Skip to main content
 

Mai szemmel csupán egyszerű termékbővítés, akkoriban azonban jelentős mérföldkő volt a Bosch életében, amikor megkezdődött a gépjármű világítási rendszerek gyártása. A cég ugyanis ezzel a lépéssel alapozta meg univerzális, egyben megkerülhetetlen autóipari beszállító pozícióját, több mint száz évvel ezelőtt. Aztán a folytatás is jól sikerült, hiszen több forradalmi újdonság fűződik a cég nevéhez ezen a téren is.

Az 1910-es évek elejéig a Bosch gyakorlatilag csak egyetlen termékre összpontosított és kizárólag gyújtásrendszereket gyártott gépjárművekhez. Ez az egy lábon állás azonban kezdett idővel nagyon kockázatos üzleti modellé válni, ezért 1913-ban a vállalat elkezdett autóipari világítási rendszereket, vagyis izzókat, generátorokat és akkumulátorokat is forgalmazni – ezzel a lépéssel pedig megalapozta jövőbeni sikereit.

A Bosch az elektromos gépjármű-világítás úttörője volt

A döntés – mint oly sokszor a Bosch életében – épp a megfelelő pillanatban született, ugyanis ekkoriban kezdték el a fejlettebb országokban kötelezővé tenni a világítást a gépjárműveken: először az Egyesült Államokban és Németországban születtek erre vonatkozó előírások, majd fokozatosan mindenhol megkövetelték ezt. A Bosch által forgalmazott világítástechnikai eszközök elterjedését az is segítette, hogy jóval korszerűbbek voltak, mint a huszadik század elején használt karbid- és acetilén világítás. Egyrészt ugyanis nagyobb fényerővel világítottak, másrészt jóval egyszerűbb volt fel- illetve lekapcsolni a Bosch-rendszert, mint az akkoriban használatos gázlámpákat.

A világítástechnikában forradalmi újításnak számított Robert Bosch ötlete, amely azon alapult, hogy a mérnökök generátort kezdtek el használni, hiszen így az energiaforrásként csak korlátozott ideig használható akkumulátorokat járó motor mellett folyamatosan lehetett tölteni. Az üzlet fellendülésével, 1922-től a cég már saját gyártású akkumulátorokat értékesített, az addig más gyártóktól vásárolt darabok helyett.

A reklámokhoz használt fotók is meggyőzőek voltak, élőben pedig nem volt olyan akit ne győzött volna meg a rendszer

Azonban nem csupán ezek a megoldások tették sikeressé a Bosch termékeit: addig az ügyfeleknek maguknak kellett megvásárolniuk a különböző eszközöket, ha világítást akartak autójukra. A Bosch gépjármű világítási rendszere ezzel szemben sokkal egyszerűbben, egyetlen forrásból beszerezhető volt, a vásárlók pedig biztosak lehettek abban, hogy az összes alkatrész tökéletesen illeszkedik egymáshoz. Ráadásul a Bosch-műhelyek azok telepítését is elvégezték, ha az ügyfél kérte. A sikereknek köszönhetően 1921-től már motorkerékpárokhoz, majd 1923-tól kerékpárokhoz is gyártott a cég világítási rendszereket. Ezeket a termékeket az 1930-as években további különleges megoldások követték, mint például a köd- és távolsági fényszórók, hátsó lámpák és féklámpák. Mindezeknek köszönhetően az évszázad közepére a Bosch lett a világ vezető járművilágítás-gyártója.

A fejlesztések mögött komoly mérnöki munka volt

Persze a fejlesztések és az innováció ezt követően is folyamatos volt, a későbbiekben olyan új megoldásokat vezetett be a vállalat, amelyek nélkül ma már el sem tudnánk képzelni egy járművet. A cég fejlesztéseinek köszönhetők például a tompított fényszórók, amelyek az utat megvilágítják anélkül, hogy elvakítanák a szembe jövőket; vagy a járművek elejéhez aerodinamikailag és optikailag is tökéletesen illeszkedő fényszórótest, de ilyen megoldás az aszimmetrikus világítás is, amely az út vezető felőli oldalát erőteljesebben világítja meg, mint a másik oldalt. Ugyancsak ilyen volt a halogén fényforrások alkalmazása, amelyek ötven százalékkal magasabb fénykibocsátással működnek, mint a korábbi hagyományos, kettős izzólámpák. Valamint ilyen volt a Litronic is (amit a köznyelv csak xenon-fényszórónak hív), ami egy elektronikusan vezérelt, fokozott fénykibocsátású rendszer, csökkentett energiafogyasztással és hosszú élettartammal.

Az asszimetrikus fényszórók fejlesztése egy újabb jelentős mérföldkő volt

1999-ben a Bosch Lighting Technology divíziót áthelyezték az Automotive Lighting GmbH-hoz, amelyet az olasz Magneti Marelli SpA-val közösen alapítottak. Ez a vegyesvállalat 2003-ig működött. A Bosch ezt követően önállóan is folytatta a generátorok gyártását, egészen 2017-ig. A mobilitás elektromos támogatása azonban korántsem ért véget ezzel. Jelenleg is számos „feszültség alatt álló” projekten dolgoznak mérnökeink. Az elektromos autók komponenseinek fejlesztésén és gyártásán magyar kollégák is dolgoznak, miközben a még jobb látási viszonyokat olyan különleges eszközök biztosítják, mint a személy és teherautóknál is használt infravörös kamerák, amelyek képesek minden eddiginél távolabbról azonosítani az út mellett lévő embereket, vagy épp a kisebb élőlényeket. Ez utóbbi egyénként legalább akkora lépés a közlekedés biztonságosabbá tételében, mint amilyen 1913-ban a Bosch Licht volt, hiszen az emberek által irányított járművekben is sokat segít, az önvezető járművekhez pedig egyenesen elengedhetetlen.

Több mint 10 éve kezdték meg mérnökeink az infravörös kamerarendszerek fejlesztését, mára egyre több autóban megtalálható ez biztonsági „fényszóró”

Képek a történelemből

1913-ban értékesítették az első komplett világítási rendszert


Hirdetés az 1920-as évek elejéről


1926-ban már motorkerékpárokhoz is kínált komplett megoldást a Bosch


Az 1930-as években megjelentek az első ködfényszórók


Az asszimetrikus fényszóró hirdetése 1957-ből


Fényszórómosót 1959-től kínált a Bosch, ez a hirdetés 1974-ben készült


Halogén fényszórók terén is úttörő volt a vállalat


A Litronic rendszer promóciós képe