Két évvel ezelőtt feje tetejére állította az iparági trendeket különleges terepjáróival az Ineos. A technológiai vállalat belépése a járműiparba már önmagában meglepő volt sokaknak, az pedig most szintén, hogy egy ruházati cég ihlette a legújabb, limitált szériás terepjáróját, a Grenadier 1924-et. De mi köze ehhez a Boschnak?
Különleges házasság
Az Ineos és a Belstaff ruházati márka együttműködési megállapodása többek között annak köszönhető, hogy mindkét vállalat kiváló minőségű, tartós termékeket gyárt. A közös munka első gyümölcse a Grenadier 1924. A limitált szériás modellek elnevezése arra utal, hogy idén 100 éves a Belstaff.
Az összefogásnak köszönhetően a Grenadier piacra dobása óta a Belstaff két, ikonikus kabátjának – Trialmaster és Fieldmaster – nevét viselő funkciócsomaggal érhető el. A Grenadier 1924 emellett a Belstaff további stílusjegyeit is magán viseli. A Magic Mushroom (Bűvös Gomba) és az Inky Black (Tintás Fekete) merész, kontrasztos színpalettáját, az exkluzív, fényes fekete, gyémántvágású 17 colos kéttónusú könnyűfém keréktárcsáját és a krómozott, fekete hűtőrács díszítését, valamint a sötétszürke színű első és hátsó csúszásgátló lemezeit is a ruházati vállalat ihlette. A zászlóshajó Fieldmaster csomagon alapuló Grenadier 1924 emellett sötétzöld színű műszerfalat és középső konzolt, a kormánykerék pedig fekete nyeregbőr borítást kapott.
Sóbányában tesztelték
Persze nem csupán a dizájn és a megjelenés számít, egy terepjáró esetében a tartósság és megbízhatóság talán még fontosabb szempont. Az Ineos éppen ezért a közép-németországi Zielitzben, 1300 méterrel a föld alatt található sóbányában tesztelte a Grenadier különleges kiviteleit, hogy bizonyítsa képességeit szélsőséges körülmények között is. Egy mélyen a földfelszín alatti sóbánya ugyanis alaposan próbára teszi a járműveket, de a Grenadier a lehető legjobb korrózióvédelemmel, tüzelőanyagtartály-védelmet is tartalmazó alvázvédelemmel, elektrolitikus bevonattal, viaszos tömítéssel, kívül pedig porfestéssel készül. Azt, hogy mindez a gyakorlatban is biztosítja a tartósságot, 1,8 millió kilométernyi tesztelés – többek között mínusz 35 Celsius fokos hőmérsékleten és 2500 méteres tengerszint feletti magasságban, illetve 1300 méteres mélységben – bizonyítja.
Terepre tervezve
A robusztus brit szellemiséget és dizájnt német mérnöki szigorral ötvöző Ineos Grenadier ideális társ azok számára, akiknek olyan keményen dolgozó járműre van szükségük, amely nemcsak megbízható, hanem kifinomult és kényelmes is. A Grenadier gerincét egy létravázas alváz adja, felezővel és akár három zárható differenciálművel.
Hajtásáról a BMW háromliteres, turbófeltöltős, soros, hathengeres benzin- illetve dízelmotorja gondoskodik, amelyet kifejezetten az extrém használathoz kalibráltak. A tartósság jegyében átdolgozott motorok közül a benzines 285 lóerőt és 450 Nm nyomatékot, míg a dízel 245 lóerőt és 550 Nm nyomatékot biztosít. A hajtásláncban, az elektronikai komponensek között, sőt még a mechanikai alkatrészek tekintetében is találunk Bosch komponenseket a járműben.
A Grenadier kombi, a Quartermaster pick-up és a Quartermaster Chassis Cab az Ineos Automotive által 2021 januárjában megvásárolt, 1700 embert foglalkoztató, korszerű hambachi gyárban készül, ahol korábban a Smartokat készítették.
Megvalósult elnöki álom
2017-ben az Ineos elnöke, az autórajongó Jim Ratcliffe felismerte, hogy a piacon hiány van egy kompromisszumok nélküli, a modern kor követelményeinek megfelelő és megbízható terepjáróból. Ezt követően jött létre az Ineos Automotive Limited, és összeállt egy vezető autóipari szakemberekből álló csapat, hogy a fejlesztés és gyártás új szemléletével megvalósítsa Ratcliffe elképzelését.
A többéves munka eredményeként 2022-ben mutatták be az Ineos Grenadier típust, ami a kategória legjobb terepjáró képességét, emellett tartósságot és megbízhatóságot nyújt, mindezt ötvözve a kényelemmel és kifinomultsággal, amelyet az ügyfelek joggal elvárhatnak a mintegy 20 millió forintos vételárért cserébe.
Ezt követően 2023-ban a Grenadier egy duplafülkés pick-up változatát mutatták be Quartermaster néven, majd 2024 februárjában érkezett az Ineos Fusilier járműcsalád, amely a globális fogyasztói igényeknek megfelelően kétféle hajtásláncot kínál majd: egy teljesen elektromos és egy hatótávnövelő rendszerrel kiegészített elektromos változatot. Pedig az Ineos Automotive anyavállalata, az Ineos petrolkémiai termékek, speciális vegyi anyagok és olajtermékek vezető gyártója.
Mindent másképp csinálnak
Az autóiparba néhány éve berobbanó Ineos sok mindent másképp csinál, mint versenytársai. Ezért talán nem is meglepő, hogy a szervizhálózat kiépítését sem a megszokott módon oldotta meg a cég. Nincs ugyanis saját hálózata, a járművek karbantartását, javítását ugyanis ránk, pontosabban a Bosch Car Service műhelyekre bízta. Így az Ineos járművek szervizelése semmilyen szempontból nem jelenthet gondot.
Természetesen nem minden Bosch Car Service lesz automatikusan az Ineos-hálózat tagja, a cél, hogy az ügyfelek ne legyenek 50 kilométernél távolabb valamely márkaszerviztől és az alkatrészellátás is biztosított legyen a főbb piacokon azonnal, vagy legfeljebb 24 órán belül. Magyarországon egyelőre egy értékesítési és szervizpont található, Budaörsön.