezve, amelyek detektálják az ott felejtett tárgyakat, illetve például azt is, hogy szükség van-e a taxiban takarításra. E mellett a hálózatba kapcsolt elektromos jármű képes automatikusan a töltőponthoz gurulni, vagy ha szükséges, karbantartásra indulni. Így szinte mindig kihasználható lesz, ami pedig az üzemeltetők számára örömteli hír.
Mindezek alig egy óra eseményei voltak. Ez az óra, ma egy céges autóval meddő idő, és a hagyományos tömegközlekedés sem biztosított volna lehetőséget ennyi mindenre. Persze ez nem a közeli jövő, de jól szimbolizálja, hogy az olyan nagyvárosokban, amilyen például Budapest is, már nem is feltétlenül az önvezető autó a jövő közlekedési eszköze. Annak fenntartása ugyanis feleslegessé válik a felhasználók nagy részének, ha ezek az iránytaxik elterjednek. Ha már csak napi egy órát meg tud majd vele takarítani az emberek jelentős része, sikerre van ítélve a koncepció. Hiszen az idő a legdrágább kincsünk és a legyen bármilyen jó is egy autó, a vezetési élménnyel nem kompenzálhat a városi dugóban álldogálva.
Az IoT Shuttle koncepciót bemutató videó
Persze nem arról van szó, hogy mindenki számára ez lesz a megfelelő közlekedési alternatíva, de az amúgy is zsúfolt nagyvárosokban egyértelműen ez jelentheti a jövőt. Ha megerősítést szeretnénk nyerni, érdemes megnézni a budapesti dugókban álldogáló autókat. A legtöbben általában egy ember ül, nagy részük pedig a telefonja segítségével próbálja elütni az araszolással töltött időt, épp úgy, ahogy Anna is kezdte utazását…