Mesterséges intelligenciával működő, mindent látó kamerák, körkörös érzékelésre képes radarrendszerek segítik minden pillanatban és helyzetben a járművezetőket. Mobiltelefon helyett pedig okosszemüvegen keresztül nézhetjük menet közben a navigációs információkat, vagy éppen a szöveges üzeneteinket. A Bosch legújabb fejlesztéseinek köszönhetően ilyen támogatást kaphatnak az autósok a közeli jövőben.
Szinte naponta érkeznek hírek arról, hogy milyen vezetéstámogató eszközöket fejlesztenek az autóipari cégek, köztük vállalatunk is. Annyi újdonságról hallani, hogy már nehéz kiigazodni, mi mindent is tudnak az autók. Ezért szedtük most csokorba legfrissebb és legfontosabb technikai újdonságokat, amelyek hamarosan piacra kerülnek és jelentősen megkönnyítik a járművezetők életét a közeli jövőben.
Helyettünk is figyelnek a kamerák
Biztonságunk szempontjából talán az egyik legfontosabb fejlesztés a mesterséges intelligenciával működő járműbelsőtér-felügyelet. Ez az eszköz ugyanis folyamatosan figyeli a járművezető tekintetének irányát, a szemhéjak mozgását és az üléspozíciót is. A rendszer felismeri, ha a vezető fáradt, tekintete elkalandozik, sőt akár azt is, ha a telefonját nézi! Ilyen esetekben azonnal riaszt, hogy elkerülhetőek legyenek a kritikus helyzetek. Ráadásul emellett figyeli azt is, milyen pozíciókban és mennyien tartózkodnak a járműben, így optimalizálja a biztonsági és a kényelmi rendszerek működését. Ezért ez az asszisztens a jövő részleges, vagy teljesen önvezető autóinak elengedhetetlen része lesz majd.
Nem csak a belső teret figyelik azonban mesterséges intelligenciával működő kamerák, hanem a külső környezetet is. Az intelligens elülső kamerák nem csupán észlelik és azonosítják az utunkba kerülő objektumokat, hanem különböző osztályokba sorolják azokat és akár a mozgásukat is azonosítják. Így akár a részleges takarásban lévő gyalogosokat, kerékpárosokat, vagy autósokat is időben azonosítja a rendszer és figyelmezteti a jármű vezetőjét, sőt beavatkozásra utasítja az autó vezérlőegységét. Az „előre látó” kamerák mellett hatékonyan növeli a biztonságot a radarérzékelők új generációja is. A körkörös érzékelésre képes eszközök szélesebb látószögüknek, nagyobb érzékenységüknek köszönhetően még megbízhatóbbak lettek.
Kulcs nélkül könnyebb
Az utasok biztonsága mellett persze fontos szempont a jármű biztonsága és a praktikus, kényelmes használata is. A Bosch által fejlesztett „tökéletesen kulcs nélkül” (Perfectly keyless) névre keresztelt rendszer ennek jegyében készült. Jóval többet tud, mint egy egyszerű kulcs, vagy akár indítókártya. Többek között például azért, mert nem kell magunknál tartani semmilyen eszközt sem a nyitásához és indításához, ehhez elég a mobiltelefonunk, illetve az arra letöltött alkalmazás. Nem felejthetjük otthon és persze elveszíteni sem tudjuk, legfeljebb a mobiltelefonunkkal együtt. Amennyiben ez előfordulna, másik eszközről is letilthatjuk az elveszett, ellopott készüléken a gépjármű-indítási engedélyt. Emellett kényelmes az is, hogy a családtagjainknak, barátainknak vagy éppen egy autószerelőnek is tudunk jogosultságot adni, akár időkorlát beállításával. A készülék lemerülésétől sem kell tartani, az az érintéses bankkártyákhoz hasonlóan működő passzív NFC-technológiát használ.
Már a napellenző is okos?
Egészen mostanáig nem sokat változtak az elmúlt közel száz év alatt a járművek napellenzői. Ám valljuk be: a legtöbb gépjárművezetőben fel sem merült, hogy lehetne másmilyen is ez a kiegészítő. A vakító fénysugarak hatékony tompítására azonban most készült el egy új találmány, a Virtual Visor okos napellenző. A rendszer lényege, hogy a kamerából, mesterséges intelligenciából és LCD-ből álló komplex megoldás felismeri a vezető szemébe tűző napsugarak beérkezési szögét, a detektálás után pedig azoknak megfelelően sötétíti el napellenzőként lehajtható kijelzőt. A mesterséges intelligencia algoritmusai segítenek abban, hogy a Virtual Visor csak a zavaró napsugarakat blokkolja, ezzel együtt pedig maximális kilátást biztosít. Bár sokan azt gondolják az ilyen rendszerekről, hogy felesleges úri huncutságok, az igazság az, hogy a Virtual Visor kimondottan hasznos biztonsági szempontból is. A hagyományos napellenző ugyanis csupán a napsugarak egy részét tudja blokkolni, miközben a kilátást jelentősen korlátozza.
Megmutatjuk hogyan született meg és hogyan működik az okosnapellenző
Biztonságos vezetés okosszemüvegben
A mobiltelefon-használat elválaszthatatlan az autózástól, a legtöbb vezető nem tud lemondani még menet közben sem arról, hogy nézegesse a közösségi oldalakat, vagy éppen az üzeneteit. Mindez persze sokszor veszélyes lehet. A Bosch Sensortec által fejlesztett Light Drive okosszemüveg azonban úgy használható, hogy tekintetünket egy pillanatra sem kell levennünk az útról, mivel a mikro-elektromechanikai rendszerre (MEMS) épülő fényszkenner letapogatja az okosszemüvegbe ágyazott holografikus optikai elemet (HOE), amely a fénysugarat az emberi retina felületére irányítja, így kialakítva a képet, amely mindig fókuszban van. A kivetített kép nagy felbontású, éles, világos és csak a viselő számára látszik. Az adaptív fényerőnek köszönhetően pedig még közvetlen napsütésben is tökéletesen látható. Ráadásul a technológia kompatibilis az ívelt és korrekciós lencsékkel is, így a gyógyszemüveget hordók számára is használható. Vezetés közben tehát nagyon praktikus és biztonságos, például azért is, mert mindig csak a legszükségesebb információkat látjuk, minimalista, áttekinthető formában. Ráadásul ezek a szemüvegek nemcsak az információk megismerésére lesznek alkalmasok, hanem egyszerű intuitív vezérlő utasítások kiadására is. Például érintéssel irányíthatjuk a zenelejátszó szoftvert, vagy akár a navigációt.
Így működik az okosszemüveg
Ezek az eszközök mind-mind a közelmúlt újításai, de mára már sorozatérett technikát képviselnek. Megjelenésükre egyelőre az új járművekben lehet számítani, de az okosszemüveg például szinte bármilyen telefonnal párosítható, így szinte bármelyik járműben használható lesz majd.