Skip to main content
 

Ötven évvel ezelőtt kezdte meg a Volkswagen a Golf sorozatgyártását Wolfsburgban. Ekkor még senki sem tudta, hogy a legendás Bogár utódja minden idők legsikeresebb Volkswagen modellje és legkelendőbb európai autója lesz. Ma pedig már a nyolcadik generációnál tart. A Golf sikerében a Boschnak is komoly szerepe volt és van.

Modellből kategória

A Golf saját kategóriájának adott nevet, és emberek generációit szolgálta a világ minden táján. Az 1974-es első Golfot máig már több mint 37 millió példány követte. Vagyis az elmúlt 50 évben világszerte minden egyes napon több mint 2000 ember döntött úgy, hogy új Golfot vásárol.

A kerek Bogártól a szögletes Golfig

Az első Golf modellek 1974 júliusában bukkantak fel a kereskedésekben. Míg korábban a Bogár és más farmotoros autók uralták a piacot, a Golffal egy új korszak kezdődött, amelyet az elöl, keresztben elhelyezett motorok jellemeztek. A Volkswagen ezt a megoldást nem sokkal korábban már alkalmazta a K70, majd a Scirocco és a Passat esetében.

Rögtön bejött

A több mint 21,5 millió példányban gyártott legendás Bogár utódjaként a Giorgio Giugiaro és a Volkswagen Design által megálmodott Golfnak komoly elvárásoknak kellett megfelelnie. Ma már kijelenthetjük, ez minden tekintetben sikerült: a vásárlókra olyannyira nagy hatással volt a modern koncepció, a variálható belső tér és az új design, hogy a Golf 1976 októberére már elérte az egymilliós darabszámot.

Világautó

Eddig csak Wolfsburgban több mint 20 millió példányt gyártottak. Emellett 17 millió Golfot más németországi üzemekben, valamint Belgiumban, Brazíliában, Kínában, Malajziában, Mexikóban, Szlovákiában és Dél-Afrikában készítették. Kijelenthetjük tehát, hogy a Golf egy igazi világautó.

A Golf a kezdetektől fogva sikeres

Golf I – A méltó utód

Ahogy a Golf minden következő generációja, úgy az első is a műszaki színvonal és az aktuális autóipari trendek alakítója volt. És ez nem csak a kornak megfelelő, ötletes helykihasználásra és a jármű elsőkerék-hajtására volt igaz. 1976-ban az első Golf GTI-vel a Volkswagen elindította a kompakt osztály sportos ágát. A Golf D (1976) és a későbbi Golf GTD (1982) biztosította a dízelek megjelenését a szegmensben. 1979-ben pedig a Volkswagen piacra dobta a Golf Cabriolet, vagyis vászontetős változatát, ami egy ideig a világ legkelendőbb kabriója volt. A Golf első generációjából 1983-ig összesen 6,9 millió darabot adtak el – a Golf I tehát a Bogár méltó utódjának bizonyult.

Golf II – A mérföldkő

A Volkswagen akkori főtervezője, Herbert Schäfer álmodta meg a második Golfot, de sok mindent megtartott az első generációból. Ezek a klasszikus jegyek garantálják, hogy a típus mindig is az első modell továbbfejlesztése maradt. Ez a mai napig a Golf sajátja, ami Herbert Schäfer érdeme is. Persze közben a műszaki tartalom is fejlődött: az olyan technológiák, mint a szabályozott katalizátor, a Bosch által fejlesztett ABS és az összkerékhajtás a Golf II-ben debütáltak. Ebből a generációból 1983 és 1991 között összesen 6,3 millió darab készült.

Golf III – Fő a biztonság

1991 augusztusától a Golf III a biztonság új korszakát indította el. 1992-től már légzsákokkal is elérhető volt, és a karosszériája is korának legbiztonságosabb autói közé emelte. Ezt a vásárlók is értékeltek, hiszen 1997-ig 4,8 millió darab készült ebből a generációból. A termékcsalád számos további újítást tartalmazott, ilyen volt például az első hathengeres motor (VR6), a sebességszabályzó automatika és az első oldallégzsákok. Ennél, vagyis a harmadik generációnál jelenetek meg a kombi változatok is.

Golf IV – A stílusikon

Az 1997-ben bemutatott Golf IV ma már stílusikonnak számít, köszönhetően letisztult vonásainak és a termékcsaládra jellemző markáns C-oszlopnak. Ezzel párhuzamosan az ESP debütálása hozzájárult ahhoz, hogy a fokozott biztonság a széles tömegek számára is elérhetővé váljon. Ezek mellett a teljesítményre is figyelt a gyártó, 2002-ben a Volkswagen piacra dobta az eddigi legsportosabb Golfot: az R32 250 km/órás végsebességre volt képes. 2003-ban ez volt az első Volkswagen, amely kettős tengelykapcsolós automatizált sebességváltót (DSG) kapott. A Golf IV-et ugyanebben az évben 4,9 millió gyártott példány után leváltották.

