Skip to main content
 

Többek között egy új, saját fejlesztésű radargenerációt és egy olyan új multifunkciós kamerát is megcsodálhattak a Shanghai Autószalonon az érdeklődők. Ezek az árérzékeny kompakt autók szegmensében is lehetővé teszik a vezetést és parkolást segítő funkciókat.

A kínai piac fontos szerepet játszik a Bosch életében, az innovatív megoldások jelentős hányada innen érkezett az elmúlt években. A kínai gyártók körében ugyanis különösen nagy a kereslet a fejlett vezetőtámogató rendszerek iránt. A 2024-ben Kínában eladott új autók több mint fele SAE 2 vagy annál magasabb szintű megoldással rendelkezett.
Ráadásul a Bosch adatai szerint a kínai járműgyártás folyamatosan növekszik, tavaly 3,7 százalékkal, ami azt jelenti, hogy 31,3 millió járművet gyártottak az országban.

A kínai vásárlók fokozott figyelmet fordítanak a vezetőtámogató rendszerekre és az részlegesen önvezető funkciókra

A kínai vásárlók fokozott figyelmet fordítanak a vezetőtámogató rendszerekre és az részlegesen önvezető funkciókra

Meglepetések Kínából

Azt, hogy a vállalatnak mennyire fontos az ázsiai térség, az is jelzi, hogy a Bosch több technológiai újdonságot is bemutatott a Shanghai Autószalonon. Az egyik ilyen egy különleges radarérzékelő volt, amely a vezetőtámogató rendszerek kulcsfontosságú eleme. Ehhez az eszközhöz a Bosch az összes központi elemet házon belül fejlesztette és gyártotta, beleértve a számításokat végző chipet (SoC) is. Ez az új radarérzékelő az „RF CMOS technológiát” használja, amely lehetővé teszi a nagyfrekvenciás és digitális áramkörök hatékony integrálását egyetlen chipben. A tranzisztorok 22 nanométeres méretük ellenére különösen nagy teljesítményűek és hatékonyak.

Meglepetések Kínából

Sokoldalú kamera

Sokoldalú kamera

Szintén ezen a kiállításon ismerhették meg a látogatók az új, multifunkciós kameránkat is. A Bosch többcélú kamerája már a legolcsóbb járművek számára lehetővé teszi a vezetéstámogató és parkolási funkciókat (akár SAE 2 szintig). A kamera 8 megapixeles képérzékelőjével, 120 fokos vízszintes látómezőjével és akár 300 méteres érzékelési tartományával rengeteg biztonsági és kényelmi funkciót tesz elérhetővé. Ezek közé tartozik az adaptív sebesség- és távolságtartó, a vészfékasszisztens, a sávtartó rendszer, valamint a piros lámpát észlelő funkció is.

Az eszköz különlegessége, hogy egyesíti a saját képérzékelőjének adatait, valamint ezen felül akár öt radar és további érzékelők, például a járművezető-felügyeleti kamerák vagy a belső szenzorok adatait. Ez az integrált megközelítés lehetővé teszi a gyártók számára, hogy javítsák a vezetés biztonságát. A sorozatgyártás a tervek szerint 2026-ban indul, kezdetben a kínai piacon lesz majd elérhető.

Forradalmi, új generációs radarok érkeznek

Kanyarodás biztonságosan

A Bosch ugyancsak a legnagyobb kínai autóipari vásáron mutatta be először a nagyteljesítményű inerciális mérőegységének (IMU) új generációját, amelyet kifejezetten az ADAS (vezetéstámogató) rendszerekhez terveztek. Mivel a járművek fékezéskor, kanyarodáskor megdőlhetnek, az inerciális érzékelőegység a jármű függőleges, hosszirányú és oldalirányú gyorsulását is méri. A különböző termékváltozatokkal a Bosch nagyfokú skálázhatóságot kínál, a költséghatékony belépőszintű változattól a nagy teljesítményű érzékelőig az automatizált vezetéshez, egészen az SAE 4 szintig.

Az IMU új generációja

Az IMU új generációja

Kínában is fékeznek, de nem úgy

Az új brake-by-wire rendszer hamarosan megkezdi kínai hódítását, egy vezető kínai gyártó tervez vele bizonyos modellekben. A brake-by-wire rendszer különlegessége, hogy teljesen kiküszöböli a mechanikus kapcsolatot a fékpedál és a fékrendszer többi része között. Ennek az alapvetően új megközelítésnek az alapja egy robusztus és redundáns felépítés: egy by-wire fékműködtetővel és az ESP saját fékkörével.

Kormányozni, okosan

A steer-by-wire megoldás is Kínában debütálhat

A steer-by-wire megoldás is Kínában debütálhat

A szoftveresen meghatározott mobilitás felé elmozdulás a kormányzás terén is új megközelítéseket igényel. A steer-by-wire rendszer esetében elektromos rendszer helyettesíti a kormányoszlop és a kormányszerkezet közötti mechanikus kapcsolatot. A Bosch Huayu Steering Systems vegyesvállalat már három helyi gyártót tudott megnyerni az új steer-by-wire rendszeréhez. A gyártás várhatóan 2025 negyedik negyedévében indul.

