Mostantól még hatékonyabbak lehetnek a Bosch eBike kerékpárok fékrendszerei, ugyanis vállalatunk a neves gyártóval, a Tektro vállalattal is együttműködik. Ennek köszönhetően biztonságosabban és kényelmesebben lehet használni az elektronikus blokkolásgátló rendszerrel felszerelt elektromos kerékpárokat.
Csak biztonságosan!
Elképesztő erő és dinamizmus rejlik a Bosch eBike kerékpárokban, ugyanis például a legerősebb Performance Line CX hajtásrendszer akár hetvenöt Nm nyomatékot is képes leadni. A kisebb, motorkerékpárokat vagy autókat is megszégyenítő gyorsulás és az akár 45 kilométer/órás sebességig elérhető rásegítés persze nem minden. Ha biztonságosan karjuk használni a pedelec kerékpárokat, meg is kell tudni zabolázni azokat. Persze vállalatunk erre is gondolt, éppen ezért fejlesztette ki az elektromos kerékpárokra optimalizált ABS-rendszert, amelyek helyes használatával megelőzhető egy sor veszélyes helyzet kialakulása, például az, hogy egy hirtelen és erőteljes fékezésből nagy esés és akár súlyos sérülésekkel járó baleset legyen.
De miért is fontos az ABS?
Bárkivel előfordulhat, hogy hirtelen fékeznie kell. Ilyenkor – különösen a hidraulikus tárcsafékkel felszerelt eBike modellek esetében – ugyanis könnyen előfordulhat, hogy akaratlanul is olyan erővel húzzuk meg az első fék karját, hogy a kerékpár hátulja megemelkedik, vagy akár átfordul a gép az első kerék tengelyén. Belegondolni is rossz, mekkora esés és sérülés lehet mindennek a következménye. Persze akkor sem járunk jobban, ha például egy autó ajtaját hirtelen kinyitják előttünk, vagy egy gyalogos lép ki elénk, esetleg, ha csúszós úton haladunk és emiatt veszítjük el uralmunkat a kerékpár felett.
Az ilyen helyzetekben segíthet, hogy a Boschnak köszönhetően ma már sok elektromos kétkerekűt blokkolásgátló rendszerrel (ABS) dobnak piacra. Felmérések szerint ugyanis a kerékpárosok által elszenvedett balesetek közel harmada, egészen pontosan 34 százaléka összefüggésbe hozható az első kerék blokkolásával, megcsúszásával. Az eBike bringákra szerelt ABS pedig becslések szerint a balesetek 29 százalékát segíthet elkerülni.
Az ABS működésének lényege, hogy a rendszer nem engedi megcsúszni az első kereket, illetve elemelkedni a hátsó kereket egy erőteljes fékezést követően. Ezzel csökkenti a közvetlen balesetveszélyt.
Közösen a fékspecialista Tektro vállalattal
Az eBike rendszerekhez optimalizált ABS önmagában persze még nem elég ahhoz, hogy kezelhetőbb legyen egy elektromos kerékpár. Ehhez hatékony és erős fékekre is szükség van, a két, egymással összehangolt rendszer azonban már jelentősen növeli a biztonságot. Éppen ezért a Bosch eBike Systems a Magura mellett mostantól együttműködik a tajvani Tektro fékspecialistával, annak érdekében, hogy még több eBike tulajdonos használhassa biztonságosabban járművét.
A megállapodásnak köszönhetően a Tektro fékrendszerei minden Bosch-motoros eBike típushoz elérhetőek lesznek – az eCity és eTrekking kerékpártól az eCargo (teherszállító) kerékpárig és az eMTB (hegyi kerékpárokig) – a speciálisan kifejlesztett ABS üzemmódokhoz (ABS Touring, ABS Allroad, ABS Cargo és ABS Trail) optimalizálva. Várhatóan 2023 harmadik negyedévétől válnak elérhetővé az első olyan Bosch eBike bringák, amelyeken ABS és ehhez optimalizált Tektro fékrendszer kerül.
Szokj össze az eBike kerékpárral!
Ahhoz persze, hogy biztonságosan tudjuk használni az elektromos bringákat, önmagában a fejlett műszaki megoldások, így az ABS vagy a Tektro-fékek még nem elegendőek. Fontos, hogy tudjuk megfelelően kezelni a gépet. Ezért mindenkinek azt javasoljuk, aki most vált pedelec bicajra, hogy mielőtt kimerészkedik egy forgalmasabb útszakaszra, vagy nehezebb terepre: gyakoroljon, szokjon össze kerékpárjával! Ha már szereztünk némi rutint, akkor viszont nem kell aggódnunk!
A Bosch Research balesetkutató csoportja korábban több statisztikát is készített, hogy kiderítse, mennyire veszélyesek az elektromos bringák, hiszen sokakban lehet félelem amiatt, hogy az ilyen járművek jóval nagyobb sebességre képesek bizonyos körülmények között, mint a hagyományos társaik, nem is beszélve az akár 75 Nm-es nyomatéknak köszönhető dinamikus indulásokról.
A legpontosabban a 100 000 járműre eső balesetek száma adja vissza azt, hogy egy adott kategória mennyire veszélyes. Ez a mutató az elektromos kerékpárok esetében 212, miközben a hagyományos kerékpároknál 329! Az adatok alapján tehát kijelenthetjük, hogy jóval kevesebb baleset éri az elektromos bringát használókat, mint a hagyományos kerékpáron ülőket.