Napjainkban különösen fontos az elektromos hajtásláncok fejlesztése, azokhoz pedig elengedhetetlen, hogy megfelelő mennyiségben és minőségben álljanak rendelkezésre akkumulátorok. A Bosch a Volkswagen-csoporttal összefogva, a két vállalat tapasztalatát egyesítve fejleszti és gyártja az akkumulátorrendszerekhez szükséges eszközöket.
Akkumulátor- és üzemanyagcella-rendszerek előállításához szükséges eszközök gyártását tervezi vállalatunk a Volkswagen-csoporttal közösen. Minderről a Bosch csoport és a Volkswagen már szándéknyilatkozatot is aláírt. A két vállalat integrált akkumulátorgyártási rendszerekhez és az ezekhez kapcsolódó karbantartási szolgáltatásokhoz közös vállalatot is alapít a tervek szerint, az akkumulátorcella- és akkumulátorrendszer-gyártók kiszolgálása érdekében. A két vállalat összefogásával nem titkoltan az a cél, hogy piacvezető szerepre tegyenek szert az akkumulátorgyártás és fejlesztés rohamosan fejlődő területén. Emellett mindkét vállalat elkötelezett a fenntartható fejlődés mellett, ezért a termelési lánc lerövidítése, a helyi beszállítók, alvállalkozók minél nagyobb arányú bevonása is szerepel a tervekben, amelyek segítségével közelebb kerülhetünk a szén-dioxid-semleges mobilitás megvalósításához.
A Bosch és a Volkswagen közös célja, hogy az akkumulátorcellák nagyüzemi gyártásához szükséges folyamatok és alkatrészek teljes skáláját tudják szolgáltatni. A partnerség egymást kiegészítő szakterületekre támaszkodik majd: a Bosch komoly tudással rendelkezik a gyárautomatizálás és a rendszerintegráció terén, a Volkswagen pedig nagy tapasztalattal bír az autógyártás kapcsán, és hamarosan vezető akkumulátorcella-gyártóvá is válik. A szolgáltatásra az egész iparágban már most is óriási a kereslet: csak Európában a különböző cégek 2030-ig mintegy 700 gigawattóra éves összkapacitású cellagyárak építését tervezik.
Az első közös kísérlet
Korántsem ez az első eset, amikor a két cégcsoport közös fejlesztésbe kezd az elektromobilitás területén. Sokakat akár meg is lephet, de már ötven évvel ezelőtt, 1972-ben is készült egy villanymotoros jármű, a Volkswagen T2 Transporter, amelyet a Bosch, illetve a Varta és az RWE német energiaszolgáltató együttműködésével fejlesztettek ki. Ezt az „ősi” elektromos Transportert a jármű hátsó traktusába szerelt egyenáramú motor hajtotta, és folyamatosan 16 kW teljesítményt nyújtott. Áramforrásként akkor még ólomakkumulátorokat használtak, amelyeket a jármű padlójára szereltek és összesen 850 kilogrammal terhelték meg a járművet.
Új utakon az e-Golffal
A Bosch által fejlesztett és gyártott, erőteljes, 85 kW-os (115 lóerős) teljesítményű és 270 Nm nyomatékot biztosító szinkron villanymotor hajtotta a Golf VII-re épülő e-Golfokat, amelyek az újkori villanyautózás első Volkswagen modelljei voltak. De nem csak a motor vállalatunk fejlesztése, hanem az e-Golf „lelke”, a Bosch INVCON 2.3 teljesítményelektronika is. Ez az egység felel a lítiumion akkumulátorban tárolt egyenáram átváltásáért, hiszen a villanymotor váltóárammal működik, illetve szintén ez az eszköz felelős a fékezéssel nyert energia visszaalakításáért. Ennek hatékonysága az egész jármű gazdaságosságának alapja. Az első ilyen, tisztán elektromos rendszerrel felszerelt Volkswagen modell 2013-ban debütált.
Terhelhető villanyos
Az e-Golfhoz kifejlesztett, számos Bosch alkatrészt felvonultató elektromos hajtásláncot kapta meg a Volkswagen e-Crafter és ikertestvére, a VW-csoporthoz tartozó MAN eTGE is. A közel ezer kilogramm hasznos teherbírású furgonok hajtásáról száz kilowattos, 290 Nm-es nyomatékú villanymotor gondoskodik. Ez a váltakozó áramú szinkronmotor mindvégig folyamatosan, megszakítás nélkül és egyenletesen gyorsítja a járművet egészen a gyári adat szerint 90 kilométer/óránál lekorlátozott sebességig. A furgonok hatótávolsága teljes feltöltöttséggel akár 170 kilométeres is lehet.