Rugalmas, testre szabható rendszerek

A Bosch fejlett vezetőtámogató rendszerei, közismertebben nevén az ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) egy olyan termékcsalád, ami valódi ökoszisztémát kínál szoftverekből, érzékelőkből és szolgáltatásokból, valamint az őket vezérlő nagy teljesítményű fedélzeti számítógépekből. Az ügyfelek az átfogó megoldásokat rugalmasan alkalmazhatják a különböző járműszegmensekben – az olcsó kisautóktól a nagyteljesítményű prémium modellekig. A Bosch célja, hogy világszerte – így Kínában is – lehetővé tegye a gyártók számára, hogy a vezetőtámogató funkciókat könnyebben, gyorsabban és költséghatékonyabban integrálhassák járműveikbe. A többcélú kamera és az inerciális érzékelőegység új generációja pedig most tovább bővítette az érzékelőportfóliót.

Rugalmas, testre szabható rendszerek

Három szinten, szinte minden

A Bosch ADAS termékcsaládja lehetővé teszi a járművezető támogatását egészen az SAE 2. szintig. Ezeket a rendszereket három változatban kínáljuk, a belépő szinttől, a középső szegmensen át a prémium verzióig. A változatok a szoftver tudásában, az érzékelők számában, valamint a számítási teljesítményben különböznek. A Bosch ezzel gyors és egyszerű hozzáférést biztosít az autógyártóknak a vezetőtámogató rendszerekhez, így azok jelentősen felgyorsíthatják járműveik fejlesztését.

A Bosch ráadásul hardver- és szoftverkomponenseit teljes rendszerszintű megoldásként és egymástól elkülönítve is piacra dobja, vagyis a három változat egyes elemei igény szerint cserélhetők és rugalmasan kombinálhatók. Ennek megfelelően a gyártók a vezetőtámogató rendszereket márkaspecifikusan építhetik be autóikba.

Az új fejlettebb vezetőtámogató rendszerekhez új szoftveres és hardveres megoldások társulnak

Az új fejlettebb vezetőtámogató rendszerekhez új szoftveres és hardveres megoldások társulnak

A legolcsóbb is sokat tud

A belépő szegmensbe tartozó változat már tartalmazza a legfontosabb biztonsági és kényelmi funkciókat. Ennek segítségével az autó a helyzetnek megfelelően szabályozza sebességét és tart biztonságos követési távolságot, és persze aktív sávtartással is rendelkezik.
Ez a változat a Bosch új, többcélú kamerájával tisztán kamerás megoldásként is megvalósítható, de az adott ország biztonsági követelményeitől függően akár öt radarérzékelővel is kiegészíthető.

Már a kopott jelzéseket is érzékeli

A középkategóriás változat még szélesebb körű funkciókat tesz lehetővé. Például egy az alapcsomaghoz képest „okosabb” sávtartó asszisztenssel rendelkezik, amely a helyenként nem látható jelzésekkel is megbirkózik. Ebben a változatban a Bosch az érzékeléshez használt optikát további érzékelőkkel kombinálja. A számítási műveleteket pedig már nem magában a kamerában, hanem egy nagyobb teljesítményű központi járműszámítógépben végzi a rendszer. A Bosch jóvoltából a jármű bonyolultabb közlekedési forgatókönyveket is képes elsajátítani, ami tovább növeli a vezetési kényelmet és biztonságot autópályákon és nagy forgalomban.

Elengedheted a kormányt!

A prémium változatban – amennyiben az adott ország jogszabályai ezt lehetővé teszik –, már elérhető a részleges önvezetés, igaz, a felelősség a járművezetőé marad. A csúcskategóriás csomagban található még 360 fokban érzékelni képes kamerarendszer, amely lenyűgöző számítási kapacitással rendelkezik, így a jármű könnyedén kezeli a városi kereszteződéseket.

Az Európában fejlesztett rendszerek is helyt állnak Kínában. Ráadásul ott a jogszabályi környezet is gyorsabban adaptálja az új technológiákat

Az Európában fejlesztett rendszerek is helyt állnak Kínában. Ráadásul ott a jogszabályi környezet is gyorsabban adaptálja az új technológiákat

Kezdődik a gyártás

A középkategóriás csomag az év közepétől elérhető. Ennek felhasználói navigációs rendszerrel összekapcsolt asszisztenciát is használhatnak, amely különösen népszerű a kínai vásárlók körében. A jármű ezután önállóan hajtja végre a megadott útvonalon a különböző manővereket, például a sávváltást az autópályákon. Persze fontos tudni, hogy a vezető továbbra is felelős marad, és bármikor készen kell állnia a beavatkozásra. A Bosch már féltucatnyi új ügyfelet szerzett– közéjük tartozik a BAIC, a Dongfeng és a Jetour – a közép- és felső szegmenseknek szánt ADAS termékekkel Kínában.

Előre gondolkodik a rendszer

A mesterséges intelligencia szinte minden fejlett rendszerben ott van, ez emelheti új szintre a vezetőt támogató megoldásokat

A mesterséges intelligencia szinte minden fejlett rendszerben ott van, ez emelheti új szintre a vezetőt támogató megoldásokat

Fontos megjegyezni, hogy a mesterséges intelligencia az ADAS termékcsalád minden változatában megtalálható. Ennek köszönhetően a jármű azonosítani tudja, hogy mit csinálhatnak mások, és kiszámítja a következő lépéseket a célállomás biztonságos eléréséhez.