A Bosch évtizedek óta komoly tényező a motorkerékpárok világában. Ennek oka nemcsak a folyamatos fejlesztésekben keresendő, hanem például abban is, hogy a vállalat gyárat létesített még a kétkerekűek Mekkájában, Japánban is. Az idei szezonban várható érdekességek közül a BMW, a Ducati, a KTM és a Suzuki újdonságaiban is feltűnik jó néhány Bosch alkatrész!
Az utóbbi hónapok csöndesebben teltek a motorosok számára, legalábbis Európa ezen felén. A háttériparban azonban nagy a mozgolódás, és a motorosok is nagyon várják már az újdonságok érkezését. Az említett gyártók mindegyike készül új, vagy frissített gépekkel az európai szezon kezdetére.
Több, mint puszta technológia
A legtöbb kétkerekű rajongónak az utóbbi években a Bosch olyan fejlesztésekről jut eszébe, mint a digitális kijelző, a menetstabilizáló rendszer, vagy épp a visszagurulás-gátló. A cégcsoport azonban ennél sokkal több terméket kínál a motorkerékpár-gyártóknak.
Kezdjük is rögtön a legfontosabbal, a motorvezérlő egységgel, amely ezeknél a járműveknél még lényegesebb, hiszen ez határozza meg a gép karakterét. Hasonlóan fontosak a befecskendezők, amelyekre a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt szintén komoly feladat hárul. A levegő mennyiségét szabályzó, vagy épp a hőmérsékleteket detektáló és szabályzó szenzorokat talán már nem is kell említenünk. Nem úgy a biztonságot szolgáló kiegészítőket.
Ezek közül idén több is bemutatkozik a korábban már említett gyártóknál. Az első és hátsó közepes hatótávú radarérzékelők a sebességszabályzó és holttérfigyelő asszisztensek lelkét adják. A stabilitásellenőrző rendszerhez tartozó keréksebesség-szenzor és a hátsó kerék elemelkedését figyelő szenzor szintén azok közé a kiegészítők közé tartozik, amelyek akár életet is menthetnek.
Végezetül ott vannak a kapcsolatot garantáló kiegészítők. A digitális kijelzőbe integrált mySPIN rendszer kényelmesebbé, egyben biztonságosabbá teszi a motoros túrákat. Segítségével a központi kijelzőn követhetjük a navigációs rendszert, vagy épp azt, hogy ki keres bennünket motorozás közben.
A rövid mérleg után lássuk, milyen típusokban találkozhatunk az idei modellévtől Bosch újdonságokkal. A lista természetesen nem teljes, de igyekeztünk igazi érdekességeket összegyűjteni!
1, Az óriás szamuráj
Kétségtelenül erős kezdés a Suzuki Hayabusa legújabb generációja. Az 1340 köbcentis, folyadékhűtésű, négyhengeres erőforrás 150 Nm nyomatékot és több mint 190 lóerőt produkál. Impozáns számok, azonban ezt már az előző generáció is tudta. A fejlesztőmérnökök saját bevallásuk szerint sok megoldást kipróbáltak, így építettek hathengeres és turbós erőforrást is a legenda prototípusaiba. Végül azonban mégiscsak a meglévő négyhengerest finomították tovább. A becslések szerint végsebessége bőven meghaladná a 300 kilométer/órát, de a sebességkorlátozó mellett a pilótára a legújabb ABS (kanyarfunkcióval ellátott) és menetstabilizáló berendezés, radarokkal támogatott tempomat és visszagurulás-gátló is vigyáz.
2, Kiegyensúlyozott túrázó
Listánk következő szereplője a BMW egyik újdonsága, az R 1250 RT. A klasszikus túramotort kifejezetten a hosszabb utazásokhoz alakították ki. Az 1254 köbcentis, 136 lóerős, kéthengeres boxer már teljesíti az Euro 5 környezetvédelmi normákat és bekapcsolható benne egy ECO motorszabályozási mód. Az már talán teljesen magától is értetődik, hogy a motorkerékpár a legújabb elektronikus menetstabilizáló rendszerekkel rendelkezik, ennél azonban többet is tud. Az adaptív sebességszabályozó és a holttérfigyelő rendszereket is megtaláljuk rajta, központi kijelzője pedig a Bosch legújabb 10,25 colos technológiájára épül. A mobiltelefon-tükrözést is kínáló fedélzeti rendszer akár induktív módon is képes tölteni a mobiltelefont.
3, Hegyi kecske a szomszédból
Szintén a túramotorok világából érkezik az osztrák KTM újdonsága, az 1290 Super Adventure S. Az újratervezett váz jó néhány különleges alkatrész rejt magában. A dinamikusabb motorozást segítő átalakítás érthető is, hiszen az 1290 Super Adventure S erőforrása (szintén Euro 5 környezetvédelmi besorolású) V-twin, 160 lóerővel és 138 Nm nyomatékkal. A menetstabilizáló és blokkolásgátló rendszer is rendelkezik úgynevezett off-road móddal, így a túra az épített utakon túl is folytatódhat. Persze odáig is el kell jutni, ebben pedig szintén Bosch radaros sebességszabályzó segíti a motorost. A KTM az első gyártók között volt, akik használni kezdték a digitális kijelzőket, így talán az sem meglepő, hogy a BMW-hez hasonlóan ezt a technológiát is megtaláljuk az új 1290 Super Adventure S fedélzetén.
4, A legerősebb
Valójában nincs sorrend a felsorolt motorkerékpárok között, de ha a nyers erő lenne a szempont, akkor mindenképp a Ducati Panigale V4 SP a lista legkülönlegesebb tagja. A 214 lóerős olasz csődör elsősorban a versenypályákon érzi jól magát. Ugyan tömege menetkész állapotban sem éri el a 200 kilogrammot, ennél a modellnél mégis fokozottan ügyelni kell a biztonságra. A több fokozatban állítható menetstabilizáló, az ötcolos, digitális központi kijelző segítségével szabályozható. Az erő és tömegcsökkentés jegyében épített motorkerékpár olyan finomságokat kapott alapáron, mint a lítiumion akkumulátor, a könnyített keréktárcsák (1,4 kilogrammal könnyebb, mint a Panigale V4 S alkatrészei), vagy a különleges kuplung, lánc és lánckerék, amelyek szintén könnyebbek és erősebbek.
Persze a Bosch ezeken kívül is rengeteg motorkerékpárba hoz új megoldásokat az idei modellévben. A felsorolt gyártókon kívül például a Kawasaki is bejelentette már, hogy 2021-ben több modell is megkapja a digitális műszeregységet. A fejlődés tehát töretlen, mérnökeink pedig már a következő generációs kiegészítőkön dolgoznak gőzerővel.