Szenzorokkal felszerelt gumiabroncsok fejlesztését kezdte meg a Pirelli és a Bosch. A Pirelli Cyber Tyre a világ első olyan rendszere, amely integrált érzékelőkkel ellátott gumiabroncsokon alapul. A cél az, hogy még biztonságosabbá tegyük a vezetést.
Együttműködési megállapodást írt alá a Pirelli és a Bosch. A közös fejlesztés célja, hogy új szoftveralapú megoldásokat és funkciókat hozzanak létre a gumiabroncsokba integrált érzékelőknek köszönhetően.
Biztonság és kényelem
A járművezetők számára ez nagyobb biztonságot, kényelmet, valamint jobb menetdinamikát eredményez. A Bosch és a Pirelli a hosszútávú együttműködés keretében együttes erővel fejleszti a jövő gumiabroncsait, és ez a járműdinamika szempontjából új szintet hozhat.
Adatokat gyűjtenek, valós időben
A beépített szenzorok feladata, hogy adatokat gyűjtsenek, és azokat valós időben továbbítsák a jármű vezérlőegységéhez.
A Bosch a Pagani Automobili hiperautó-gyártóval együttműködve már fejlesztett egy ESP-alkalmazást, amelyet kifejezetten a Pirelli gumiabroncsokhoz igazítottak.A Pagani Utopia Roadsterre szerelt Pirelli Cyber Tyre technológia lényege, hogy továbbítja a legfontosabb abroncsinformációkat az ESP (elektronikus menetstabilizáló) vezérlőegységének. Ez pedig lehetővé teszi a gumiabroncsok egyedi tulajdonságainak és teljesítményének optimális kihasználását. Előrelépés ez biztonsági szempontból, sőt személyre szabott vezetési élményt is kínál.
MEMS érzékelők segítenek
A Bosch globális technológiai és szolgáltatási beszállítóként a fejlesztési együttműködéshez a rendszerszintű hardver- és szoftverszakértelemmel járul hozzá. Vállalatunk ugyanis a MEMS (mikromechanikai) érzékelőtechnológiában vezető szerepet tölt be, többek között „Bluetooth Low Energy” (BLE) szabványt használó abroncsnyomás-érzékelőket fejleszt és gyárt.
Ezzel a megoldással és a Pirelli gumiabroncsba épített hardveres és szoftveres eszköztechnológiáinak egyesítésével lehetővé válik a gumiabroncsra vonatkozó valós idejű adatok gyűjtése, feldolgozása és továbbítása. Így megvalósulhat az, hogy a BLE segítségével paramétereket adjanak át a jármű elektronikus vezérlőrendszerének, ráadásul mindezt nagyon alacsony energiafogyasztás mellett végzi a rendszer. A Pirelli és a Bosch célja a Bosch MEMS-technológiájának kiaknázása az abroncson belüli alkalmazásokban.
Légzsákoktól okostelefonokig
Maga a technológia blogunk olvasóinak ismerős lehet. Lényegében rendkívül kisméretű érzékelőkről van szó, amelyek képesek reagálni minden apró változásra. Apró méretük miatt szinte bárhol elférnek, parányi méretük miatt, ma már szinte minden eszközben megtalálhatóak. Nemcsak az autóiparban használják, bár a járművekben a légzsákoktól kezdve az ESP (menetstabilizáló) rendszereken át a gumiabroncsokig most már mindenhol ott vannak. Mobiltelefonok, merevlemezek, kamerák, szívritmusszabályzók működtetéséhez is elengedhetetlen a meglétük.
A Pagani Utopia nem mindennapi szupersportautó
Hogyan működik a MEMS?
Amikor a laikusok olyan eszközöket néznek meg, mint a gyorsulás- vagy sebesség érzékelők, csak annyit láthatnak, hogy mikrométerenként apró, furcsa külsejű, lapos, egyszintű szerkezetek alkotják a bonyolult mintákat. Számos MEMS azonban háromdimenziós, vagyis rögzített és mozgatható működtetőkből, „fésűkből” áll, amelyek rendeltetésüktől függően különböző irányokba mozoghatnak. Például egy légzsáknál a baleset során keletkező hirtelen lassulás kényszeríti mozgásra a fésűket. Az érzékelő jelzi a változását a vezérlőegységnek, utasítva, hogy haladéktalanul hozza működésbe a légzsákot. Egy másik, kevésbé drámai példa a MEMS-érzékelők működésére az, ahogyan egy okostelefon képernyőképe azonnal elfordul, amikor forgatni kezdjük a készüléket.
Még többet megtudhatsz a szenzorokról ebből a videóból
Pici érzékszervek
Ha a szó jelentését akarjuk megfejteni, a MEMS a mikro-elektromechanikai rendszerek rövidítése. Az eszközben olyan érzékelők találhatók, amelyek képesek feldolgozni az elektromos bemenet mechanikai, mágneses vagy akár kémiai változását. Vagyis nagyon hasonlítanak az emberek érzékszerveire: folyamatosan fogadják és feldolgozzák a külső és belső ingereket.