Skip to main content
 

Hetvenöt évvel ezelőtt, 1950-ben készült el a Porsche 356 első példánya Zuffenhausenben. Azóta a településrész elválaszthatatlanul összefonódott a márka sportautóival.

Az autógyártás Porsche márkanév alatt csak a második világháború után kezdődött meg, a cég korábban mérnökirodaként működött. A Porsche 356 „No.1” Roadster első 52 példánya 1948 és 1950 között még Ausztriában készült, mivel a háború során a szövetségesek a Porsche németországi érdekeltségeit lefoglalták.

Újra otthon

Csak 1950-ben térhetett vissza a cég Stuttgartba. Míg az irodák a Schwieberdinger Strasse egyik barakkjában voltak, a Porsche a motorgyártás és összeszerelés számára a szemközti Reutter II. üzemben bérelt helyet egy karosszériaépítő cégtől. A kezdeti években ezt a vállalkozást bízták meg a karosszériák elkészítésével is. 1953-ig Stuttgart nyugati részén, az Augusten utcában található Reutter I. üzemben folyt a gyártás.

356 Zuffenhausenből

Az első Porsche 356 1950. április 6-án készült el Stuttgart Zuffenhausen nevű városrészében. Még abban az évben a Porsche 317 autót gyártott itt. A versenyeken elért sikereknek és az exportpiacokon mutatkozó hatalmas keresletnek köszönhetően a 356 nagyon gyorsan lett népszerű.

1951-ben így készültek a 356 modellek Zuffenhausenben

1951-ben így készültek a 356 modellek Zuffenhausenben

Sorra nyílnak az üzemek

Mivel a Werk 1 (a Porsche Zuffenhausenben található első üzeme) átadását az amerikai katonai közigazgatás késleltette, a Porsche a neves stuttgarti építészt, Rolf Gutbrodot bízta meg a Werk 2 megtervezésével. Ez a Reutter által a Porschénak eladott telken épült összeszerelőcsarnok 1952-ben kezdte meg működését, és 1954-ben az autók iránti hatalmas kereslet miatt már bővíteni is kellett.

A kezdeti nehézségek után gyorsan fejlődési pályára álltak az új üzemegységek

A kezdeti nehézségek után gyorsan fejlődési pályára álltak az új üzemegységek

1955 végén a Porsche visszatért a Werk 1-be. Itt kapott helyet a tervezési osztály, a kereskedelmi személyzet, a vállalati és ügyfélautók javítóműhelye, valamint a versenyautók teszt és fejlesztési részlege. A gyártás, az értékesítés és az alkatrészellátás a Werk 2-ben maradt.

Zuffenhausen látképe 1956-ban

Zuffenhausen látképe 1956-ban

A Werk 3-ban 1960-ban kezdődött meg a motorgyártás, 1963 decemberében pedig a Porsche megvásárolta a Reutter karosszériaüzemet és annak átfogó tudásbázisát, mintegy 1000 alkalmazottal. Ezzel a cég csaknem megduplázta a dolgozói létszámot.

A 911 korszaka

1964-ben gördült le a zuffenhauseni gyártósorról az első 911, akkor még 901 néven. Ennek a modellnek a bevezetése egyben a 356 gyártásának végét is jelentette. Az ikonikus sportkocsikból 1965-ig több mint 78 000 darabot gyártottak.

A 356 utódja a 911 lett, ami máig meghatározó a Porsche életében

A 356 utódja a 911 lett, ami máig meghatározó a Porsche életében

A 911-es sportautó egyik érdekessége a sok közül, hogy ennek a típusnak a fényszóróiba szerelték a világon először a Bosch által kifejlesztett H1-es halogén izzót.

Persze nem a kezdetektől, ugyanis a H1 izzókat 1966-ban mutatták be, míg a két izzószálas változat, a H4 néhány évvel később, 1971-ben mutatkozott be. A Porsche 911-hez először 1968-ban kínálták extra felszerelésként a Bosch halogén fényszóróit.

A Bosch fényszórói sokáig elválaszthatatlanok voltak a Porsche sportautóktól. Épp ezért nemrég a Bosch Classic programjának is fontos részei!

A Bosch fényszórói sokáig elválaszthatatlanok voltak a Porsche sportautóktól. Épp ezért nemrég a Bosch Classic programjának is fontos részei!

Emellett egy korszakalkotó újdonságot is megismerhettek a felhasználók a Porsche 911-ben. A K-Jetronic mechanikus befecskendező rendszer 1973-ban debütált a Porsche 911T-ben, majd idővel más Porsche típusokban is alkalmazni kezdték, például a Transaxle (elöl beépített motor, sebességváltó és differenciálmű a hátsó tengelybe integrálva) elrendezésű 924-ben.

Persze közben azért további újdonságok is érkeztek a Bosch fejlesztési központjából. Az 1980-as években megjelent a Digital Motronic Electronics (DME) digitális motorvezérlő, amely a ma ismert motorvezérlő elektronikák (ECU) előfutárának tekinthető. Ez az eszköz jelentősen csökkentette a sportautók emisszióját, úgy, hogy közben a teljesítmény nem csökkent. Először a szintén Transaxle hajtáskoncepciójú Porsche 944-ben és a 911 Carrera 3.2-ben mutatkozott be a Digital Motronic Electronics, majd megjelent a Porsche összes modelljében.