Golf V – Kényelem, biztonság, minőség

A 2003-ban bemutatott ötödik Golf kiemelkedő kényelmével kerekedett felül legtöbb versenytársán az alsó középkategóriában. Ugyanez igaz volt a minőségre is. A lézerhegesztett karosszéria sokkal merevebb volt a korábban alkalmazott megoldásokhoz képest. Emellett akár nyolc légzsákkal is rendelhető volt. A 2008-ig 3,4 millió példányban gyártott Golf V emellett új, négylengőkaros hátsó felfüggesztéssel, bi-xenon fényszórókkal és az első 7 fokozatú DSG-vel nyűgözte le a vásárlókat.

Golf VI – Csúcstechnológiás kompakt osztály

A 2008-tól gyártott hatodik generációból 3,6 millió példány készült. Itt ismét a biztonság került előtérbe: az Euro NCAP töréstesztjén a maximális öt csillagot kapta meg. Az olyan új technológiák, mint a Light Assist (fejlett távolságifényszóró-szabályozás), a parkoló asszisztens, a visszagurulás-gátló és az adaptív futómű-szabályozás (DCC) a 2009-es „Év Autója” címet hozták és a kor egyik legfejlettebb kompakt autójává tették.

Golf VII – Könnyű és keveset eszik

A Volkswagen 2012 szeptemberében ünnepelte a hetedik Golf világpremierjét. Erre a generációra a legjellemzőbb, hogy elődjénél mintegy 100 kilóval könnyebb lett, emiatt 23 százalékkal csökkent a fogyasztása is. Emellett új vezetéstámogató rendszerek jelentek meg, az ütközés utáni automatikus fékrendszer, az adaptív sebességszabályzó és forgalomfigyelő rendszer. Később, 2014-ben, reagálva a kor elvárásaira, debütált az új e-Golf. Összesen 6,3 millió hetes Golfot gyártottak 2019-ig.

Golf VIII – A progresszív modern korszak

A Volkswagen 2019 októberében mutatta be a Golf VIII-at, ami új mild és plug-in hibrid hajtásával új irányokat jelölt ki a kompakt kategóriában: a hálózatról tölthető hibird tisztán elektromos hatótávolsága ugyanis jelentősen nőtt, akár több mint 100 kilométert képes megtenni. De nem csak a hajtásláncok terén forradalmi ez a modell. Ma már a belépőszintű változat is olyan vezetőtámogató rendszereket tartalmaz szériafelszereltségként, mint a sávtartó asszisztens, a forgalomfigyelő rendszer, a LED-technikás fényszórók és hátsó lámpatestek, illetve az automata légkondicionáló. Az opcionális adaptív futómű-szabályozással (DCC) és a menetdinamikai menedzserrel kombinálva a Golf VIII ebben a kategóriában is példátlanul sok mindent kínál a kényelem és a dinamika terén. Eddig több mint egymillió darabot adtak el belőle.

A Boschsal közösen az önvezetés felé

A Volkswagen az elsők között csatlakozott ahhoz a kezdeményezéshez, amelynek lényege, hogy anonim adatgyűjtéssel a Bosch és partnerei adatbázist építsenek önvezető autók számára. A rendszer a nyolcas Golfok kamera és radarérzékelőinek információit, valamint a mozgási adatait használja. Ezek alapján képes pontos helyadatokkal, valamint irányítást szolgáló szintekkel bővíteni a jelenlegi navigációs térképeket. Az információk alapján a rendszer képes azonosítani a felfestéseket, vagy azok hiányát, a különböző korlátozásokat, jelzőtáblákat, vagy akár az úthibákat is. Így már akár kettes szintű önvezetésre is képesek lehetnek a rendszerrel felszerelt járművek. Értelemszerűen minél több jármű szolgáltatja az adatokat, annál pontosabb és használhatóbb lesz a rendszer. A Bosch megoldásnak egy másik komoly előnye, hogy az emberi paramétereket is tökéletesen modellezi, így az önvezető járművek viselkedése is természetesebb lehet. Az adatoknak köszönhetően ugyanis az automatizált járművek információkkal rendelkeznek az útgeometria és a táblák mellett arról is, hogy egy-egy kanyart milyen kormányzási szöggel és kerékfordulatszámmal oldanak meg a különböző járművezetők. Ezek és a hasonló anonim adatok jelentik a fejlesztési lehetőségek következő szintjét. A Bosch és partnerei – így például a Volkswagen is – ezekkel kerülnek egyre közelebb az automatizált vezetés megvalósításához.