Forradalmian új, negyvennyolc voltos, kisméretű és könnyű akkumulátorokat fejlesztett ki a Bosch. Az új telepek hatékonyan képesek tárolni a felhasznált energiát, ráadásul a hozzájuk köthető zaj elenyésző és még külön hűtőrendszert sem igényelnek.

Egyre több elektromos energiát igényelnek a gépjárművek, és ez persze nem csak a tisztán elektromos hajtású modellekre igaz: a (lágy)hibrid hajtáslánccal működő autókban a gyorsításhoz rengeteg energia szükséges. A Boschnak azonban van egy jó ötlete, illetve találmánya arra, hogyan lehet hatékonyabbá tenni a járművek elektromos hálózatát: negyvennyolc voltos akkumulátorok segítségével.

Kiforrott megoldásról van szó, a Bosch már évek óta dolgozik a 48 voltos rendszeren

Kiforrott megoldásról van szó, a Bosch már évek óta dolgozik a 48 voltos rendszeren

Kicsi az akkumulátor, de erős

Ez az energiaforrás minden szempontból felülmúlja a hagyományos, tizenkét voltos társait. Vegyük például a méreteit: nem nagyobb, mint egy cipős doboz, ugyanis 309 milliméter hosszú, 175 milliméter széles, és mindössze 90 milliméter magas. Emiatt könnyen lehet tárolni például a csomagtartóban vagy az utasülés alatt, ráadásul még beépíteni is egyszerű és költséghatékony, mivel nem igényel külön hűtőrendszert. Kis méreteihez még egy-két kilóval könnyebb tömeg is társul, mégis jóval hatékonyabban működik, mint az eddig megszokott telepek.

Mindössze akkora, mint egy nagyobb méretű női magassarkú

Mindössze akkora, mint egy nagyobb méretű női magassarkú

Bírja a meleget

De hogyan is sikerült elérni mindezt? Hosszas fejlesztés előzte meg az új akkumulátorok elkészítését, vállalatunk mérnökei négy évet töltöttek az új típusú, lítium-ion akkumulátor cella kifejlesztésén, amelynek egyik titka, hogy nem igényel hagyományos hűtési módszereket. Amíg a jelenleg használatos cellák üzemi hőmérséklete ötvenöt-hatvan Celsius fok között van, e felett pedig már csökken a teljesítményük, addig a Bosch új energiaforrása még hetvenöt fokosan is hatékonyan működik.

Minden szempontból nagyon sok előnye van: kicsi, könnyű és nincsenek különleges hűtési igényei

Minden szempontból nagyon sok előnye van: kicsi, könnyű és nincsenek különleges hűtési igényei

Folyadék- vagy léghűtés helyett pedig elegendő az ilyen eszközök számára a passzív hűtés, így is megoldható a hőelvezetés az akkumulátor működése közben és után. Mivel a passzív hűtés alkatrészek és vezetékek nélkül működik, ez nemcsak a telepítéshez szükséges helyet csökkenti, hanem a költségeket és a tömeget is.

Szén-dioxid csökkentés energia visszanyeréssel

Amíg a hagyományos akkumulátorok a fékezés során visszanyert energia nagy részét a hűtőrendszer táplálására használják fel, addig a passzív hűtés esetén az ily módon visszanyert energia máshogy hasznosul: egy generátor segítségével a rendszer újra tölti az akkumulátort. A megtakarított áram pedig felhasználható a motor teljesítményének fokozására, kiegészítő nyomaték biztosítására, de a jármű elektromos rendszerének ellátására is.

A Bosch mérnökei különböző extrém felhasználási területeken tesztelték a technológiát: itt épp egy versenygokatrot hajt

A Bosch mérnökei különböző extrém felhasználási területeken tesztelték a technológiát: itt épp egy versenygokatrot hajt

Lágy hibridek esetén tehát az akkumulátor csökkenti a belsőégésű motor terhelését, így üzemanyagot takarít meg, ezáltal csökkenti a szén-dioxid kibocsátást. Ez a megoldás nemcsak a gépjárműgyártók, hanem a járművezetők számára is előnyös, mivel az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátás alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást jelent. A passzív hűtés ráadásul azt is jelenti, hogy nincs ventilátorzaj, a negyvennyolc voltos akkumulátor így szinte teljesen hangtalan.

A nagyobb feszültség nem akadály, minden elektromos fogyasztót kiszolgál egyetlen akkumulátor

A nagyobb feszültség nem akadály, minden elektromos fogyasztót kiszolgál egyetlen akkumulátor

Ráadásul a negyvennyolc voltos akkumulátor megkönnyíti a járműben található olyan biztonsági és kényelmi berendezések használatát is, amelyek sok energiát fogyasztanak. Ezért a járművek következő generációjában már negyvennyolc voltos rendszereket használnak majd a mérnökök: magasabb feszültségre van ugyanis szükség az egyre jobban automatizált rendszereket vezérlő processzorok táplálásához. Ráadásul az egyszerűbb 12 voltos rendszerekről sem kell lemondania a tervezőknek, mert a cellákról egyszerűen lecsatolható a kisebb feszültségű rendszerek tápellátása.

Univerzális használatra tervezve

Többféle feladatra is használható tehát a negyvennyolc voltos akkumulátor, hiszen különböző kapacitású rendszereket gyárt a Bosch, így a motor teljesítményének fokozásától kezdve a gépjárművekben található, növekvő számú fogyasztóig mindennel megbirkózik az újfajta telep. Az egyenáram-átalakító (DC-DC) pedig a negyvennyolc voltos akkumulátor feszültségét a jármű hagyományos elektromos rendszeréhez szükséges tizenkét voltra alakítja át.

A megoldás sokrétűségét bizonyítja milyen sok járműben használható akár különböző célokra

Iratkozz fel hírlevelünkre