A DME fejlesztése is szorosan köthető a Porsche termékeihez is, hasonlóan más legendás német gyártókhoz

A DME fejlesztése is szorosan köthető a Porsche termékeihez is, hasonlóan más legendás német gyártókhoz

Természetesen a Porsche és a Bosch kapcsolata később sem szakadt meg és a zuffenhauseni márka legújabb típusaiban is megtalálhatók cégünk fejlesztései. A Porsche első generációs plug-in hibrid modelljeihez, a Cayenne S E-Hybrid, a Panamera S E-Hybrid és a 918 Spyder típusokhoz a Bosch fejlesztette a villanymotort, az akkumulátorokat és a teljesítményelektronikát is.

Innováció és optimalizáció

A Porsche már az 1950-es évektől alkalmazta máig érvényes gyártási elvét: a különböző változatok, például a Porsche 356 Coupé, Cabriolet, Roadster és Speedster is egy közös gyártósoron készültek, párhuzamosan.

A vállalat folyamatosan optimalizálta a gyártási folyamatokat, emellett növelte a kapacitásokat. 1973-ban mintegy 4000 alkalmazott dolgozott a Porsche üzemeiben, az 1980-as évek végére pedig már több mint kétszer ennyien voltak a három telephelyen: Zuffenhausen a gyártás, Weissach a kutatási és fejlesztés központja volt, Ludwigsburgba pedig az irodák kerültek.

Az 1980-as években újabb bővítésre volt szükség a kapacitások növelése érdekében

Az 1980-as években újabb bővítésre volt szükség a kapacitások növelése érdekében

Az 1980-as években a zuffenhauseni karosszériagyártás ismét elérte kapacitásának határait. A sportautók iránti növekvő kereslet ismét a gyártási létesítmények bővítését tette szükségessé. Ennek keretében épült meg a Werk 5 1988-ban, amelyet a karosszériagyártásra rendkívül rugalmas igényeihez terveztek.

Az új gyártási logika egyik jól látható szimbóluma a szállítóhíd lett, amely ettől kezdve a karosszériákat a forgalmas Schwieberdinger Strasse felett mintegy 35 méteres magasságban mozgatta, közvetlenül a szemközti Werk 2 végszerelősorára. Az évtizedek során a zuffenhauseni telephelyet folyamatosan modernizálták, alakították.

Az évek során folyamatosan modernizálták a komplexumot
Így Zuffenhausen ma is az egyik legmodernebb járműipari gyár

Tisztán elektromos

A márka történetében szintén jelentős változás volt a tisztán elektromos Taycan gyártásának megkezdése 2019-ben. Az átalakítás részeként a Porsche új üzemeket épített. A Werk 5 egy új karosszériaüzemet kapott, míg a Werk 1-ben egy modern festőműhelyt telepítettek az e-mobilitás speciális követelményeihez igazítva. Ezzel egyidőben a Werk 2-ben is modern összeszerelő épületet húztak fel. A Schwieberdinger Strasse felett egy második szállítóhíd is elkészült, hogy hatékonyan összekapcsolják az új létesítményeket.
Az összesen egy négyzetkilométeres területen két motorgyárban készülnek a sportkocsik boxermotorjai, a többi modell V8-as erőforrásai, valamint a Taycan és a Macan Electric villanymotorjai.
A telephelyen összesen három önálló entitás is helyet kapott: a Porsche Exclusive Manufaktur, ahol az ügyfelek autóit testre szabják. A Sonderwunsch részleg, ahol egyedi autók készülnek, és a CFRP Manufaktur, ahol kézzel szerelik a különleges, egyedileg tervezett és épített sportkocsikat: például a 911 S/T és a 911 GT3 RS modelleket.

Elektromos, hibrid, vagy belsőégésű erőforrással szerelt, Zuffenhausen mindenben otthon van

Elektromos, hibrid, vagy belsőégésű erőforrással szerelt, Zuffenhausen mindenben otthon van

A precizitás szimbóluma

Zuffenhausen az elmúlt évtizedekben a precizitás és az innováció szimbóluma lett. A hely, ahol a Porsche a hagyományokat a legmodernebb gyártási technológiával ötvözi: vezető nélküli szállítórendszerek, központi gyári felhő és mesterséges intelligencia alkalmazása, hogy csak néhányat említsünk.

Zuffenhausen és Weissach mellett Lipcse is kulcsszerepet játszik a Porsche világában. A Cayenne 2002 és 2016 között, a Carrera GT pedig 2003 és 2006 között gördült le itt a gyártósorról. A Panamera 2009 óta, a Macan pedig 2014 óta készül itt. Utóbbi gyártásához a Porsche 2011 és 2014 között teljes értékű üzemmé bővítette a lipcsei telephelyet. A gyártósorok telepítése, maga Stuttgart és sok más kapcsolódási pont is van a Porsche és a Bosch között.

A precizitás szimbóluma

Mi ezzel a bejegyzéssel kívánunk boldog születésnapot az ikonikus sportautók gyártójának.