Skip to main content
 
Sport

Versenyben vagyunk

2021-03-23 No Comments 9 perc olvasási idő
Versenyben vagyunk

A Bosch évtizedek óta jelen van a versenypályákon. A mobilitás világához hasonlóan azonban az autóversenyek technológiai háttere is alaposan átalakul. Ezzel együtt a Bosch továbbra is komoly szerepvállalásra készül.

Ennek egyik bizonyítéka, hogy a Bosch Motorsport kizárólagos beszállítója lett az új LMDh (Le Mans Daytona Hybrid, vagy Hypercar – ezt nem magyarázták meg egyértelműen a szabályalkotók) szabályrendszer szerint épülő versenyautóknak, a hibrid meghajtási rendszerek terén. Az IMSA és a WEC versenygépei is a Bosch elektromos motorjait, kiegészítőit és mérnökeink rendszerintegrációs megoldásait használják majd.

Versenyben vagyunk

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a versenyautók elektromos hajtómotorjai, inverterei, elektronikus vezérlőegységei és fékerőelosztói is a Bosch motorsportrészlegétől érkeznek. Ráadásul a hardverek mellett mérnökeink szoftverkompetenciáit is kihasználja az új géposztály. Az intelligens hibrid energiagazdálkodási szoftver a belsőégésű motor, az elektromos meghajtó egység és a fékrendszer közötti nyomatékvezérlésért is felelős.

Az új kategória több egyenrangú résztvevőt és szorosabb versenyeket ígér

Az új kategória több egyenrangú résztvevőt és szorosabb versenyeket ígér

A Bosch Motorsport két másik technológiai partnerrel működik együtt a versenygépek szabványos alkatrészeinek kialakításában. A motorsport terén szintén komoly múlttal rendelkező Williams Advanced Engineering az akkumulátorért és az azt kezelő rendszerért felel, az Xtrac pedig az adatátviteli egységekért. Ezzel együtt a legnagyobb felelősség kétségtelenül a Bosch mérnökeire hárul. Az integrálással járó felelősség és tapasztalat, valamint a motorsportok terén szerzett szakértelem jelentőségét hangsúlyozta Klaus Böttcher, a Bosch Motorsport alelnöke is a bejelentés kapcsán.

A Bosch mellett a másik két technológiai partner a Williams Advanced Engineering és az Xtrac

A Bosch mellett a másik két technológiai partner a Williams Advanced Engineering és az Xtrac

Technológiai partnerként, beszállítóként és szponzorként a vállalat több mint 115 éve van jelen a motorsportok világában. A cégcsoport eme különleges részlege jelenleg is számtalan kisszériás terméket gyárt és fejleszt versenyautókhoz. Partnerei között jelenleg is van Formula 1, WEC, WRC, Nascar és IMSA csapat. Ezen megállapodások jó része persze titkos, így konkrétumokat nem közölhet a Bosch Motorsport. Azt ugyanakkor elárulta a vállalat vezetője, hogy a hardverek mellett szoftvereket és fejlesztési kapacitást is biztosítanak a különböző csapatok számára.

Az új kategória kapcsán a legsikeresebb Le Mans-i csapat, a Porsche is jelezte visszatérési szándékát

A motorsport sokszínű csúcskategóriái mellett azonban a Bosch Motorsport olyan eszközöket is fejleszt és gyárt, amelyek akár az egyedi, kisszériás versenygépekbe is szükségesek. Ilyen például a telemetriai rendszer, amely a Bosch esetében a RaceConnect elnevezést kapta. Ez gyakorlatilag kategóriától függetlenül, minden versenygéppel kompatibilis. A moduláris felépítés, az egyszerű használatra kész megoldás és a biztonságos rádiókommunikációs kapcsolat garantálja, hogy a csapat megfelelő tagjai minden szükséges információhoz hozzájussanak.

A telemetriai rendszerek a legtöbb kategóriában ma már elengedhetetlenek.

A telemetriai rendszerek a legtöbb kategóriában ma már elengedhetetlenek.

A telemetriai adatok elengedhetetlenek ahhoz, hogy a pilóta az utolsó század, vagy akár ezredmásodperceket is ki tudja préselni a versenygépből. A végpontok közötti telemetriai rendszer élő adatokat biztosít a csapattagok számára. Ezt a Bosch LTE65 telemetriai modem segítségével teszi, amely kompakt mérete, csekély tömege ellenére is gond nélkül kapcsolódik a jármű vezérléséhez egy szabvány RS232 interfész vagy Ethernet kapcsolaton keresztül. Ezután a modem az LTE mobilhálózat segítségével az összes szükséges adatot végpontok közötti titkosítással továbbítja a RaceConnect architektúra felhőjébe. További hatalmas előnye, hogy járművenként csupán egyetlen modemre van szükség. A Bosch Motorsport természetesen komplett csomagként kínálja ezt a megoldást is. Az ügyfelek a modem mellé SIM-kártyát, adatcsomagot és hozzáférést kapnak a RaceConnect portálhoz.

RaceConnect architektúra

Legyen szó tehát a legmagasabb szintű hardverekről, szoftverekről, vagy kiegészítőkről, a Bosch Motorsport minden téren versenyben van. Sőt, nyugodtan mondhatjuk, hogy élen áll ebben a technológiai megmérettetésben.